Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Grävlastare JCB 4CX

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

MH1 (trådstartaren)

#1 » 11:37:47, 28-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Det är så att jag ska köpa en grävlastare, som jag ska använda till att lägga dränering runt hus och dra fram kommunalt vatten till fastigheter.

Det finns som ni vet en uppsjö av maskiner, så mycket hänger vad maskinen kostar och hur mycket den klarar av att prestera.

Därför undrar om det finns någon som har erfarenhet av en JCB 4CX årsmodell 2001? Klarar den av denna typ av arbete? Finns det några vanliga fel på maskin? Finns några nackdelar med stödbenen? vad kan en sådan maskin vara värd?

Hoppas att någan kan hjälpa mig :buga:

Ha det gött

//MH
MH1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:15, 28-12-2007



Robban_C

#2 » 21:46:33, 28-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o välkommen!

Varför en sorkjagare? Varför inte en minigrävare?
Jag gör just såna jobb med en EC35:a och skulle känna mig fruktansvärt handikappad om jag inte kunde svänga runt.
Visst skulle jag vilja ha en lastare ibland (har till och med funderingar på att skaffa en) men jag skulle nog inte vilja byta karusellen mot en lastare.

Sen är jag i vissa fall lite tveksam till en hjulburen maskin med avseende på bärighet. Har idag gjort VA på mark som absolut inte skulle ha burit nåt på hjul. Men 35:a hade efter ett tag gjort spår som var så djupa att "magen" skrapade i.
Dessutom brukar i alla fall jag larva in på de uppgrävda massorna med material (makadam/grus), där är jag tveksam till om du tar dig fram med en sorkjagare men det kanske finns andra sätt att få in materialet?

Men jag gör lite nyanläggningar av grunder också, då är det ofta mycket massor att flytta och då är ju en lastare rätt tacksam.


JCB:n kan jag ingenting om men vil du veta mer om dom så skicka pm till Nick Drew (på engelska) med en länk till dennna tråden så kan säkert han ge goda råd. Om engelskan är ett problem så kan jag skicka pm och sen översätta.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

norton

#3 » 21:54:51, 28-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag testade en 4CX på maskinmässan 2006, den hade teleskopsticka och rotortillt på. Inte så att jag grävde så himla mycket eller ens körde den men jag vart överraskande negativ av upplevelsen. Instabil som tusan, med max utskjut på stickan så var den väldans tippbenägen (med R/T och tom skopa). Så skall du ha en sådan, sikta på CN modellen, den har riktiga stödben och centralt grävagg.

Ditt behov verkar vara lite anspråkslösa för att klämma i med en så pass ny/dyr maskin. Men det är ju dina slantar, jag tror du inte hittar nån under 300.000kr. Kanske via import då, kolla på mascus.com.
Användarvisningsbild
norton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:26, 20-02-2006
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#4 » 22:33:52, 28-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nackdelen med centralt grävagg är att man inte kommer in mot väggen lika bra. Dessutom tror jag att dom "bra" stödbenen ytterligare gör att man inte kommer intill väggen?
Kan det vara så att CX skulle fungera stabilitetsmässigt om man har bommen förskjuten åt ena hållet och sen bara lägger ut åt andra hållet? Så blir det ju när man sidförskjuter för att komma intill en vägg.

Men den är ju fortfarande inte runtomsvängande. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

norton

#5 » 12:51:59, 29-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då får jag slå ett slag för Hydremas eleganta grävaggregat. Bästa sideshiften och riktiga stödben. Kolla på bilden så ser man att det går att ställa benen i ett bred (normal) läge och ett tight läge.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
norton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:26, 20-02-2006
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

MH1 (trådstartaren)

#6 » 12:52:59, 29-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen

Tack alla för hjälpen

Du har nog rätt Robban_C, en så kallad sorkjagare är kanske inte rätt för mig. Problemet med en minigrävare för mig är transporten. Hur många ton är din på och vad transportera du den med?

Flyttar du alla massorna med minigrävaren? eller får du hjälp med det?

Om man nu ändå bestämmer sig för att köpa en grävlastare, villken maskin ska man köppa? i prisklass 250-300 000?

Ha det bra :buga:

//MH
MH1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:15, 28-12-2007

MH1 (trådstartaren)

#7 » 13:01:48, 29-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Norton

Har du några fler bra tipps om hydrema 805? Jag kan inget om denna maskin. Vad ska finnas med på denna maskin,, dvs utrustning m.m.? årsmodell?

ha det bra

//MH
MH1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:15, 28-12-2007

norton

#8 » 13:25:29, 29-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har skrivits en hel del om denna maskin här, här är en länk till en tråd: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=1524. Annars så är det bara att söka vidare här på forumet.

Det jag kan säga om min maskin är att den har Stora BM fästet fram vilket inte är vanligt, utan den brukar ha Hydremas egna där. Likaså bak, jag hade orginalet där men bytte till ett S45 (fd B12). Vidare så har jag slänthydralik och dubbelkommande vilket är en klar fördel. Jag betalade 160.000 + m, alltså 200.000kr vilket är en ansenlig slant. I det priset fick jag med lite extra prylar så som Gafflar, skopor och 2st däckfälg. Skicket var helt ok, förutom att hytten var rostig runt rutorna. Inget läckage från motor eller hydralik, lite glapp. Startar lätt även i fuktigt och kallt väder. Jag är helt klart nöjd, skulle inte vilja byta mot en med styrande hjul fram. Även om jag fick 100.000kr i mellan.

Här är en till salu nu på blocket: http://www.blocket.se/vi/14638931.htm?ca=5_s

Hydrema 805-1985,arkivbild,4wd,midjestyrd,OBS 4,500 timmar inget glapp,allt fungerar,80% däck,snabbfäste både fram + bak,kombiskopa, pris + moms 159,000:-

Bara att slå till, senare i vår så stiger priserna.
Användarvisningsbild
norton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:26, 20-02-2006
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#9 » 16:49:24, 29-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min maskin är en 3,5-tons. Mindre ska man inte ha till dräneringar eftersom det då börjar bli tufft med grävdjupet. Sen får dom som säljer 1,5:or säga vad f*n dom vill men jag vill inte stå direkt på schaktkanten och gräva rakt nedanför maskinen för att kunna nå ner. Dessutom börjar det bli magert med kapacitet på en 1500-maskin (räknat i löpmeter eller ton/m3 per timme) tycker jag.
Och så är det tacksamt att ha lite vikt med sig i samband med VA för att dels rå på sten/stubb och dels för att kunna orka med lite volym vad gäller att bära in grus till skyddsfyllningen.

Jag transporterar maskinen på en gammal spannmålskärra efter traktor. Lastar på grävaren med ramper. Man kan klättra upp också men jag avråder från det för nybörjare. Det finns misstag att göra så de räcker ändå och dom misstag som man ev kan göra vid klättringen är rätt rejäla.
Ett alternativ är ju en lastväxlarkärra men dom kostar nån hundrig eller så och det kan ju vara tufft att hosta upp som rookie.
Ska du köpa en kärra så är en boggiekärra en stark rekommendation (min är enkelaxlad). Dom kostar 20 flagg extra men det är det värt, dels i dubbel lastförmåga, dels i lugnare gång på vägen.
Och se till att släpet har bromsar, framförallt om du väljer en äldre traktor och en boogiekärra.
Och hjulen ska minst heta 400/60-15,5. Det finns kärror med klenare hjul men glöm dom. 400 är marginella men man ibland får hålla till godo med vad som finns.

Kärran drar jag efter min Merca. Men en gammal BM 650 i hyggligt skick räcker bra långt. Borde finnas för 30 flagg. Ska det kostas på mer så vill jag starkt rekommendera en 4wd traktor. JD, Valmet med fler har lämpliga traktorer.

Flyttar massor med minigrävaren? Jag antar att du menar inom en arbetsplats. Ja, det förekommer ibland, antingen genom lämpning eller genom larvning med stor skopa.
Om du avser hämtning/bortkörning av massor till/från arbetsplats så gör jag det själv på kärran om det är måttliga mängder. Börjar det bli 100 ton kross till en husgrund så får dom köra ut det på bil åt mig.


Vad gäller minigrävare kan jag väl tipsa om att många har gått som hyrmaskiner nere i Europa. Inget fel i att köpa såna men många av dom har inte fått särskilt mycket kärlek och omsorg. Kolla därför noga på glapp och liknande.
I just detta avseende så tror att en grävlastare/traktorgrävare är ett säkrare alternativ då dessa sällan gått som hyrmaskiner. I alla fall om man kommer upp något i storlek.
Har slutat på forumet!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

skytten1

#10 » 21:36:54, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har problem med att koppla in hydraulpumpen händer inget när jag trycker på knappen
ger signal när jag trycker men händer inget hoppas på svar
skytten1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:40, 16-07-2019
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: jcb 4cx


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: henkeolsson och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se