Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Grävarmen svänger i sidled av sig själv, MF 50 HX, DOWTY

24 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

gnidde (trådstartaren)

#1 » 23:08:43, 19-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
När min maskin står stilla och lite ojämt så åker grävaggregatet i sidled sakta men säkert. Även när maskinen är igång. Med grävaggregatet i luften såklart.
Har för mig att jag sett bilder på någon som renoverat svängkransen på en traktorgrävare. Hittar tyvärr inte detta på sidan nu. Någon som vet var dessa bilder finns?
För det är väl så att man måste byta en del grejor i svängkransen?
Är inte så hemma på dessa grejor som ni kanske märker.
Var får man tag på reservdelar till en så pass gammal maskin (ca 1985-86 års modell)?
Tacksam för tips!
Mvh Thomas
gnidde
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:27, 26-05-2009
Ort: Sorunda
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson MF 50 HX
Fordson Major
BM 36



ulfgustav

#2 » 07:21:27, 20-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är väl ganska typiskt tecken på internläckage i svängcylindrar, eller om det är svängmotor i kombination med läckage i manöverventiler.
ulfgustav
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:35, 25-01-2010
Ort: Södra Lappland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#3 » 09:25:09, 20-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

MN

#4 » 10:15:27, 20-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter väl en Dowty vridmotor på den. De långa tätningarna är förmodligen kass. Sprängskiss finns i downloads och reservdelarna bör finnas både hos MF, OIE och Sparex till en så pass "ny" maskin. Till mitt aggregat 220 finns det inte så där blir det ombyggnad. :sad: F ö en mindre lyckad konstruktion enl mitt tycke.


Bild

Bild


M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

LeifAndersson

#5 » 10:22:01, 20-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

De svängmotorerna brukar vara på det där viset, det är därför man låser svängen vid transport. Inte stor idè att riva motorn blir inte tätare, du får lära dig att leva med fenomenet.(osäkert om det går att få tag i delar, ovanligt aggregat.)
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

gnidde (trådstartaren)

#6 » 18:22:52, 10-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag tagit lite bilder.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
gnidde
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:27, 26-05-2009
Ort: Sorunda
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson MF 50 HX
Fordson Major
BM 36

eestere

#7 » 23:42:46, 02-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade precis samma fenomen på min MF50. Blev trött på det och bestämde mig för att fixa det.

Mitt problem var att pakningarna i svängmotorn var gamla och slitna. Efter en der letande fick jag ett pris: ca 4000+moms för dessa rektangulära packningarna. Tackade nej till erbjudandet och tillverkade egna packningar. Efter detta fungerar svängcylinder mycket bra. Inga självsvängningar...

Köpte en 6-mm gummiduk på biltema (atr. 60244), en knivsats på Jula (art. 128942). Hemma hade jag fint sandpapper. Lånade en lödkolv av grannen... Sugpumpen från biltema (art. 36190), ett måste!

Tvätta svängmotorn med högtryck. Låt torka (endast om du orkar och inte vill bli blöt) Plocka isär din svängmotor. Det är inte svårt, det är roligt! När du har lossat samtltliga toppbultar så skall du inte starta maskinen och försöka svänga med grävaggregatet. Jag har gjort det för att få loss toppen men nu kan jag rekommendera en bättre metod.
Tre av hålen är har gänga även i toppen. leta fram tre stycken stålpinnar i lämplig längd (ca 10cm)... Bilden visar pinnarna och de tre gängade hål i toppen:
Bild

Sänk ner pinnarna i de gängade hålen, dit med originalskruvar och skruva lite på varje skruv. Toppen kommer nu att åka sakta upp:
Bild

Jag kan även rekommendera att du pluggar igen alla hål och slangar du lossar... Tänk även på att locket vägr en del så du har bra grepp och inte tappar det på foppatofflan... Behöver jag skriva att den år såpass planad att man kan skära sig?

När locket är borta använder du sugpumpen och tömmer cylindern på olja. När du har fått bort all olja så kan du lyfta upp mittdelen (finns säkert ett fint namn för den (nr. 20 i sprängskissen)). Den är ännu tyngre och oljig så se till att skydda den andra foppatofflan som är vid detta nu helt oljig pga all oljespill eftersom du snålade in på sugpumpen... När du har fått upp nr 20 ser din cylinder ut såhär:
Bild
(jag har inget svar på varför jag har skruvdragaren i bakgrunden...)

Hu kommer det värsta... Nr 4 skall bort. Nr 4 enligt sprängskissen är alltså den där prylen som är kvar i cylindern. På sidan av svängcylindern sitter ett gäng bultar. De sex stora håller i Nr 4. De övriga åtta bultar i mitten ser till att styrpinnar inte åker ut.
Bild

När Nr 4 är ute så har du fått isär allting! Då ser din cylinder ut som följande bild. Antalt kvarsittande styrpinnar kan dock variera.
Bild

Här är en bild på det jag kallar Nr 20 och Nr 4 samt packningarna som hör till.
Bild
På bilden finns såväl nya som gamla packningar, därför är de så många...

De rektangulära packningar är orsaken till att armen självsvänger, det var det i mitt fall. Dessa packningar drar du enkelt ut utan att plocka isär någonting mer. Packningarna på mina nästa bilder är originalpackningen och den egentillverkade en:
Bild
Bild

När du sedan meckar ihop det hela byt ut de x-ring packningra som tätar Nr 20 i över- och underkant. Det finns en tråd om det här på forumet. Kan förvarna dig om att x-ring packningen du hittar för att köpa är inte 100% lika den som sitter original. Men den funkar, i alla fall för mig...
Innan du sätter tillbaka locket fyll cylindern med olja. Se till att olja in alla andra detaljer, det kommer att underlätta ihopmonteringen. Och se även till att tömma alla bulthål på vatten och olja så kommer ihopmonteringen att gå som en dans!

Lycka till!

6 personer gillar det här inlägget.
eestere
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:27:57, 03-04-2008

nixs

#8 » 10:17:12, 03-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig beskrivning och tydlig förklaring steg för steg och med ett roligt sätt att beskriva saker som kan strula och varna för saker som kan gå fel! :thummar: En fylligare beskrivning av hur du gjorde packningarna kan ev hjälpa en annan person som skall till och göra detta.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#9 » 11:04:22, 03-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:
Välskrivet!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#10 » 11:32:58, 03-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra! :buga: (hamnar i indexet...)

Tycker själv det är helt fantastiskt att hemgjorda tätningar funkar o håller tätt. :uupps: Mer info om detta som sagt. :eat: Har lite svårt att se vilken som är egentillverkad o vilken som är "begagnad", på den övre bilden skulle jag säga den vänstra, men på den nedre bilden ser det ut som den högra skulle vara hemgjord. :klia: Hur fick du fördjupningarna "frästa"?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

nixs

#11 » 11:44:33, 03-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev::klia: Hur fick du fördjupningarna "frästa"?


Lödkolven som nämndes ovan?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#12 » 11:47:35, 03-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah! Fattade aldrig vart den passade in... :grin:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

eestere

#13 » 19:24:40, 03-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt riktigt, lödkolven kom till nytta när spåren skulle göras.
Jag provade att skära ut de, provade att värma en najtråd och smälta spåren men bäst gick det med lödkolven...

Tillverkningen av packningen var lite trickig. 6mm gummi är inte lätt att skära rakt i och det går inte att skära igenom 6mm på en gång.
Jag använde spikplåt som linjal att skära längst med. Den var bred och stabil och så behövde jag inte hålla fingrarna så nära kniven.
Skar ett antal gånger innan jag var helt igenom. När packningen väl var utskuren så var det dags att smälta fram spåret.
Det var inte så lätt men efter ett tag så begrep jag hur man skulle göra...
Lödkolven var inte heller något bra, den kallnade lätt.
Spåret som bildades var fult. Rummet var fylld med rök, likaså mina lungor. Men vad gjorde det, packningen var nästan färdig...
Fram med sandpappret och fila i spåren och hörn. Vid detta nu börjar packningen ser riktigt bra ut!

Här är en bild som är tagen under tillverkningen:
Bild

Sedan passade jag på och skar ut en rund distans eftersom de "moderna" x-ring packningarna är smalare än originalet. Den blev inte riktigt 100% perfekt men uppfyller sin funktion väl:
Bild

Eftersom jag sparade in så mycket pengar på att tillverka egna packningar så fick det bli en fest:
Bild

:bira: :bira: :bira:

5 personer gillar det här inlägget.
eestere
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:27:57, 03-04-2008

rallejohansson

#14 » 07:39:50, 04-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:

Mycket bra. men hur hade du det " dagen efter " :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

JD400

#15 » 22:27:13, 04-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med föregående talare: fantastiskt att det funkar med en hemmagjord tätning.

Jag gjorde ett liknande ingrepp på svängmotorn på en John Deere för något år sedan och plockade isär "klumpen". Även om konstruktionen runt själva svängmotorn är annorlunda på den så ser innanmätet väldigt snarlikt ut. Ska finnas en tråd om detta här någonstans men jag hittar den inte längre.

Mitt problem var dock att tätningen mellan "topplocket" och huset läckte friskt. Fick nya packningar tillverkade på Momentum. Dum som jag var gjorde jag inget åt de packningar som beskrivs här när den ändå var isär...

Finns en verkstadshandbok under downloads som beskriver hur arbetet ska göras på JD. Man kan nog få en del nyttiga tips i den även på en MF maskin, t.ex. det där med de gängade hålen för att få loss locket är samma på JD. Det drygaste med det jobbet var dels att få bort svängmotorn som väger en del. Minns inte varför jag helt tog loss den, men det var så det beskrevs i verkstadshandboken. Sen var det också jobbigt att dra med det föreskrivna momentet som var rätt rejält när locket skulle på. Slutade med att jag spände fast "klumpen" i skopan för att den skulle ligga still!
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se