Generellt: Kolla dom dyra sakerna att fixa Motor, midja,
växellåda och glapp!
Motor: kolla
läckage på marken under maskin och på motor. Kolla oljor glykol så dessa ser normala ut i färg mm Lyssna på motor i olika
varvtal och titta på avgasernas färg.
Midja: Att det inte är jätte glapp i den (man måste vara två för att kolla detta, en som kör och en som tittar)
Växellåda: kolla
olja och läckage runt lådan, provkör om möjligt med belastning för att se/känna att den drar bra i
converter och inte låter illa.
Glapp i aggregat: Lyft och sänk alla rörelser för att se om det finns glapp, speciellt
bom infästning(Lyftled) mot maskin
Små saker som lampor är ju viktiga också, är dessa hel så är ju chansen att stora saker också är hel, (sköter man små saker så sköter man stora)
Framför allt ta med någon kompis som kan lite om maskiner så att ni är två när ni provar eftersom det är svårt att köra själv och titta samtidigt!
En liten historia som utspelade sig när jag var ute och skulle köpa en LM641,
Jag ringde på en annons på en maskin som ägaren hävdade att den hade gått endast XXXX timmar och att den var 100% torr dvs. inga läckage och att den var nymålad!
Vi kom till honom och skulle titta, Första jag gjorde var att krypa under maskin, då såg jag en pöl transmitions olja och en stor pöl glykol på marken i snön
samt motsvarande blöta ställen på maskinen.
Sedan kollade jag in i hytten, där lyfte jag på den nya golvmattan och där under låg den gamla som var helt
gul från färgdamm.
När jag skulle provköra så slutade den dra efter 100 meter i en uppförsbacke eftersom bromsarna låg på (han sa att han justerat dom nyss)
Vi tackade för oss och sa att vi inte var intresserad av maskin någon mer.
//Magnus