Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

HUDDIG 860 Converter tryck segt

98 inlägg • Sida 7 av 7
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Mr Per (trådstartaren)

#91 » 20:59:25, 14-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en tanke som jag dock ej har hunnit kontrollera än men bifogar en bil på min tanke.

På bilden nedan vid Orange Pil sitter en "strypkägla" som man kan beställa i med olika dimensioner på hål igenom
och om alla ventiler till lamellpaketen går genom denna så kanske hålet är för litet med kall olja så det tar lång tid att få igenom all olja som går åt för att få upp trycket till ventilerna längst bort?

Detta är dock än så länge bara en tanke då jag inte har mätt hur stort hål det är i min "strypkägla" ännu.

Bild
Bild
Bild
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255



bonnen513

#92 » 22:41:15, 14-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

fast det är nog bara ett sätt att gå runt problemet. det är nog något i resetventilen och däromkring som krånglar.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Mr Per (trådstartaren)

#93 » 07:19:51, 17-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu svarvat en ny Reduceringsventil, den som satt i lådan var 0,6mm och den jag har gjort är 0,8mm efter detta fungerar lådan jätte fint.
Jag har lite för högt Huvudtryck nu bara som jag ska sänka och så ska vi tydligen på lite semester med mitt i så det får bli att återkommer med test resultat så fort jag kommer hem.

Lådan är ju från början avsedd för ATF olja så jag tycker inte det är konstigt att jag får gå upp lite i storlek på munstycke med den tjockare motoroljan, ligger dock mitt i spannet med storleken på Reduceringsventilen.

Men jag har lärt mig att man inte ska vara för snabb att hissa Flaggan i topp så jag väntar med det till jag sänkt trycket och kört lite mer.

Men :shake_hands: så länge för Hjälpen av alla inblanade

1 person gillar det här inlägget.
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255

bonnen513

#94 » 07:28:51, 17-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så du menar att problemet uppstod efter att du bytt olja?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Mr Per (trådstartaren)

#95 » 08:37:03, 17-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Nej problemet har varit hela tiden enligt förra ägare som påstod att det skulle vara så och då innan renoveringen så kunde jag köra 400-500 meter innan den kom upp i tryck med kall maskin.

Givitvis när jag var och kolla på maskinen innan köp och även när jag skulle hämta den så var den varmkörd vilket var pga både det ena och det andra enligt ägaren.
Och vid varm maskin så slocknade lampan för huvudtryck efter en liten stund och det märktes inte så mycket på plant underlag och var som det alltid varit och skulle vara enligt säljaren.

Det jag menade är att jag tycker inte det är konstigt att när motoroljan är kall så kräver den lite större hål än ATF olja som är tunnare
vilket jag tycker förklarar att den kommer upp i tryck med en gång med varm motorolja men att det tar en stund med kall.

Innan renovering av lådan och efter renovering utan byte av Reduceringsventilen är dock jätte stor skillnad.

1 person gillar det här inlägget.
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255

labb

#96 » 01:32:19, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det, löste den större reduceringsventilen problemet?
labb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:30, 15-12-2015
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 806 Militär

Mr Per (trådstartaren)

#97 » 12:05:52, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ja efter byte till en med större hål så funkade den fint.
Mvh Per
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255

Chribba_021

#98 » 22:50:10, 25-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir nyfiken efter allt ditt slit vad som poängen är att köra motorolja i lådan istället för ATF, är det några fördelar?
Chribba_021
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:46, 28-04-2016
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se