Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Laddar servotryck bara om man styr på ratten

97 inlägg • Sida 5 av 7
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Kenneth Forsman (trådstartaren)

#61 » 22:02:19, 08-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Först blev det att ta ur ventilen nr:8, möjligen något smuts men blev putsad och monterad igen. Så… gick vidare till ventil nr4 (bild på sida 1 i tråden). Den satt helt fast… krävdes en hel del pillande innan det gick att få den att röra på sig, men efter lite jobb så gled den fint fram och tillbaka, så trodde att problemet var löst… men… icke… maskinen är lika långsam som innan. Imårn är vel tanken att anfalla laddningsventilen och den tog jag lös ikväll, för ska ta tryckaccun på tryckmätning imårn så har man iaf. den på det säkra. Så… här jobbas vidare
Det att det inte går att varken styra eller röra annan hydraulik ens direkt effter avstannandet av motorn borde vel tyda på noll tryck i tryckaccun? …. Eller tänker jag för kort?

1 person gillar det här inlägget.
Kenneth Forsman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:21, 22-04-2021
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi 150 LC3, Vammas Magnum, Valmet 8450



Joe

#62 » 22:17:10, 08-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nr 4 är tryckbegränsningen ifrån pumpen.
Nr 8 styr pilottrycket (30bar)
Det är ventilerna i Nr 6 du ska titta på.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Kenneth Forsman (trådstartaren)

#63 » 05:41:25, 09-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joo det är den jag ska gå igenom idag. Har tagit lös den för ska ta med tryckaccun till hydraulikbutiken och kolla trycket åxå.
Kenneth Forsman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:21, 22-04-2021
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi 150 LC3, Vammas Magnum, Valmet 8450

Kenneth Forsman (trådstartaren)

#64 » 15:59:52, 09-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Tadaa…. Har som sagt lös hela laddventilen nu. Tryckaccun hade exakt dom 30bar den ska ha.
MEN när jag nu åter igen plockade isär laddventilen så kom plastbiten ovan ut. (Har säkerligen suttit fastkilad till sidan i någon kanal tidigare men nu kom den ut. Månne inte problemet är löst nu. Men det trodde jag ju igår åxå efter att ha pillat lös och motionerat den fasttagna ventilen då. Nå… kanske hinner montera och testa ännu ikväll. Håll tummarna!

6 personer gillar det här inlägget.
Kenneth Forsman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:21, 22-04-2021
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi 150 LC3, Vammas Magnum, Valmet 8450

joakim72

#65 » 20:05:51, 09-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan är ju frågan varifrån biten kommer och kommer det mera? Men en tröst är att det inte är metall..
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

akkamaan

#66 » 20:34:50, 09-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kenneth Forsman skrev:Tryckaccun hade exakt dom 30bar den ska ha.

Men nog ska väl acken ligga på 120 bar?!!
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#67 » 20:36:59, 09-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gastryck.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Joe

#68 » 20:59:04, 09-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddtrycket i accen borde vara mer än 60 och mindre än 108 bar iallafall. Vid 30 bar så blir det inte så mycket bromsverkan.

Borde framgå efter sida A 8.7.2, tyvärr så finns inte dom i PDF'en.

1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

bonnen513

#69 » 22:06:48, 09-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

bromsarna ska väl ha max 60 så 30 i acc låter bra
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#70 » 23:28:16, 09-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förladdningstrycket ska ligga över högsta trycket för en förbrukare för att få mest oljevolym ut från ackumulatorn.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#71 » 23:44:50, 09-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

nej
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#72 » 14:41:05, 10-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#73 » 14:48:01, 10-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Förladdningstrycket ska ligga över högsta trycket för en förbrukare för att få mest oljevolym ut från ackumulatorn.

Antar att du tänker du påförbrukarens högsta lasttryck?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#74 » 16:16:29, 10-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så om vi då har denna ackumukator för att också vara en del i bromsarnas säkerhetsfunktion så har ju inte bromsarna något lasttryck förutom den fjäder som "lättar på" broms-"beläggen" vilket kanske motsvarar några bar. Så klart finns det en andra funktion för ackumulatorn, pilotservo-tryck, och ur den synpunkten är förladdningstrycket på 30 bar relevant och passar din "tumregel" då högsta arbetstrycket för de flesta pilotservo system ligger på ca 15 bar. Men eftersom bromsarna arbetar med tryck upp till 120 bar, vilket också är max ackumulatortryck, så blir det ju fel om förladdningstrycket skulle ligga på max pumptryck, 150 bar eftersom laddningsregulatorn klipper vid 120 bar. (??)
Både bromsfunktion och pilotservo är funktioner som inte förbrukar höga flöden vid normal användning. De positionerar jy bara ett bromsbelägg och/eller en ventilslid som bara behöver en liten volym olja. Det handlar ju mest om att bihålla ett icke flödesförbrukande arbetstryck, till skillnad från hydraulfunktioner som utför arbetet genom rörelse och flödesförbrukning. Men så fort vi pumpar med bromspedalen eller rör pilot servo joystick fram och tillbaka så förbrukas en större oljevolym ur ackumulatorn
Har jag missat nåt här?

(om vi bortser från rörelse/shock-dämpande ackumulatorer och ackumulatorer som flödesreserv vid pumpavbrott, så används ackumulatorer för att minska rekationstiden för en hydraulfunktion och då placeras ofta både den ritningsstyrande ventilen och ackumulatorn så nära arbetscylindern/motorn som möjligt. Och vid sån användning så är det mycket viktigt (kritiskt) med ett högt förladdningstryck, högre än det max arbetstryck som krävs för cylinder/motor
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

bonnen513

#75 » 19:58:42, 10-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:jo

nej.
Hur ska det då få plats nån olja?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


Materialexperten Sverige AB