Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

T-koppling?

24 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Anton

#16 » 14:55:26, 23-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En skyttelventil är en T koppling som har en lös kula i kanalen. Beroende på vart trycket kommer ifrån flyttas kulan och täpper till den utgången mittemot.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige



dahook (trådstartaren)

#17 » 15:20:55, 23-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, ok nu fattar jag. Finns de med eller utan fjäder då? Jag tänker att man kanske inte är säker på vilken sida som har högre tryck i läget där man inte får olja från ventilen? En fjäderbelastad kula borde då se till att det är öppet mellan kolvens och returledningens anslutningar. Följdfrågan från novisen är varför man vill ha det på detta vis? Återfyllning säger ni, men vad innebär det...? Hoppas på snälla svar så här i juletid :-)
dahook
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:24:36, 06-02-2013
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Bray HL 23D -64 byggd på Fordson Super Major
Fordson Super Major -62

Jac

#18 » 15:31:04, 23-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den tillför samma funktion som en backventil. Om man startar med stickan rakt ut och drar den mot sig så upplever man ofta på gamla maskiner att stickan stoppar i lodrät läge en stund innan den fortsätter. Detta beror på att vikten av sticka/skopa ibland kan pressa ut oljan ur cylindern fortare än vad pumpen fyller på (pumpen måste dessutom fylla plussidan som har större volym).

För att undgå detta problem så används ofta en backventil inkoppla mot en ledning som går till tank. Detta gör att cylindern får möjlighet att suga till sig extra olja via backventilen om pumpen inte hänger med (typiskt är att sliden inte är matchad till applikationen eller det är en tung skopa eller rototilt på). Denna återfyllnadsventil är ofta integrerad i ventilblocket på moderna ventilerpaket och ofta i kombination med shockventil.

Som nämnts flera gånger ovan så är det förmodligen en extern lösning för återfyllnad som är byggt på din maskin.

En skyttelventil har normalt som uppgift att leda det högsta trycket vidare och det kan man ju säga att den gör här också, dvs det högsta av dom två trycken Tank och Ventilport leds vidare till cylindern. När oljan ska tillbaka igen så vet man inte vilken väg den väljer, den kan gå till tank eller till ventilporten.

Du får öppna och se om det finns en kula inne i T'et, kanske blåsa lite med tryckluft så att vi får svar på det här. :)
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

63an

#19 » 15:53:15, 23-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte mitt bord men notera att Anton skriver LÖS kula :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Anton

#20 » 17:01:29, 23-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En skyttelventil går inte använda om inte den motsvarande sida träneras. Om jag tex. har en pedalventil som skickar ut servotryck till en tex. 4vägsventil och vill anväda till samma funktion en elventil används en skyttelventil för att få ut servotryck från bägge håll. Men att kulan förflytta sej måste den avstängde ventilen var tränerad.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Jac

#21 » 12:14:52, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det med detta? Har du skruvat loss ett T och kikat inuti?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

dahook (trådstartaren)

#22 » 16:07:15, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, jul och jobb har kommit i mellan. Och till helgen skall det träffas släkt igen... Men jag är nyfiken, så nog skall det undersökas!
dahook
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:24:36, 06-02-2013
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Bray HL 23D -64 byggd på Fordson Super Major
Fordson Super Major -62

PerÖ83

#23 » 20:54:19, 07-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:
Farsan tillverkade en skyttelventil till min ploglyft (enkelverkande), så nu behöver jag bara "dutta" till spaken vid sänk.

:back_to:
Så är den konstruerad, å jag tror också dina T kopplingar är liknande.
Bild
Bara att skruva isär för att få veta sanningen :mrgreen:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Roine.e

#24 » 00:42:41, 08-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom där satt på min Bray med, absolut ingenenkelverkande sticka, jag gissar oxå på skyttelventiler.
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se