Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Lännen 860S' liv o leverne!

432 inlägg • Sida 5 av 29
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

ja-bond77 (trådstartaren)

#61 » 21:12:36, 20-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe... Man tackar! :buga:

Ännu lite renoveringsarbete. :mad: Den nedre midjetappen är i mitt tycke lite dumt konstruerad. Den är istruken underifrån utan nån som helst låsning från övre sidan, enbart med en M10 bultcirkel nerifrån kring tapphuvudet. Tappen har antagligen i nåt skede börjat glappa och bryta av skruvarna varvid förra ägaren antagligen tappat tappen! Han har därför ersatt den med en ohärdad tapp med gängade hål från övre sidan där ett flatjärn varit fastsatt tvärs över. Resultatet av denna operation har varit att den ohärdade tappen slitits ner duktigt, kanske mot 10 mm enligt bilden.
Bild


Nu bar det sig inte bättre än att jag höll inte tillräcklig koll på det tveksamma bultförbandet till flatjärnet som skulle hålla upp nämnda tapp, så... den föll även den! :uupps: Otroligt nog så ledde det inte till nåt egentligt haveri, jag tyckte det blev lite extra gungigt att sleva de sista skoporna med lera, och så åkte jag hem med maskinen. När jag tankade upptäckte jag att jag hade visst ingen nedre midjetapp! :vissla:


Det där går ju inte för sig! Jag hade från tidigare tagit hem en ny tapp till midjan så det var inte värre än att fixa skiten nu då.

Maskin i två delar.
Bild

Jag öppnar så lite slangar som det bara är möjligt. Det blev att lyfta upp etta bakhjulet på lite rundjärn och lyfta andra hjulet med trucken och dra hela bakdelen sidledes då slangarna inte medgav att man drog isär mera än så.
Bild

Övre midjeled var i perfekt skick, tät som bara den! :uupps: Den nedre ledens öron var kanske 0,5-1,0 mm uppglappad. Här är det telfern som håller framdelen från att tippa över.
Bild

Nu ska jag ta mig tusan testa att arborra "i fält"! Har funderat på att testa dylik operation i flera år så jag bara måste prova... :P
Bild

Nu kommer jag att svänga om den nya tappen så att den lägges i ovanifrån. Då gör det inget om dess låsning släpper. Att man måste lossa kardanaxeln vid eventuell "tappservice"i framtiden stör inte mig nåt. Det övre örat behöver en 4-5mm förstorning och det nedre svetsade jag ihop ordentligt, så att jag kan svarva ur den till ett 4-5mm mindre mått än original. Öronen blir 75mm uppe och 70 nere.

Hittade lämpliga begagnade kullager som jag tillverkade lagerhus av flänsmodell åt. Letade upp en snäckväxelmotor, tyvärr bara 350 watt, så det låg nog lite i fatet hela tiden... :x Dessutom gick den bara typ 23 varv i minuten... Vidare plockade jag fram en domkraft, lite gängstång, mm, mm...

Fixade en liten film på proceduren.
http://www.youtube.com/watch?v=4zsS8aE0Yxw

Domkraftens nålventil ställde jag lagom gles så att domkraften har möjlighet att gå ihop varefter som jag trycker ner ursvarvningsaxeln med gängstången ovanifrån. Vet inte hur pass snäckväxeln tål denna axiella belastning, men åtminstone höll det ihop denna gång.

Bild

Rätt omständigt när man ska mäta hålet. Stången måste demonteras varje gång! :???: På den här bilden är jag klar och har monterat ner båda stödlager, vid mätning klarade jag mig med att demontera endast det nedre.
Bild

Rätt hyffsat blev det trots allt.
Bild

Klart! Den övre leden centrerar "axiellt"(upp/ner), så den här nedre tappen har endast till uppgift att hålla ihop maskindelarna.
Bild

Rätt lyckad operation måste jag säga, speciellt med tanke på att jag inte lagt ut en endaste euro för själva reparationen. Förutom den nya tappen då.

Nu ska jag banne mig gräva resten av sommaren istället för att mögla i verkstan!!! :x
Endast grävaggregatets svängled nu som behöver åtgärder, så har man en glappfri grävare... :vissla:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



Stefan Lundberg

#62 » 21:36:23, 20-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både det utförda arbetet och dokumentationen är lika imponerande som vanligt. :thummar:
Hur stor del av din arbetstid ägnar du åt reparationer och tillverkning av nya saker? :klia:
Senast redigerad av Stefan Lundberg 21:42:01, 20-06-2009, redigerad totalt 1 gång.
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

ja-bond77 (trådstartaren)

#63 » 21:41:42, 20-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en bra fråga! :smile: Det har blivit mycket på senare år... Det måste väl bli över 50% kan jag tänka... :roll:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Stefan Lundberg

#64 » 21:58:43, 20-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätt så, det är både inspirerande och lärorikt. :grin: :buga:

Bild Tillägg efter 15 minut(er):

Vad använde du för svetsmetod och tillsatsmaterial?
Hårdmetallskär eller snabbstål till borrverktyget?
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

ja-bond77 (trådstartaren)

#65 » 22:18:51, 20-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanlig MAG svetsning. Som svetstråd använder jag Autrod 12.64, men i detta fall funkar det nog helt bra med vanlig 12.51 eller varför inte OK48 om man är lagd på det viset. Tappen ska ju sitta fast i öronen, rotationen sker i lagret i mitten. Använde samma hårdmetallborr som tidigare till skäret. Har inte riktigt den lämpligaste slipskivan till hårdmetall så det övre hålet som bara skulle borras upp tog jag med snabbstål iom att det är lättslipat. Att svarva migfogar funkar sällan bra med snabbstål tycker jag.
Det övre hålet borrades neråt medan det nedre borrades uppåt, därav olika skär. Borrstången hade hålen placerade så att det inte var möjligt att köra båda borrningarna från samma håll. Jag ska väl borra fler hål i stången i framtiden. Har man tvärsgående hål så kan man fixa ett instickbart T-mått så att man inte behöver avlägsna stången vid mätning. Kolla ca 7:05 in i denna film:
http://www.youtube.com/watch?v=qfsUY6UVVgI
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Bjørn

#66 » 23:36:18, 20-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imponerende arbeid :thummar:
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

ja-bond77 (trådstartaren)

#67 » 17:16:08, 12-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar! :buga:


Nämen, vad är det nu då, då bonden uppdaterar i leverne tråden!? :mrgreen:


Jag råkade på ett litet haveri nämligen... :vissla: Jag knäckte gaffeln på stickcylindern.

Bild

Bild

Tyvärr vet jag inte händelseförloppet riktigt, om tappens låsmutter skruvat bort före haveriet eller om den spräcktes tillika med själva gaffeln i samband med haveriet... Hursomhelst så klåpade jag mig lite... :roll: Jag körde backandes på en traktorväg och skulle schakta av mittryggen lite med grävskopan(klon). Så långt helt ok. Dessvärre hade jag stickan helt indragen, ingen chock att skydda mot stenkörning alltså! Har inget flytläge på bommen monterat heller. :ohnej: Det här visste jag ju egentligen, men jag utgick(troligen felaktigt) från att maskin var byggd för detta. Det var den antagligen inte! Det blev alltså en dragande belastning i den helt utkörda stickcylindern. Även om det är en hydrostat så visst finns det dragkraft i skorven! Man skulle ju tycka att belastningen kanske skulle vara större vid en vanlig kurskorrigering då man lyfter maskinen med skopan och stickan råkar fara in helt mot maskin, jag vet inte...

Den hade tydligen spruckit av en del redan tidigare, brottytan är delvis nerslipad... Även ett mindre område med kall svets syntes. :roll:
Bild

Bild

Det här blir nog för omständigt och osäkert för bonden att mixtra med. Dessutom fanns det två inte helt små hack på kolvstången också. Det blev att investera i ny stång som reservdel. Passar på att byta tätningar samtidigt eftersom cylindern, liksom många andra, har en liten kallsvettning för sig.

Ny stång på plats. Dessa öron är gjutna, de gamla var gjorda i vanlig valsad plåt. Om det finns nån skillnad i hållfasthet vet jag inte.
Bild

Ny mutter på plats.
Bild

Överlag tycker jag det var ett skumt fel. Jag tyckte inte alls det tog emot speciellt hårt eller så när det skedde... :klia:


Tyvärr visade det sig att även denna "elegantled" har nötts i bussningssätet. :roll: Orkar inte ta itu med det denna gång, får väl fundera på att fixa det nästa gång jag har upp leden i fråga. Filmade en liten snutt hur det kan se ut...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

micke holmberg

#68 » 22:39:33, 20-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja den nya stången till stickan kommer inte att hålla den heller. har själv kört av ett par stycken. det som händer är att svetsen spricker från kolvstången mot gafflen. man får kolla svetsen där det syns när den börjar att spricka. då är det bara att slipa ur ock svetsa. det är ett vanligt fel som förekommer ofta
Senast redigerad av micke holmberg 22:42:43, 20-09-2009, redigerad totalt 2 gånger.
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

ja-bond77 (trådstartaren)

#69 » 07:40:28, 21-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag väntat på att du skulle svara i tråden! :grin: :buga: Du om nån här på forumet verkar ju ha den absolut mesta erfarenheten av dessa skorvar. :buga:

Ok, då kan vi definitivt placera detta fel i klassen typiska Lännenfel. :thumme: Får lära mig att hålla koll på svetsfogarna där...

Du nämnde i den andra tråden att hjulaxlarna kan knäckas mitt itu. Läste annars nyligen på ett finskt forum att hjulaxlarna även kan knäckas precis innanför bultflänsen mot fälgen. Lär inte vara helt ovanligt det heller... Enligt detta inlägg har han knäckt båda sidorna på bakaxeln där kring 9000 timmar! :uupps:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=24210
Inlägg #20
pasi1
Lähetetty: 10.09.2009, 17:11
Viestin aihe:
itselläni on lähtenyt lännen 860 s -01:sestä molemmat takapyörät irti koneessa tunteja noin 9000 ja rakennustyömailla kone ollut ikänsä ei ne pyörät kuitenkan samalla kerralla irronneet olikohan kesällä 2006 ja toinen kesällä 2007 molemmilla puolilla sama vika pulttikehä jää vanteeseen kiinni mutta repeää vetoakselista irti kummallakaan kerralla ei tullut suurempia vahinkoja ekalla kerralla kaivannon reunalla lähes paikallaan irtosi ja toinen meni kun työnsin murskekasaan etukauhan niin paukahti ja kone kallistu ja jäi lokasuojan varaan kiikkumaan oli vielä hallissa sisällä ja pitkä ja ahdas kulkuväylä poismeno reitillä oli kiva nilkuttaa kone ulos ja lavetille.taitaa ola jonkinlainen tyyppivika tuossa mallissa kun olen kuullut muiltakin samoja oireita.


Förresten, har du haft några hydraulfel på dina maskiner? Typ fel i LS-signal och lågt maxtryck beroende på funktion? Har nåt fenomen i bakre ventilbordet som borde åtgärdas senast till vintern... :snow:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Holger

#70 » 17:16:47, 21-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:
pasi1
Lähetetty: 10.09.2009, 17:11
Viestin aihe:
itselläni on lähtenyt lännen 860 s -01:sestä molemmat takapyörät irti koneessa tunteja noin 9000 ja rakennustyömailla kone ollut ikänsä ei ne pyörät kuitenkan samalla kerralla irronneet olikohan kesällä 2006 ja toinen kesällä 2007 molemmilla puolilla sama vika pulttikehä jää vanteeseen kiinni mutta repeää vetoakselista irti kummallakaan kerralla ei tullut suurempia vahinkoja ekalla kerralla kaivannon reunalla lähes paikallaan irtosi ja toinen meni kun työnsin murskekasaan etukauhan niin paukahti ja kone kallistu ja jäi lokasuojan varaan kiikkumaan oli vielä hallissa sisällä ja pitkä ja ahdas kulkuväylä poismeno reitillä oli kiva nilkuttaa kone ulos ja lavetille.taitaa ola jonkinlainen tyyppivika tuossa mallissa kun olen kuullut muiltakin samoja oireita.

Ja, jo, siffrorna förstod jag ju! :vissla:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

blom r

#71 » 21:36:51, 21-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

samma här Holger... hahahhaha :lmao:
blom r
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:33, 18-01-2009
Ort: Jkpg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valmet 2005, john deere 6430 6800, volvo bm 350 650 700 VHK310, Case 5150 , Jcb 8060, Hymas, Åkerman H9 med flera

micke holmberg

#72 » 22:26:25, 24-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nej hydralfel har jag inte haft på ls signalen. men nitrogen gasen i tryckakumulatorerna kan läcka ut det går att fylla på. lännen rekomenderar att man skall byta acken. men jag brukar fylla på den en gång så ser man om det läcker ut på kort tid jag har inte bytt någon ack på mina maskiner som jag har haft. midjetappen lossnar på alla maskiner jag brukar svetsa ett plattjärn under skruvarna i skyddsringen som sitter runt tappen så inte tappen åker bort. skorvar o skorvar blir alla maskiner när dom blir till åren :razz: oj oj oj vilka proffsiga jobb du gör du verkar kunna allt. el svets hydraulik. den som kunde det svets är nog det enda som man behärskar skapligt ock lite annat
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

ja-bond77 (trådstartaren)

#73 » 20:31:26, 11-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Citatet var mera tänkt som en källreferens för dom av oss Lännenägare som kanske rentav kan finska. :) Det jag menade, men glömde säga var alltså att man kanske inte vågar montera dubbelhjul på denna maskin heller! Iofs ser jag nog inte alls samma behov som med förra maskin. Kunde ju vara en idé att fixa ordentligt ribbade däck först... http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... dubbelhjul


Bomcylindern sprack! Situationen känns väldigt bekant... :roll: På exakt samma ställe som förra grävaren!
Bild

Ingen egentlig synlig spricka men en del pissande var det nog när man tryckte neråt. Här har slipdammet åtminstone fastnat i sprickan.
Bild

Smetade på lite Esab-klister...
Bild
Tätt var det här. :cool:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Tomasb

#74 » 20:59:01, 11-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tur att du är så grym på att laga när du är så frän på att köra sönder :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

ja-bond77 (trådstartaren)

#75 » 21:00:02, 11-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis! :mrgreen:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se