Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Lännen 860S' liv o leverne!

432 inlägg • Sida 24 av 29
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

V8Druid

#346 » 23:25:30, 16-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:sad: :sad: looks expensive JA :sad: :sad: ... all for the want of one little diode :aaargh:
If it's got tracks, wheels, t*ts, or an engine, at some point it's gonna give you trouble!! :uupps:
Användarvisningsbild
V8Druid
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:48:20, 19-02-2015
Ort: Druid central, just East of Pandy, Nr. Abergavenny, S. Wales, UK, 3rd rock from the Sun
International
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: '99 15 tonne Hydrema Weimar M1500 compact wheeled excavator with Druidfab VA-r tilt rotator (rototilt)
'86 JCB 3CX SITEMASTER Extradig --SOLD
2002 JCB 8015 - 360 excavator
'97 6 tonne swivel skip Thwaites dumper
3 tonne Tico Humperdumper
Fleming Manor Micron 1/2 ton walking excavator



ja-bond77 (trådstartaren)

#347 » 08:32:08, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

What?! :uupps: I hope not... Depends of course how the board looks on the other side but it didn´t let that much smoke out so I hope it's ok.

Hittade inte större lödbara varianter än 10A hos min lokala elektronikbutik:
http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... s_id=14045
Bild

Den är 8mm i diameter och jag undrar om mina inte är lite grövre... Måste mäta...

Större modeller har maskingänga och känns onödigt stora... Hur mycket drar en hyttfläkt då? Säkringen är 15A och man borde kanske ha samma? Klarar jag mig med 10A diod?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

pgp

#348 » 09:19:24, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gissning är att den brända dioden är samma som den andre av samma storlek. Hittar du texten på den, kan google ge bra hint om spec.

Tack för bilden under grävaren. Verkar vara plats att svetsa på et fäste där. Jag hittade en bild som förklarade mig att när 860s är utrustad med järnvägsstället sätter dom hjul på stödbenen.

1 person gillar det här inlägget.
pgp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:18:46, 09-11-2017
Ort: Tønsberg
Norge

Rubert

#349 » 09:38:35, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om dioden sitter i serie med matningen till borde väl gå att lista ut.
Gör den det så måste den klara motorströmmen.
Det finns dioder i andra kapslingar än med skruv som klarar högre ström än 15A och kan förses med kylare, typ:
https://www.elfa.se/sv/likriktardiod-12 ... &simi=97.0


Lite om ström, effekt och temperatur i dioder

Att en diod är specad till 15A innebär att kristallen i den klarar 15A utan att strömtätheten blir för stor.
I praktiken är det ofta temperaturen som begränsar strömmen.
En diod av den typ du visar klarar en kristalltemperatur på i bästa fall 175 grader.
Vid 15A genom dioden så är framspänningsfallet ca 0,9V.
Effektutvecklingen i dioden blir 15X0,9=13,5 (W)
På den diod som jag hitta data på är den termiska resistansen 12 grader/W (med 10mm långa ben som monterats på ett underlag som har omgivningstemperatur)
Om man multiplicerar termiska resistansen med effektutvecklingen får man temperaturstegringen från diodens kristall till omgivande luft.
I detta exempel 12X13,5=162 graders temperaturstegring.
Till detta kommer omgivningstemperaturen, låt oss säga 25grader.
Allt detta innebär att diodkristallen kommer få få en temperatur på 187 grader.
Den skulle få en kristalltemperatur max tillåtna 175 grader vid en omgivningstemperatur på 13 grader (162+13=175).
Ingen konstruktör värd namnet skulle dimensionera så att dioden skulle arbeta vid max kristalltemperatur.
Även om dioden skulle fungera (en stund) så blir ledarna så varma att kretskortslaminatet missfärgas/kolar.

3 personer gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

ja-bond77 (trådstartaren)

#350 » 12:00:06, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

@pgp Vi vill också se bilden! :eat:

Man får tacka för infon! :buga: Verkar nog som man borde kontrollera detta lite noggrannare innan man slänger dit första bästa diod. Tyvärr har jag inte hittat några markeringar på de andra grova dioderna på kortet. Kan vara borteroderat eller så har jag kollat för dåligt. For på ett litet rivningsjobb nu så tror inte jag börjar krypa ner och spana på kortet just nu åtminstone...

Bild
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#351 » 12:33:16, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske man skulle ta hem dessa:
https://www.ebay.com/itm/10pcs-20SQ045- ... Sw2VJVf8gV

Om det går utan kylning så varför krångla till det... :klia: Hur är kvaliteten på ebays kinakomponenter?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Rubert

#352 » 13:58:26, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Schottkydioder har lägre framspänningsfall och därmed lägre förluster när det går likström genom dom.
Nackdelen är att spärrspänningen är < 50V om framspänningsfallet ska vara lågt.
Sedan kan det nog vara så att deras max temperatur är lägre än för en vanlig kiseldiod, typ 150grader.
Om dioden matar en induktiv last (lindningar) som inte har släckdioder eller annat transientskydd finns det risk att dioden får genombrott i backriktningen om lasten bryts momentant.
Tillägg av text:
Om jag behöver komponenter och har gott om tid så är det Kina som gäller.
Jag brukar välja säljare bara säljer komponeter och elektronik.
Man kan utgå från att komponenterna inte är från originaltillverkaren men dom brukar fungera ändå.

2 personer gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

ja-bond77 (trådstartaren)

#353 » 17:06:32, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant. Nu misstänker jag nog att det saknas släckningsdioder för det gnistade nog rätt bra när jag anslöt testmatning mot fläktbrytarens 3 olika utgångar. Så kanske smartast att sikta på en konventionell diod då. Även om fläkten matas med 24 volt brukar man väl säga att spänningstoppen vid bortkoppling handlar om tusentals volt? Tror inte jag börjar montera några släckningsdioder, har man tro spänningstapp i spärriktningen på dioder också? Så att även om släckarna är parallella över motorlindningen tappar man spänning? Eller kanske jag är helt fel ute... :klia:

Måste leta en ebayannons...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#354 » 18:30:32, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Backströmmen på en diod mäts väl i µA så nåt spänningsfall för en parallellkopplad släckdiod behöver du inte bekymra dig om.


Att koppla bort en strömförande spole utan släckdiod är som att stoppa ett roterande svänghjul genom att köra in en pinne i ekrarna (matematiskt väldigt likt).
Kraften motsvarar spänningspeaken.

Att koppla bort en strömförande spole med släckdiod är som att låta svänghjulet snurra fritt tills det stannar av sig själv (i spolens fall tar det nog bara nån ms).
Helt fritt snurrande blir det inte, diodens framspänningsfall och lindningens motstånd motsvarar en svag broms på svänghjulet.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Rubert

#355 » 20:33:00, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blev det mycket på en gång.

Först vore bra om det gick att hitta ett schema på kopplingen så att man kan få en uppfattning om vilken funktion dioden (om vi förutsätter att det är en diod) har.

Jag har svårt att se vitsen med en diod i serie med matningen till fläktmotorn om motorn matas med likspänning.
På bilden av kretskortet så verkar det inte sitta några komponenter som skulle kunna ingå i någon form av varvtalsreglering.
Finns det mera elektronikkomponenter än vad man ser på fotot så kan det vara så att dioden ingår kopplingen för switchad varvtalsstyrning
Om dioden sitter tvärs över motormatningen är det i annat fall en släckdiod.

Något som talar emot att det är en släckdiod är att den är så stor. En 3A diod borde räcka bra som släckdiod för motorströmmar på något tiotals ampere. Jag såg i databladet för en 3A att den klarade 200A i 10ms.

En släckdiod som sitter tvärs över matningen sitter med Katoden (ringen/spetsen) mot plus och Anoden mot 0V.
Skiftar man polariteten på inspänningen till en sådan koppling så blir det kortslutning.
Släckdioden leder bara ström några tusendel sekunder omedelbart efter det att strömmen till en lindad komponent bryts och påverkar på inget sätt kretsen när den är spänningssatt.

Lite om induktiv last
När man spänningssätter en lindad komponent (en induktans) så är det full spänning lindningen omedelbart.
Strömmen kommer däremot att öka från noll med en rampfunktion under den tid som spolen magnetiseras för att därefter plana ut på med värdet av inspänningen delat med kretsens resistans (enligt Ohms lag)
Under magnitiseringsfasen lagras magnetiseringsenergi i spolen.
Spänningssättningen är ur transientsynpunkt helt odramatisk om den sker idealt utan kontaktstutsar.
Problemet med transienter kommer när kretsen bryts.
Den energi som lagrades i spolen vid magnetiseringen kommer att lämna spolen initialt med samma värde på strömmen som gick in spolen i brytögonblicket. För strömmen ska fortsätta efter brytögonblicket krävs en krets.
I en oskyddad koppling sker det genom överslag i kontakter, drivsteg eller isolation.
I teorin kan spänningen bli oändligt hög om ingen krets uppstår.
Om spolen har försetts med en skyddsdiod eller annan släckkrets så urladdas magnetiseringsenergin utan dramatik.
Kontakter och drivsteg (över)lever lyckliga och inga radiostörningar (lite lagom sant) uppstår.

1 person gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

ja-bond77 (trådstartaren)

#356 » 21:07:01, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, perfekt! Mycket bra info blev samlat här.

Det var visst svårare att hitta dioder utan schottky... Blir mest usa-annonser... Inget fel i det men känns lite märkligt. Några kinesannonser finns men vill inte dra hem partier på några tusen dioder... Men tio-pack kunde man ju ha... Det här med breakdown voltage fattar jag inte riktigt, det är i spärriktningen det gäller? Alltså måste dioden ha över typ 30 volt för 24 volts systemet då så att den faktiskt spärrar... :klia: Och clamping voltage... :klia: Hjälp! :help:

Verkar nog som det får bli en obduktion av kortet innan jag beställer nånting... Jag inbillar mig att det är det klassiska tillvägagångsättet i maskiner att man använder en massa diodkopplingar från olika givare för att mata en central del av elsystemet, t ex centralvarningslampa för motor. Varför man skulle ha det på fläkten vet jag inte, möjligen nåt med om maskinen hade haft en aircon monterat på taket då kanske...

Själva fläkten är nog helt vanlig hyttfläkt med olika motstånd inkopplade beroende på fläkthastighet skulle jag tro. Allt tyder på det. Bild på fläktbrytaren med dess tre poler som ger olika hastighet då man skickar 24 volt på dom. Inklusive matningen blir det fyra tåtar. Så är det i schemat. Dock har min brytare på bilden ännu två poler anslutna. Ingen aning vad de går till... Vet inte hur man kommer åt fläkten på den här skapelsen, måste man lyfta ur sitsen eller kommer man åt den underifrån om man tippar hytten... :klia:

Bild
Bild
Bild
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#357 » 21:09:57, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert skrev:Om dioden sitter tvärs över motormatningen är det i annat fall en släckdiod.

Jo... Men då den sitter före brytaren... :klia:

Spännande! Vi har ett mysterium på gång! :grin: Går det bra imorgon blir det hemtagning. :cool:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#358 » 21:12:42, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan se värmeskador på tredje stiftet till fläkten, alltså stiftet längst till höger på bilden ovan. Både i kontaktstycket och kabeländan underifrån... hmmm... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Rubert

#359 » 21:18:05, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter den tvärs över matningen före brytaren kan det vara en TVS, en transientskyddsdiod.

Tillägg
Breakdown Voltage är som du skriver de spänning som dioden klarar i spärriktningen utan att få ett genombrott.
Forward Voltage är spänningsfallet över dioden när den leder.

En TSV brukar man sätta över ingången på matningen till elektroniska apparater i fordon för att skydda elektroniken mot överspänningar. Den har en definierad genombrottsspänning (högre än max inspänning) i backriktningen och har till uppgift att klampa bort transienter.
På bilstereoapparater har man efter ingångssäkringen en vanlig diod över ingången som kortsluter ingången och bränner säkringen om man kopplar polariteten fel på ingången.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

ja-bond77 (trådstartaren)

#360 » 20:04:17, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hittat beteckningen på de andra motsvarande dioderna, P600K, M1C. Vad har en sån för data?

Bild på kortets undersida:

Bild

Plusmatningen till kortet markerat. Samt övriga relevanta komponenter. Ligger tydligen spänning på komponentsidan av kortet för att få lysdioden för kortslutning att lysa... Man borde väl mäta ut och rita ner ett schema över hela kortet... :svettas:

Bild

Varför har man denna dioden då? Släckningsdiod kan det ju inte vara då det är före brytaren? Och seriekopplad som den är så funkar den väl inte som en sån där TVS heller? Ända som är värt att skydda på denna maskin är kördatorn samt kretskortet som styr grävbromsinkopplingen och de ligger nog parallellt kopplade på hyttmatningen före detta säkringskortet. Ändå det lödda stiftet i mitten på säkringen, vad är det?

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se