Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Defekta gängor på kolvstång/slag begränsning.

13 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Bådoktorn (trådstartaren)

#1 » 22:44:45, 26-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Mutter som håller ihop kolven i cylindern till stickan.Gav upp igår.

Vad är starkast fingängat eller grovgägat?
Det lutar mot det vänstra alternativet...


Har ett litet problem till örat på kolvstången har gått av någon gång.Och det är svetsat fast igen så långt inget problem.
Men eftersom kolvtången inte länge bottnar i cylindern så tar det i locket till cylindern istället.

Tror ni de skulle gå att stoppa en axel bit löst. Längst ner i cylinder som stopp?
Senast redigerad av Bådoktorn 09:20:59, 27-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
Bådoktorn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:34, 14-12-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Michael Meier

#2 » 07:39:53, 27-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, kan du int stoppa rörelsen vid ute leden istället, den lösa biten i cylindern kommer att nöta trasigt på muttern.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bådoktorn (trådstartaren)

#3 » 09:20:11, 27-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolvstången går genom muttern.Så den sticker ut ca 10-20 mm .

I normala fall tar den i botten på cylindern så den borde hålla. Men om jag lägger i en lös axel som kan fara omkring så kanske den kan skada cylinder väggarna?
Bådoktorn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:34, 14-12-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Tagew

#4 » 09:29:32, 27-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, skall du fixa nya gängor på kolvstången?
Kanske du då också skulle tillverka en ny mutter och gör den som typ en lång kupolmutter, flat på ändan och som då kan bottna i kolven.
På med Loctite när du skruvar ihop så håller det nog.

Mvh Tage W.
Volvo EC 35 2003
Benford PS 3000
Zetor 6341 1998
M-F 135 1974
Valmet 20 1957
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

Bådoktorn (trådstartaren)

#5 » 09:37:07, 27-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det ska bli nya gängor på kolvstången..

Ja det skulle kanske fungera. men tänkte i första hand få tag på en mutter med färdig gäng och bara göra gängor på kolvstången. I tron om att det går fortare..
Bådoktorn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:34, 14-12-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Tagew

#6 » 09:46:40, 27-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jopp, funkar gör det. Jag hade tidigare ett påhängsaggregat där svängkolvarna var gjorda enligt den principen.
När jag fick gängpaj på en av dem svarvade en mek ned gängdelen lite på kolvstången och gjorde nya gängor och sedan gjorde han en ny passande lång typ kupolmutter.
Så i dom kolvarna var detta implementerat från början.
Detta fungerade så länge jag hade detta aggregat.

Mvh Tage W.
Volvo EC 35 2003
Benford PS 3000
Zetor 6341 1998
M-F 135 1974
Valmet 20 1957
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

Bådoktorn (trådstartaren)

#7 » 10:05:44, 27-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så du tror inte på min idé att ha ett löst stopp i cylindern.

Vad har du för tankar om typen av gänga då?
Bådoktorn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:34, 14-12-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nisse

#8 » 13:26:44, 27-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt brukar man använder kolven som ändlägesstop. jag skulle altså göra den lite längre och har muttern försänkt inuti. Absolut inga lösa delar.
En annan variant är ju att du borrar 3 hål utifrån i tuben och svetsar fast din stop därifrån. (och igen hålen) Men känns väl sådär att borra hål i tuben och svetsa fast något inuti.

Fingängad är bättre i det här fallet. Större kärna och mera motstånd för självöppning.

Vad är det för gänga på originalmuttern?

Nisse
Senast redigerad av nisse 13:27:48, 27-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Bådoktorn (trådstartaren)

#9 » 19:04:29, 27-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Nu är det fixat pressade in en ny mutter i den gamla + en lås mutter..

Mutter blev RF bussning (vvs).

Stoppet var lätt fixat svarvade bara av svetsen under örat lite så nöter det inte på locket till cylindern längre..

Nu är det bara att skruva ihop och gräva på..
Bådoktorn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:34, 14-12-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Hansborg

#10 » 20:18:46, 27-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke när man gör dubbla muttrar, så är det den yttre som tar upp kraften medan den inre låser.
Den inre mutterns gänga pressar mot kolvstångs sidan, medans yttre muttern pressar till motsats håll, som spänner (håller) kolven!

Hur det förhåller sig i ditt fall vet jag inte, men det är väl bara å tuta köra :driver:

Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Bådoktorn (trådstartaren)

#11 » 20:32:26, 27-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den inre muttern är ca 30mm lång och går inuti den gamla muttern. Värmde den gamla muttern och pressade i den nya.

Den yttre är jäms med kolvstången.

Så du men att det är bättre att ha lås pinne som det är "original" (Muttern i mitten första bilden).Än lås mutter ...Har inte tänkt på det förut.. Men det verkar logiskt när jag tänker efter .. Tack för tipset.

Får kanske försöka ha en lås pinne istället..
Bådoktorn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:34, 14-12-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Hansborg

#12 » 22:53:33, 27-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev en förtydligande paintbild :razz:
Gäller iallafall för Hjullager.
Nu finns det så många varianter på hydralkolvs låsningar, säkert lika många som det finns konstruktörer :uupps:
Så vilken metod som e bäst vet jag ej, är gängan kort kanske svetsen är att föredra.
Medan långa "fin" gängor kanske kan limmas.

Ett spånande bara :cool:


Bild

det kanske är möjligt i nämda fall, att den smalare yttre gängan inte förmår rubba den inre väldragna breda muttern!
Isåfall borde den befintliga mutter upsättningen fungera?

(snacka om vindflöjel) :vissla: punkta fast den me svetsen :wave:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Michael Meier

#13 » 23:39:15, 27-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:smile: Hansborg.. nu förutsätter du att den inre muttern inte är dragen tillräckligt, som i ett hjullager, där det ska vara liite glappt.
OM den är dragen fullt, som mot en kolv i detta fall, då kan inte låsmuttern pressa in den.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se