Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Hamjern 400 kan inte hitta rätt modell av tätningar,

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

flightace (trådstartaren)

#1 » 19:12:51, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej samlade kompetenser,

Som rubriken lyder så har jag lite problem med och identifiera och hitta tätningar till ett 50+ år gammalt Hamjern 400 grävaggregat.
Letat efter info om dom och letat tätningar på mina normalt sett välsorterade firmor på nätet men hittar inget som jag vågar klicka köp på.
Kan det vara så att dom modellerna av tätningar inte finns kvar?
vet inte riktigt vad som hänt dom vita tätningarna/stödringarna eller vad man nu kallar dom,men dom verkar inte ha tålt oljan i maskinen,dom har samma konsistens som fettet man gräver ur slangen till diskmaskinen när den strejkar,som talg asså,
Nyss köpt maskinen så vet inte vad dom slått i men ser ut och vara standard hydraulolja,ser iaf inte ut och vara stou olja(farmarolja/universalolja).
Kolvstången är 55mm och vad jag kan mäta mig till just nu är yttermåttet 63mm på tätningarna och skrap stoppas in under en fläns insvarvat i änden den kan jag nog svarva ur och stoppa i en med plåtmantel.

Lite obligatoriska bilder,


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
flightace
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:55:21, 25-07-2010
Ort: Dals långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: john deere 2130 hfwd
med ferguson 702 lastare
Jd 2030
Ih 454
Ih 624
Fordson supermajor med Hamjern 400 grävaggregat
Holder rasant (ofrivillige golfaren) redskapsbärare



Jac

#2 » 19:28:46, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske är den mer välkänd i sitt ursprungsland?
Hör med denne firman: https://www.sylinderakutten.no/
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

flightace (trådstartaren)

#3 » 19:36:15, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja så är det ,fick nosat upp et spår på en firma i norge. ökonomidelar.as dom hade packningsset till Hamjern 200,men skulle tro att det settet dom säljer som är för bomcylinder 55x125 är det jag ska ha till min med,tyvärr säljer dom bara på postorder inom norge,iofs inget större problem då jag har gott om grannar och vänner på andra sidan gränsen,och har själv bara ett par mil eller så till gränsen,beroende på om jag e i strömstad eller här i bengtsfors,lär ju bli lång leverans om det först ska gå till sommarstugegrannen och sen ska han ha med dit hit.
Måste väl gå och finna på denna sidan gränsen tycker jag,,,
flightace
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:55:21, 25-07-2010
Ort: Dals långed
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: john deere 2130 hfwd
med ferguson 702 lastare
Jd 2030
Ih 454
Ih 624
Fordson supermajor med Hamjern 400 grävaggregat
Holder rasant (ofrivillige golfaren) redskapsbärare


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se