Nu har jag fått motorn tätad!
Inte riktigt bästa tidpunkten att syssla med detta mitt i bästa grävsäsongen, men hade tyvärr inget val.
Mer om detta senare.
Först knycker vi ut motorn. Att lyfta en sån här "1000 kilos" klump utan motornivellerare är INTE att rekommendera!
Först tar vi den enkla biten. Byte av vevaxeltätning bak. Svänghjulet bort och fram med de självborrande plåtskruvarna och kofoten.
Sedan läckte det ju även mellan kugghjulskåpa och block, samt mellan kugghjulskåpa och locket. Isär med skiten.
Som synes på förra bilden hamnade jag att plocka kamaxeln. Det jädra kugghjulet ville ju inte släppa hur jag än gjorde...
Alternativen var att plocka upp lyftarna med magnet eller att stjälpa motorn. Ingen magnet hittade jag så det blev det senare. Den stod väldigt stadigt på svänghjulskåpan.
Tydligen var kammarna
ungefär lika höga som kamaxellagerytorna så det räckte med att snurra axeln ett varv så hade jag lyftarna iväg puttade en bit, tillräckligt för att kunna lyfta ur kammen.
Ihop med grejorna tillbaks. Kollar att alla markeringar är i skick. Förbaskat snygg bild om jag får säga det själv.
Kontrolldrog även toppen och justering av
ventilspel.
Den här gången lånade jag faktiskt en nivellerare(eller vad tusan den nu kan kallas...) till själva lyftet. Så var det bara tanken kvar...
Samtidigt som jag hade ut motorn tänkte jag det är lika bra att fixa insidan av svetsfogarna till ramsprickorna jag nämnde nån gång närmare början av tråden. Som synes så brände inte bonden igenom speciellt bra...
Perfekt jobb för plasman...
Och efter lite bortslipning av
slagg, svetsning så ser det någorlunda hyggligt ut.
Ännu bättre efter en sista tillslipning.