Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Turbo volvo bm 6300

62 inlägg • Sida 4 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Fredrik_

#46 » 22:23:18, 19-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provat att plocka bort även på insugssidan??

Igensatt luftfilter, som tidigare påpekats, ger ju ett visst överskott på bränsle i förhållande till luft!
Snö blir vatten blir is blir stopp!
Kolla det enkla innan du börjar riva isär! :wave:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Björn.O

#47 » 23:03:21, 19-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju vara bara så att de tre bultarna som låser pumpens drev (tändläget) är lösa om du har riktigt tur.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

krille92 (trådstartaren)

#48 » 23:11:28, 19-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrick: luftburken är bortplockat från insuget, inget som hindrar luft att komma in :grin:

Björn: så sa KS dieselservice oxå, men de är bara om jag har tur sa han.
annars får jag nog fan öppna plånbocken riktigt mycket :sad: :sad:
krille92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:01, 20-11-2011
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: volvo bm 6300

Fredrik_

#49 » 23:13:18, 19-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#50 » 01:17:31, 20-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ähhh vafaann!

Köp en Cummins 6:a o "släng i" !

Finns ju andra som gjort det, gött ljud blirä :mrgreen: :mrgreen:

Det är ju jul nu o allt, lika bra o kosta på lite. :grin:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dimorep

#51 » 10:08:33, 20-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar ni nog närma er orsaken till felet, nämnligen något på bränslesidan. :wink:
För en turbo på en sådan motor ska inte bli så varm när allt står rätt till (till skillnad från en på en bensinare som mycket väl kan glöda vid max effektuttag). Dock kan mycket väl turbon (+ lite till..) också vara kass, men det är säkert mer som en följdskada pga ursprungsfelet.

Mitt råd är att du INTE kör motorn mer på starten, om du inte vill riskera ännu allvarligare haveri som följd... :!:
Stor risk att något tagit skada inne i motorn när den gått så varm på avgassidan (tex avgasventiler och dess säten) och risken är stor att något lösnar och/eller smäller av vid startförsök.
Så länge topp (dess stomme), vevparti och block är oskatt så är motorn renoveringsbar med hjälp utav "lite slitdelar" men behövs det "större komponenter" så både kostar det + kan vara lite svårt att hitta frächa sådana.

Insp.tiden kollas lättast med ett Wilbärrör (stigrör) på insp.pumpen och mot gradangivelsen på veven enligt spec för den motorn.
Lite info ang det: http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=td45b

Händer även att muttern (understa delen på spridarkroppen) spricker pga rostangrepp och då blir öppningstrycket nästan lika med noll och bränslet kan droppa / rinna in i cylindern. Vilket också kan leda till liknande symptom.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

krille92 (trådstartaren)

#52 » 22:13:06, 20-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för många bra tips :)

idag va Ks Dieselservice här och konstaterade att motorn gick ju faktist runt och de va kompession i cylindrarna, men inställningsskruvarna till drevet från pumpen va i ett hörn, alltså inte i ett läge som gick att justera, bultarna va alltså alla 3 i ett ändläge på de avlånga hålen..

sen kollade vi även innan insprutningstiderna med ett instrument som han hade med sig och insprutningstiden va 20 grader efter övre dödpunkt men den ska egentligen va 22 grader före står de på pumpen...

så han beslutade sig för att jag först och främst innan jag går vidare med mer felsökning, så skulle jag plocka loss pumpen och ge den till han så skulle han ta isär den och se om han hitta nåt fel i den, han skulle även köra den efter genomgång av den i sin provbänk och se om felet har att göra med pumpen... :???:

så imorgon ska jag ge den till han så han kan ta en titt på den:)

jag återkommer om resultat :)
krille92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:01, 20-11-2011
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: volvo bm 6300

Björn.O

#53 » 22:32:55, 20-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

krille92 skrev:tack för många bra tips :)

idag va Ks Dieselservice här och konstaterade att motorn gick ju faktist runt och de va kompession i cylindrarna, men inställningsskruvarna till drevet från pumpen va i ett hörn, alltså inte i ett läge som gick att justera, bultarna va alltså alla 3 i ett ändläge på de avlånga hålen..



Men om bultarna är i ändläge måste det väl gå att justera tillbaka åt andra hållet tycker man ??
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

krille92 (trådstartaren)

#54 » 23:43:42, 20-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo de tyckte jag med, men de såg inte ut som att de hade slitits med till ändläge, annars hade jag nog försökt mig på de :)
krille92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:01, 20-11-2011
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: volvo bm 6300

Bo Petersson

#55 » 17:54:24, 08-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Hur går det med motorn?
/Bosse
Bo Petersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:24:29, 14-04-2007
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 -75
Volvo BM 6300 -85

krille92 (trådstartaren)

#56 » 11:07:43, 09-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

tjenna bosse:)

motorn är igång nu :)

nån ägare innan mig hade glömt att montera en krysskil i dieselpumpsvevaxeln så axeln hade snurra i drevet så att den stod 40 grader fel...

mvh kristian
krille92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:01, 20-11-2011
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: volvo bm 6300

Andreas Mattsson

#57 » 22:15:10, 14-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

köpte en zetor en gång som skulle vara slut i motorn tydligen,startade bara på högsommaren med ipluggad motorvärmare samt att den var mycket svag,köpte den princip osett och hämtade hem den.

väl hemma så fick jag igång den till slut men den väldigt orent och avgasröret blev knallrött bara den gick olastad,kollade upp spridarna först men inget fel på dom så jag gav mig på pumpdrivningen sen och där satt pumpdrevet löst och hade slagit upp spåret till krysskilen.

klistrade drevet och drog ihop det stumt,går helt perfekt och startar ALLTID oavsett kyla,samma problem och tyvärr för gubben som sålde traktorn hade flera stjärnor dömt ut motorn i en för övrigt bra och riktig traktor,

skämdes nästan lite när jag kom dagen efter och åkte förbi hos gubben och han var ute och klippte gräs :vissla:
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Andreas Mattsson

#58 » 22:16:50, 14-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

tänk om han hade haft tillgång till detta eminenta forum :grin:
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Valtravän

#59 » 12:30:55, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny fråga i samma ärende. Var köper man ljuddämpare till Volvo BM 6300? Volvo har den inte kvar.
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

magloman

#60 » 12:39:15, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte oie ?

Annars får man ta en universal eller köpa till nån annan rövhacka och modda lite.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se