Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Hydrostat Huddig 960

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Johme (trådstartaren)

#1 » 19:33:37, 19-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag köpte en pärla för drygt ett år sedan, en 960 -89, 4 cyl. Den gräver som en gud, och har riktigt bra terängegenskaper.
När jag köpt den lämnade jag bums in den på lokala traktorfirman för fullservice, då inte tiden räcker till själv.

Jag har dock en huvudvärk med den, som gör att hjärtinfarkten knackar på dörren med jämna mellanrum.

När man ska iväg med maskinen så kan den börja driva för att efter några meter plötsligt stanna. Det kan hända både på fram och back. Oftast börjar den driva igen efter någon halvsekund för att sedan fungera, men sen kan det hända vid nästa start eller stop igen. Någon gång har den tom vägrat börja driva igen alls, då har jag fått starta om och då går den efter en stund. Det har tack och lov aldrig hänt i högre hastighet.

När det händer kan man tänka sig hur ont det gör i transmissionen, därav hjärtinfarktvarningen :uupps: .

Styrboxen är uppdaterad vid några tillfällen enligt klistermärken på den, och verkar fungera i övrigt.

Någon som har ideer?

mvh

Johan
Bild
Johme
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:43, 19-10-2015
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Huddig 960 -89



donjoh

#2 » 22:57:25, 03-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj,
Är ingen expert men har för mig att kabelhärvan som går till framvagnen är lite känslig.
Kan ju vara värt att kolla om du kan påverka felet genom att rucka ratten eller nått när den inte "vill".
Tänker mig att nån kabel ligger mot chassiet och "jordar"
//Donald
donjoh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:22, 24-07-2013
Ort: Östersund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 765 Halvbandare
Ford 3000
Volvo BM 320

Bergander

#3 » 04:27:23, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag blev ute för att det blev dålig kontakt till givaren som sitter vid svänghjulet som känner av varvtalet, då slutade den dra och växlade ut väldigt konstigt vid drift rätt som det var... Om varvräknaren beter sig konstigt när detta händer så är det troligen det som felar, kabel eller givaren.... Givaren ska ha ett visst avstånd från svänghjulet, minns ej vad...
Har t.o.m hänt att svänghjulet behövt bytas pga slitna drev då startmotorn slitit på kuggen...
Annars är det kanske nåt glapp till elventilerna som sitter på åkpumpen och styr fram o back...

Mvh Bergander

1 person gillar det här inlägget.
Bergander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:30, 19-02-2012
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 C6

Johme (trådstartaren)

#4 » 13:00:37, 09-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag hittat vad felet är! Ni hade rätt, det är varvtalsgivaren från motorn som tappar signal. Har kollat och smort kontakterna, men det gör ingen skillnad.

Är det någon som vet hur man lättast fixar ett kabelfel här, ska man dra en ny kabel separat bredvid? Är det någon sträcka i kabelhärvan som är vanligare än andra att problemet uppkommer på?

Tacksam för tips...
Johme
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:43, 19-10-2015
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Huddig 960 -89

sedvall

#5 » 12:50:49, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har samma problem på min c6 nu.

Har du löst problemet?
Isf hur?
Någon annan som vet lösning?
Sedvall Jord och Skog
Användarvisningsbild
sedvall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:21, 02-10-2012
Ort: Hedesunda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T214 Direct
Huddig 1160
Volvo L70C


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se