Sida 7 av 7

Re: HUDDIG 860 Converter tryck segt

InläggPostat: 20:59:25, 14-07-2015
av Mr Per
Jag har en tanke som jag dock ej har hunnit kontrollera än men bifogar en bil på min tanke.

På bilden nedan vid Orange Pil sitter en "strypkägla" som man kan beställa i med olika dimensioner på hål igenom
och om alla ventiler till lamellpaketen går genom denna så kanske hålet är för litet med kall olja så det tar lång tid att få igenom all olja som går åt för att få upp trycket till ventilerna längst bort?

Detta är dock än så länge bara en tanke då jag inte har mätt hur stort hål det är i min "strypkägla" ännu.

Bild
Bild
Bild

Re: HUDDIG 860 Converter tryck segt

InläggPostat: 22:41:15, 14-07-2015
av bonnen513
fast det är nog bara ett sätt att gå runt problemet. det är nog något i resetventilen och däromkring som krånglar.

Re: HUDDIG 860 Converter tryck segt

InläggPostat: 07:19:51, 17-07-2015
av Mr Per
Har nu svarvat en ny Reduceringsventil, den som satt i lådan var 0,6mm och den jag har gjort är 0,8mm efter detta fungerar lådan jätte fint.
Jag har lite för högt Huvudtryck nu bara som jag ska sänka och så ska vi tydligen på lite semester med mitt i så det får bli att återkommer med test resultat så fort jag kommer hem.

Lådan är ju från början avsedd för ATF olja så jag tycker inte det är konstigt att jag får gå upp lite i storlek på munstycke med den tjockare motoroljan, ligger dock mitt i spannet med storleken på Reduceringsventilen.

Men jag har lärt mig att man inte ska vara för snabb att hissa Flaggan i topp så jag väntar med det till jag sänkt trycket och kört lite mer.

Men :shake_hands: så länge för Hjälpen av alla inblanade

Re: HUDDIG 860 Converter tryck segt

InläggPostat: 07:28:51, 17-07-2015
av bonnen513
Så du menar att problemet uppstod efter att du bytt olja?

Re: HUDDIG 860 Converter tryck segt

InläggPostat: 08:37:03, 17-07-2015
av Mr Per
Hej
Nej problemet har varit hela tiden enligt förra ägare som påstod att det skulle vara så och då innan renoveringen så kunde jag köra 400-500 meter innan den kom upp i tryck med kall maskin.

Givitvis när jag var och kolla på maskinen innan köp och även när jag skulle hämta den så var den varmkörd vilket var pga både det ena och det andra enligt ägaren.
Och vid varm maskin så slocknade lampan för huvudtryck efter en liten stund och det märktes inte så mycket på plant underlag och var som det alltid varit och skulle vara enligt säljaren.

Det jag menade är att jag tycker inte det är konstigt att när motoroljan är kall så kräver den lite större hål än ATF olja som är tunnare
vilket jag tycker förklarar att den kommer upp i tryck med en gång med varm motorolja men att det tar en stund med kall.

Innan renovering av lådan och efter renovering utan byte av Reduceringsventilen är dock jätte stor skillnad.

Re: HUDDIG 860 Converter tryck segt

InläggPostat: 01:32:19, 30-12-2016
av labb
Hur gick det, löste den större reduceringsventilen problemet?

Re: HUDDIG 860 Converter tryck segt

InläggPostat: 12:05:52, 30-12-2016
av Mr Per
Hej ja efter byte till en med större hål så funkade den fint.
Mvh Per

Re: HUDDIG 860 Converter tryck segt

InläggPostat: 22:50:10, 25-10-2017
av Chribba_021
Blir nyfiken efter allt ditt slit vad som poängen är att köra motorolja i lådan istället för ATF, är det några fördelar?