Nu börjar ni nog närma er orsaken till felet, nämnligen något på bränslesidan.
För en turbo på en sådan motor ska inte bli så varm när allt står rätt till (till skillnad från en på en bensinare som mycket väl kan glöda vid max effektuttag). Dock kan mycket väl turbon (+ lite till..) också vara kass, men det är säkert mer som en följdskada pga ursprungsfelet.
Mitt råd är att du INTE kör motorn mer på starten, om du inte vill riskera ännu allvarligare haveri som följd...
Stor risk att något tagit skada inne i motorn när den gått så varm på avgassidan (tex avgasventiler och dess säten) och risken är stor att något lösnar och/eller smäller av vid startförsök.
Så länge topp (dess stomme), vevparti och block är oskatt så är motorn renoveringsbar med hjälp utav "lite slitdelar" men behövs det "större komponenter" så både kostar det + kan vara lite svårt att hitta frächa sådana.
Insp.tiden kollas lättast med ett Wilbärrör (stigrör) på insp.pumpen och mot gradangivelsen på veven enligt spec för den motorn.
Lite info ang det:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=td45b
Händer även att muttern (understa delen på spridarkroppen) spricker pga rostangrepp och då blir öppningstrycket nästan lika med noll och bränslet kan droppa / rinna in i cylindern. Vilket också kan leda till liknande symptom.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...