Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Valmet 6000 renovering

178 inlägg • Sida 10 av 12
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Jipo

#136 » 20:43:12, 01-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gratulerar till nyförvärvet!

Såg din gamla trotjänare!
http://www.nettikone.com/698011
Om jag inte är helt ute och cycklar.
Lokomo King Offroad!
Åkermän e nog bra också!
Jipo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:14, 10-12-2006
Ort: Malax
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 702 4x4



ja-bond77 (trådstartaren)

#137 » 22:26:28, 01-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha! :grin: Flytta om inlägget...

Man har visst fortsatt i samma fixaranda!
- Målat frontskopan, ny lyftkrok.
- Monterat nya, bättre däck fram, målat bakfälg(ar?).
- Dragit ut slangar för slänthydraulik från elegantens växelventil. Dock verkar man inte kopplat in elen till växelventilen. Kontakten på ventilen var sönder så det var kanske därför...
- Målat skopfästet bak, svetsat dit lyftkrok.
- Har man tro målat motorns sidoplåtar också?
- Monterat saftblandare.
- Målat mitt hemsmidade skydd för varningstriangeln.

En läckerbit det där... Man kanske skulle... :vissla:

:lmao:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jipo

#138 » 22:57:46, 30-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är godbiten på nytt till salu?
http://www.nettikone.com/764249
Lokomo King Offroad!
Åkermän e nog bra också!
Jipo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:14, 10-12-2006
Ort: Malax
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 702 4x4

ja-bond77 (trådstartaren)

#139 » 06:30:19, 31-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe... :smile: Det tog ett tag att se skillnaden, men det är nog en annan maskin, dock ser det ut att vara samma handlare/renoverare! Det där salmiakmönstret på frontskopan är väl ett säkert tecken samt hallen i bakgrunden. Månne han har nån valmet fetisch!? :mrgreen:
Maskinen saknar:
- ombyggd elegant.
- förstärkt skoplänkage.
- växelventil till slänten(på bommen).
- tredje funktion på frontlastaren.
- hydrauliskt skoplås fram.
- ventilskyddsproppar till fälgarna. :uupps:
- handbroms med direktkopplat länkage (utan dyr, nötande vajer).
- LGF skylt på vänstersida med kraftig skyddsram runt om.
- samt en hel del smådetaljer som inte stämmer heller, t ex registernummer.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

bönis

#140 » 19:49:54, 20-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Jag har en Valmet(även kallad av någon orsak hymas eller valtra) 6000 grävlastare från 1986(ägt den sedan 1992) med tillv nr 6137. Enda modellen, av Valmet x000-serien vad jag vet som tillverkats i Norge, resten på Lundberg Hymas i Skellefteå, Sverige.

Så småningom blir det nog att byta upp sig och då är det nog på sin plats med en renovering så man får nånting för inbytesmaskinen...
Bild

I denna tråd tänkte jag gå igenom:
- Specifika fel o brister som jag råkat på med min maskin och tror är V6000 specifika, övriga i x000-serien är betydligt kraftigare byggda och har knappast dessa fel.
- Allmänna fel på V6000 som man kan vänta sig på äldre, slitna grävare.
- Byte av skopfäste bak från hymas egna snabbfäste till S45 snabbfäste.
- I något skede skall jag montera hydraulisk redskapslåsning fram i frontlastaren.
- Andra V6000-ägare är välkomna att bidra med åsikter, frågor mm och gärna med era egna renoveringsarbeten på era maskiner :thumme: Ok, så ni andra får väl skriva av er också då... :roll: :mrgreen:

Jag är av den åsikten att en grävlastare ska vara byggd för att klara de krafter som den kan utsätta sig själv för. Detta skulle då i praktiken innebära att föraren kan bryta och vrida på alla tänkbara sätt o vis och maskinen ska ändå hålla ihop. Jag är nog medveten om att detta tankesätt kanske är en aning optimistiskt men jag skulle ändå påstå att V6000 är helt enkelt underdimenionerad för extremförhållanden. Tanken har slagit mig om hydraulsystemets arbetstryck skulle kunna vara uppställt men jag betvivlar nog det ändå... :klia: Iom att den är enda grävare jag har och det tar ju flera veckor att få fram en entreprenör så blir det ibland lite "stora tuggor" för min lilla maskin. :smile:

Detta skall dock inte misstolkas! Även om hela denna tråd i princip kommer att gå ut på att diskutera diverse fel så är maskinen generellt sett på intet sätt dålig. Den är ordentligt stark, smidig och rätt effektiv för att var en grävlastare. Dessutom har jag inte råkat på en grävare som inte har nåt fel, det går troligen att få sönder vilken maskin som helst bara man försöker! :laes_detta: Den rekommenderas varmt för den som behöver en sån. :thumme:

Denna tråd är även menad att ska ge lite tips att kolla på för eventuella spekulanter.
bönis
1 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:31, 20-06-2011
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Valmet 6000

HYMAS-HYMAX

#141 » 19:26:38, 15-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

TJÄNA !!

Jeg er en norrbagge som er fødd i 1972.
Min far började på HYMAS i 1974 og han var 'svetsare' där til ca 1997 när dom la ned produksjonen.
(Jag har erfarenhet av at många svenskar inte fattar norsk...så jag provar lite svenska.)

Jag fick två sommrar (när jag hadde sommarlov från ungdomsskolan) arbeta på Hymas (ägd av Valmet)

Hymas började tillverka gravemaskiner i Brumunddal 1955 ( HYdraulisk MASkin ) Lundberg köpte sig inn på '80 talet , Valmet köpte Lundberg såvitt jag minns.
När Valmet lade ner produktionen köpte dom anställda fabriken og maskinerna het då HYMAX.

Maskinerna het normalt Valmet, men jag minns den första finska 6000 broschyren, där het den Valtra 6000.
Jag minns inte navnet, men en svensk återförsäljare hadde sold Hymas hela livet och vi märkte maskinerna han beställde med Hymas dekaler.

Jag minns en gång jag syklade til tryckeriet og hämtade dekaler. Jag var ungefär 16 år. Jag fikk ta del i produktionen, vilket var mycket mer spännande en at måla fabriksbygningen, byta lysrör och annat skitarbete vilket jag egentligen var hyrad inn för.

Jag monterade en del framlastare till 6000. Vi andvände fastnyckel och handbrotscahde hålen och andvände rött Omega chassis fett.
Vi kallde det endast hallonsylt :grin:

Ramtankarna, stickar, bommar var framställda av bockad plåt, 2 stk U profil som var langsgåande svetsad i hop med automat med rörtråd.
Jag tror ganska säkert at min far svetsade _alla_ 6000 ramtankar när det gjelder dom andra, ’’små’’ handsvetsade svetsfogarna.

Han brukade skruva på en muff på et gängad rør för en av anslutningarna , for at få vinklen til at stämma innan røret ble svetsad fast.

Han svetsade ochså med sin Migatronic MIG/MAG alla / dom flesta hydraul och dieseltankar samt frontskär til 82R /8200 / 840

Ingen gillade ’Mison 25’ däkgas med 25% CO2, den sprutade så hemskt. Dom använde en renare Argon, med lägre CO2halt. Ungefär 5-10-15 %


Så som ramtankar, stickar, bommar, alle ble svetsad ferdig, och sen lagt på ’’Bedfräsen’’ för fräsning /borrning av hålen.
Googla Bedmilling machine.
Hur stämde hålen i dina nya bussningar/boss efter svetsningen ?

Stålkvalitén på plåten var ST52 som var starkare enn järn/stål som ST33 eller 37. Möjligen pratiskt at väta om någon vill tilverka delar.

Jag såg en spruckit styrlänka til grävskop-armen der, dom ändrade nog til en starkare utförelse på slutet av 80 talet vill jag tro.



Någon frågade, och ja, 6000 och dom rundtsvängande beltmaskinerna ble tilverkad i den lilla orten Brumunddal 50 km söderut från Lillehammer.

Hymax är numera endast en återforsäljare. Cylinder akuten är dock kvar i lokalerne och tillverkar/reparerar alla typer sylindrar och tillverkar bultar och foringar /boss http://www.sylinderakutten.no/index.htm

Jag minns bulthärdningen. En gasolbrännare formad som en ring värmde rundt hele bulten samtidigt.

Plåtdetaljerna blev skurna med propan/oxygen. En gammal Messer Griesheim som styrdes av ritningar på vit papp, tecknad med svart tusch.
Ingen fancy dator skit :razz: den följde strecken och skar snyggt . Gammal mall-papp hadde vi hemma för att rita på.


Cylindrarna……grabbarna i montagehallen sade:
Det här har firman förlorat mycket pengar på.

Tidigare modeller hadde fyrkantig fläns med 4 sexkantbultar. Sedan tät i tät med insex / Unbrakobultar.
Âven på den tiden blev det slakk i pakkboksen pga Seegerring-skiten och cylindrar bytts til cylindrar med den 'gamla' lösningen med fläns med insexbultar.
Det hadde möjligen varit enklare/mer hållbart at svetsa på en fläns med skruvhål, men jag måste si jag är imponerad hur mycket arbete du la ner i din 6000 !

I övrigt kallade vi hydraulventildekselet på toppen av fyrkantramen för ’’ryggsäck’’

Jag vet inte med 6000 men Hymas använde italienske Carraro (fram) axlar på några modeller (H52??)
En annan märkverdighet: 6000 som skulle til Finland utstyrdes med en annan framdäksdimension än annars. Inte vet jag, men möjligen var det nåt med kraven från Finland/kompensera för utväxling/däkslitage.

Jag tyckde din berättning om renoveringen var mycket interessant, hoppas min lilla historia var interessant för någon.

Tråkigt at du hadde så mycket problemer, men den är ju (i dag) JÂTTEGAMMAL. Dom garanterade vel reservdelar i tio år, och om en maskin går 8 timmer 5 dager i 10 år är vel det möjligen förväntad livslängd ?

Hmm…kommer i håg den blå plasten på kolvstången och hur tunga dom var i 5 meters längd.
Dom köpte längder som kapades upp och ferdig polerade cylinderrör. Cylinderbotten och hurtigkoplingen i gjutstål blev innkjöpt från et lokalt gjuteri.
Senast redigerad av HYMAS-HYMAX 23:57:18, 15-05-2012, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

ja-bond77 (trådstartaren)

#142 » 19:44:27, 15-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant läsning! :buga:

HYMAS-HYMAX skrev:Hur stämde hålen i dina nya bussningar/boss efter svetsningen ?

Tyckte det lyckades riktigt bra. Blev väl nån smärre justering med sandpapper men det gick nog helt bra att knacka i tapparna.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

HYMAS-HYMAX

#143 » 21:21:02, 15-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: Det var slägga-pasning originalt också :grin:

Jag såg en böyd originalurdragare på fabriken, så det hände nog dom gick för trångt.

Jag vil tro svetsen krymper och ändrar hålet litt-om du svarvade hålen 'på mål' efter bulten. Var bultarna originala, från då maskinen var ny ?
är dom så hårda at dom inte slits märkbart ?
Senast redigerad av HYMAS-HYMAX 23:58:43, 15-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

HYMAS-HYMAX

#144 » 23:47:13, 15-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilde av farsan som svetsa skär till rundtsväng,
Valmet 6000 med snöskär
Valtra 6000
Hymas 6000
Bild

Bild

Bild

Bild

Kanskje jeg skulle starte en (Norsk) Hymas-tråd ?
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

HYMAS-HYMAX

#145 » 00:12:25, 16-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Hmm :klia: grävaren på bilden känner jag inte igen. Inte Lännen men kanske utländsk?


Maskinen på bildet från Lundbergfabriken er en norskprodusert Hymas 52. Fra 1983-> 6000 kom vel i 1986 ca.

http://api.ning.com/files/a0J5dYdYyVCuG ... HymasV.JPG

En annan rolig sak ; en gång dom var klara med ena monteringsstationen och skulle köra maskinen vidare i produktionen gick bakhjulen framöver och framhjulen baköver :grin: Dom hadde fått en framaxel gearet med omvänd riktning från leverantören :uupps:
Senast redigerad av HYMAS-HYMAX 14:04:32, 16-05-2012, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

stegmaster

#146 » 00:23:54, 16-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dette var jo morsomt, med en som er så insatt i Hymas. :thumme:
Fine bilder forresten. (skulle vært litt større bare)
Har du mer info, som brochyrer, datablad, billder..........
så tror jeg mange vil like det.
Det er jo ofte spørsmål om deler til forskjellige hymasprodukter, er det da sylinderakkutten som gjelder, eller finns det fler??
En kompis har en Hymas 82R som jeg ikke har bilde av ennå. men det kommer.
Selv hadde jeg et Hymas 21 3pkt aggregat (82modell tror jeg), for en del år siden, og mer robust 3 pkt aggregat tror jeg en skal lete lenge etter.
Her er 2 bilder av Zetor`n med hymas 21. (ble byttet inn til fordel for beltegraver).
Angrer på at jeg byttet det inn, då jeg har en valmet nå med vendbar stol. :sad:
Det var nesten som nytt når jeg kjøpte, hadde alltid stått innendørs og vært i bruk få timer av en 1 eier.
Ble lite :off_topic: , men håper det går bra. :cool:


Bild

Bild
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

HYMAS-HYMAX

#147 » 01:04:59, 16-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:Dette var jo morsomt, med en som er så insatt i Hymas. :thumme:
Fine bilder forresten. (skulle vært litt større bare)
Har du mer info, som brochyrer, datablad, billder..........
så tror jeg mange vil like det.
Det er jo ofte spørsmål om deler til forskjellige hymasprodukter, er det da sylinderakkutten som gjelder, eller finns det fler??


MMhm, den er vel på veg til å bli litt :off_topic: men jeg har vel det meste av Hymas/Hymax brosjyrer fra 1980->
Sylinderakutten ja, du kan jo prøve å ringe de, spør om de har tegninger/maler til Hymasmaskiner og kan brenne ut delene du trenger-eller sende deg kopi av tegningen og så får du et hvilket som helst oppegående verksted til å lage de. Yrkesskolen er et tips, der har de nok maskiner og fine priser. Sørg for at det er god stålkvalitet. Eksempel: S355 J2G3 (tidl. St 52-3) etter NS-EN 10025

http://www.lemu.dk/Stål-3352.aspx

Tror fatter'n pleide å sveise rammetankene til H21 også. (H31 også..)
Av en eller annen grunn sveiste han 'alltid' rammetanker eller skjær. Sikkert mer rasjonelt når samme mann lager samme deler.
Han penslet på såpevann på sveisene og satte på trykkluft for å se om det var tett.

Forøvrig ble H21 levert med to-spak-betjening senere. Ikke med servo, men med ledd som overførte sideveis-bevegelsen til manøverventilene.
Vi sprayet stempelstengene med Tectyl(lignende) middel og satte på merker :
''Maskinen må ikke tas i bruk før rustbeskyttende middel er fjernet fra stempelstengene''
Senast redigerad av HYMAS-HYMAX 01:09:58, 16-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

aOslund

#148 » 06:25:07, 16-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

HYMAS-HYMAX skrev:Kanskje jeg skulle starte en (Norsk) Hymas-tråd ?


Jajajajaja :grin: scanna alla broschyrer du har om du har möjlighet och lägg upp under download här på Maskinisten
Användarvisningsbild
aOslund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:28, 24-11-2010
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz DX 6.10 -87
Massey Ferguson 65 -64
Nuffield 4DM -58 med Hymasaggregat
Åkerman H11 -69

Holger

#149 » 14:49:12, 16-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket trevlig läsning! Tack!

Välkommen hit! :grin:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

krokodilen

#150 » 15:18:47, 16-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

HYMAS-HYMAX Kul med någon som har koll och kommer ihåg!! :thummar: Starta gärna en Norsk Hymas tråd!

Vet du eller din pappa något intressant om Hymas 42 4wd? Jag har en sådan och de verkar inte vara vanliga, jag har endast sett ett ex (min) tyvärr så är fwd:n ur funktion på denna maskin. (Schindler-axel utan navreduktioner)

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 15:21:54, 16-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se