Sida 1 av 2

T-koppling?

InläggPostat: 02:57:34, 22-12-2014
av dahook
Hej!

Jag försöker lära mig hur hydrauliken hänger ihop på min gamla traktorgrävare. Grävaggregatet är ett Sherman F-9 och det finns ju inte direkt något överflöd med dokumentation på dem. Jag köpte en alldeles för dyr inscannad part list på Ebay efter att ha gett upp googlandet, men hydrauliken i den överensstämmer inte med min. Den var hursomhelst lärorik på sitt sätt så jag är inte så jätteledsen för det...

Det kan vara så att man flyttat om funktionerna genom åren, och det är inte säkert att man gjort det vid ventilen. Vilket i så fall skulle kunna innebära att eventuella överflödsfunktioner etc kanske inte är rätt kopplade nu. Jag vet inte, jag är nybörjare på hydraulik men vill gärna förstå mer.

Det jag funderar på är vad T-korsen nedtill i bilden är till för? Ena änden går till returledningen.

Bild

Är de där T-kopplingarna till för att låta oljan gå tillbaks snabbare t ex när man sänker bommen? Är det bara T-kopplingar eller har de någon backspärr eller strypning? Vilken av ventilens hål öppnar när man t ex tycker spaken framåt? Till sist, verkar det rimligt att de är anslutna till funktionerna för sticka respektive bom?

Tacksam för tips!

Re: T-koppling?

InläggPostat: 04:37:59, 22-12-2014
av barsen
Kan vara ventiler för fri retur till tank åt ett håll. Vart går röret som är kopplat på sidan av det vänstra t-röret? Är det lika på det högra?

Re: T-koppling?

InläggPostat: 07:59:41, 22-12-2014
av LeifAndersson
Både bom och sticka verkar att vara enkelverkande inkopplad, med en funktion direkt till retur. :klia:
Verkligen mystisk inkoppling. Kunde möjligen funka på en kran, men inte på ett grävaggregat!

Re: T-koppling?

InläggPostat: 08:37:31, 22-12-2014
av tracker
Är det inte T-rör längst ned med fortsättning till kolvens andra kammare samt backventiler mot returledning.
Kanske någon återfyllning ?

Re: T-koppling?

InläggPostat: 15:35:54, 22-12-2014
av dahook
Röret på sidan om T-rören är kopplad till kolv för bom respektive sticka. Det är likadant på båda T-rören. Jag har inte följt slangarna så jag vet inte vilken kammare. Traktorn står på torpet och jag kan inte undersöka närmare förrän i Januari.

Re: T-koppling?

InläggPostat: 19:12:06, 22-12-2014
av bassek
Skulle kunna vara chockventiler eller möjligtvis återfyllnadsventiler typ som tracker menar??? Det är svårt att gissa.
MVH Basse

Re: T-koppling?

InläggPostat: 20:32:11, 22-12-2014
av Bengt Erik Eriksson
tror helt enkelt att de kopplat så att bommen blir enkelverkande. anar inga backvetiler där.

Re: T-koppling?

InläggPostat: 00:44:07, 23-12-2014
av dahook
Tack för alla svar! Här är en bild från andra hållet. Det var skumt ute så tyvärr blev bilderna lite suddiga. Vad innebär att den är enkelverkande? Är den kraftlös åt ena hållet då? Förmodligen när man tippar bommen utåt då tänker jag. Stämmer det med positionen som röret är anslutet i, dvs aktiveras nedre positionen på ventilen när man för spaken framåt? Stickan har ju också en sån koppling och den är ju stark åt båda hållen? Tror jag...

Bild

Re: T-koppling?

InläggPostat: 01:02:55, 23-12-2014
av Bengt Erik Eriksson
Det är ju heltokigt att stickan skulle vara enkelverkande. en sån maskin vore helt oanvändbar. du måste fått fel på spak funktionen. i ett grävaggregat är det bara bommen som till nöds skulle kunna köras enkelverkande men helst inte.

vet inte exakt hur en normal 4 spaks grävare böe ha funktionerna arrangerade . men borde vara från vänster : sväng. bom. stocka. skopa

Re: T-koppling?

InläggPostat: 01:16:24, 23-12-2014
av dahook
Jag kan minnas fel men är rätt säker på hur de ligger. Jag vet att de skiljer mot en annan Bray som jag jämfört med. Hursomhelst skulle det väl innebära att någon mer funktion än bom är enkelverkande. Jag är helt säker på var svingen är så i så fall är det antingen skopan eller svingen utöver bommen som är kopplad på detta vis. Jag får ta och undersöka anslutningarna mer när jag är i torpet nästa gång.

Re: T-koppling?

InläggPostat: 02:01:25, 23-12-2014
av Bengt Erik Eriksson
Ok
Btw dina antaganden om vilken port som får ut-olja verkar stämma. trycker du sliden neråt får nedre porten olja ut från pumpen och övre öppnar till tank och vise versa.

Re: T-koppling?

InläggPostat: 04:08:36, 23-12-2014
av Ivar Risslén
De olika funktionerna ligger lika som på min BM med Vaggeryds aggregat. Från vänster till höger: vänster stödben- sväng- skopa- sticka-bom och höger stödben. Höger och vänster är från när jag sitter och gräver, tittar man på maskinen som man kör så blir höger och vänster omkastade.

Re: T-koppling?

InläggPostat: 05:18:24, 23-12-2014
av barsen
Tror det fungerar som så att när du har tryck från ventilpaket till t-röret går det ut till cylindern, när sedan trycket på den porten släpper går inte oljan igenom ventilpaktet utan till returen.
Om jag inte är helt ute o cyklar är det en fjäderbelastad kula som styr färdväg på oljan.

Re: T-koppling?

InläggPostat: 12:23:36, 23-12-2014
av Jac
Jag hakar på återfyllnads/antikav trenden. T'en skulle kunna vara skyttelventiler som i den här kopplingen har samma funktion som backventiler. Kanske är det till och med en tanke bakom det, med skyttelventil så får man ju både backventil och T-koppling i en smäll, kompakt och fint. Ska man hålla på att bygga ihop T och backventil så kan det bli några hydraulikkopplingar redan där. Visst hade det gått att bygga kompakt med lite smartare komponenter (RHV backventil) men det är ju inte säkert dom fanns på hyllan där och då.

Re: T-koppling?

InläggPostat: 14:46:08, 23-12-2014
av dahook
Tack! Det låter logiskt även om jag inte riktigt kan sätta mig in i funktionen som en skyttelventil tillför. Får googla och rita lite så kanske jag kan greppa det :-)