Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

jcb 3cx converter problem

1 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Felixbrånemo (trådstartaren)

#1 » 09:38:00, 25-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har problem med convertern/drivningen på min jcb 3cx -89 med borg warner lådan (spakstyrd fram/back)
Började pöm om pöm att slira/varva/tveka innan den började driva framåt mer och mer (kör den inte så mycket). Har alltid fungerat bra att driva bakåt. Oljan i convertern (ATF) kollades vid tomgång och fylldes på - ingen skillnad.
Tömde hela convertern för att rensa trådsilen i convertern (har inget annat filter än detta på min). Lite skit som togs bort men var inte igensatt. Ny ATF olja (enligt maskinisten forumet q8 olja) - ingen skillnad
Misstänkte att lameller, lager packningar var boven i convertern varvid den lämnades bort och fick nya lameller fram/back samt packningar/lager/bussningar. (de gamla lamellerna var slitna men var inte slut eller hade slirat) - ingen skillnad.
sliden fram/back justerades (dump valve) - ingen skillnad.
sliden fram/back togs ut och inspekterades fick nya o-ringar (sliten i godsen men inget avgörande) - ingen skillnad.

Både jag och traktormeken kliar och numera i huvudet och undrar vad som kan vara problemet.

Traktorn varvar upp men driver inte framåt. släpper man gasen börjar den gradvis driva. Har inte vågat testa några längre sträckor med den med risk att fastna och inte kunna ta mig hemåt.

Några tankar eller tips från forumet?
Felixbrånemo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:27:21, 07-03-2020
Maskintyp: Traktorgrävare




Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: P806 och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se