Den tillför samma funktion som en
backventil. Om man startar med stickan rakt ut och drar den mot sig så upplever man ofta på gamla maskiner att stickan stoppar i lodrät läge en stund innan den fortsätter. Detta beror på att vikten av sticka/skopa ibland kan pressa ut oljan ur cylindern fortare än vad pumpen fyller på (pumpen måste dessutom fylla plussidan som har större volym).
För att undgå detta problem så används ofta en backventil inkoppla mot en
ledning som går till tank. Detta gör att cylindern får möjlighet att suga till sig extra
olja via backventilen om pumpen inte hänger med (typiskt är att sliden inte är matchad till applikationen eller det är en tung
skopa eller rototilt på). Denna återfyllnadsventil är ofta integrerad i ventilblocket på moderna ventilerpaket och ofta i kombination med shockventil.
Som nämnts flera gånger ovan så är det förmodligen en extern lösning för återfyllnad som är byggt på din maskin.
En
skyttelventil har normalt som uppgift att leda det högsta trycket vidare och det kan man ju säga att den gör här också, dvs det högsta av dom två trycken Tank och Ventilport leds vidare till cylindern. När oljan ska tillbaka igen så vet man inte vilken väg den väljer, den kan gå till tank eller till ventilporten.
Du får öppna och se om det finns en kula inne i T'et, kanske blåsa lite med tryckluft så att vi får svar på det här.