Hehe... Man tackar!
Ännu lite renoveringsarbete. Den nedre midjetappen är i mitt tycke lite dumt konstruerad. Den är istruken underifrån utan nån som helst låsning från övre sidan, enbart med en M10 bultcirkel nerifrån kring tapphuvudet. Tappen har antagligen i nåt skede börjat glappa och bryta av skruvarna varvid förra ägaren antagligen tappat tappen! Han har därför ersatt den med en ohärdad tapp med gängade hål från övre sidan där ett flatjärn varit fastsatt tvärs över. Resultatet av denna operation har varit att den ohärdade tappen slitits ner duktigt, kanske mot 10 mm enligt bilden.
Nu bar det sig inte bättre än att jag höll inte tillräcklig koll på det tveksamma bultförbandet till flatjärnet som skulle hålla upp nämnda tapp, så... den föll även den! Otroligt nog så ledde det inte till nåt egentligt haveri, jag tyckte det blev lite extra gungigt att sleva de sista skoporna med lera, och så åkte jag hem med maskinen. När jag tankade upptäckte jag att jag hade visst ingen nedre midjetapp!
Det där går ju inte för sig! Jag hade från tidigare tagit hem en ny tapp till midjan så det var inte värre än att fixa skiten nu då.
Maskin i två delar.
Jag öppnar så lite slangar som det bara är möjligt. Det blev att lyfta upp etta bakhjulet på lite rundjärn och lyfta andra hjulet med trucken och dra hela bakdelen sidledes då slangarna inte medgav att man drog isär mera än så.
Övre midjeled var i perfekt skick, tät som bara den! Den nedre ledens öron var kanske 0,5-1,0 mm uppglappad. Här är det telfern som håller framdelen från att tippa över.
Nu ska jag ta mig tusan testa att arborra "i fält"! Har funderat på att testa dylik operation i flera år så jag bara måste prova...
Nu kommer jag att svänga om den nya tappen så att den lägges i ovanifrån. Då gör det inget om dess låsning släpper. Att man måste lossa kardanaxeln vid eventuell "tappservice"i framtiden stör inte mig nåt. Det övre örat behöver en 4-5mm förstorning och det nedre svetsade jag ihop ordentligt, så att jag kan svarva ur den till ett 4-5mm mindre mått än original. Öronen blir 75mm uppe och 70 nere.
Hittade lämpliga begagnade kullager som jag tillverkade lagerhus av flänsmodell åt. Letade upp en snäckväxelmotor, tyvärr bara 350 watt, så det låg nog lite i fatet hela tiden... Dessutom gick den bara typ 23 varv i minuten... Vidare plockade jag fram en domkraft, lite gängstång, mm, mm...
Fixade en liten film på proceduren.
http://www.youtube.com/watch?v=4zsS8aE0Yxw
Domkraftens nålventil ställde jag lagom gles så att domkraften har möjlighet att gå ihop varefter som jag trycker ner ursvarvningsaxeln med gängstången ovanifrån. Vet inte hur pass snäckväxeln tål denna axiella belastning, men åtminstone höll det ihop denna gång.
Rätt omständigt när man ska mäta hålet. Stången måste demonteras varje gång! På den här bilden är jag klar och har monterat ner båda stödlager, vid mätning klarade jag mig med att demontera endast det nedre.
Rätt hyffsat blev det trots allt.
Klart! Den övre leden centrerar "axiellt"(upp/ner), så den här nedre tappen har endast till uppgift att hålla ihop maskindelarna.
Rätt lyckad operation måste jag säga, speciellt med tanke på att jag inte lagt ut en endaste euro för själva reparationen. Förutom den nya tappen då.
Nu ska jag banne mig gräva resten av sommaren istället för att mögla i verkstan!!!
Endast grävaggregatets svängled nu som behöver åtgärder, så har man en glappfri grävare...