Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

MF 3305 1967 (?) hydraulik och saker som undras

46 inlägg • Sida 2 av 4
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

bonnen513

#16 » 15:22:03, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

sök sugsilen mellan pumpen och botten på oljetanken. jag vet ej.
det låter som pumpen får för lite olja

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



MN

#17 » 15:32:31, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

på föregångaren sitter det gigantiska filtret på sugsidan. verkar märkligt om man gjort om det till ett returfilter på denna modell? på de äldre hade frontlastaren prio 1 och fanns ngn variant med manuell omställning om jag kommer ihåg rätt.

M

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

mimeck

#18 » 17:39:03, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:
mimeck skrev:Den där ser ju att att vara ganska fin att köra.
Kul lösning på skoptilten.

skoptilten missade jag?
men det var en ordentligt lång sprint till grävbommen



Jag menade alltså skopan där framme!

Letade efter den långa sprinten men jag hittade den inte.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#19 » 17:58:11, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

syns bäst på bild 15

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

BMC

#20 » 19:35:20, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flytläge= om du trycker spaken för lyft av frontlastarmarna framåt så pressas armarna neråt. Trycker du lite till kommer du förbi detta läge och armarna blir helt opåverkade, då flyter skopan bara löst uppe på marken och följer markens höjning och sänkning. Används tex om du skall skrapa snö med skopan eller liknande.

Tvådelad avtappning= På min maskin (de är ju inte helt lika) sitter den skruv du tog bort (för att tappa av hydrauloljan med) iskruvad i en plugg och på insidan av pluggen sitter ett rör som är lika långt som oljefiltret under golvet är högt.
När du tog väck skruven tappar du bara av det som kan rinna in i röret dvs ca 20 cm upp, som ett bräddavlopp.
Vill du tömma hela systemet-som du nog vill om du har vatten i oljan- får du skruva ur den stora pluggen som skruven satt i också.
Vatten i oljan ger inget ljud eller hindrar rörelsen.

Att inget händer och att det börjar skrika när du lyfter tyder på att pumpen inte får tillräckligt med olja, som någon redan varit inne på.
Dubbelkolla oljenivån, sugsilen som nämnts, byt filtret det kan vara igensatt om du fått vatten i oljan-det växer och geggar igen då. Åtminstone ta av locket och kolla på det.

Mätare för oljetryck har jag ingen, bara oljetemp, kylvattentemp, laddning och bränslemätare.
Jag åkte med mitt nivårör till en hydraulverkstad (Hydroscand) så tryckte de en ny slang till mig.

Grunkan framför kylaren är hydraulpumpen, den drivs av en lång axel som sitter ingängad (vänstergängad) i en platta som är bultad mot remskivan som drivs av vevaxeln.
Om det skriker när du lägger manöver på spaken betyder det att pumpen snurrar och ger tryck. Mitt tips är luft i systemet som sagts ovan.
Jag har skrivit om min maskin tidigare där finns lite bilder du kan titta på.

Lycka till
BMC

1 person gillar det här inlägget.
BMC
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:15, 30-12-2006
Ort: Nättraby/Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3060
BM 430
MF 3305
Åkerman H11B

Stabo (trådstartaren)

#21 » 21:15:46, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan Lundberg skrev:Testa att lossa och vrida inspektionsröret ett halvvarv.
Skulle byta ett sånt en gång och där solen inte kommit åt så gick det att se igenom.

Tack! Vred och vred men inte f-n blev det bättre. Den har förmodligen tjänat i urangruvorna och blivit helt strålad...

1 person gillar det här inlägget.
Stabo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:46, 20-04-2010
Ort: Vellinge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305

Stabo (trådstartaren)

#22 » 21:19:09, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla. Jag var ute i regnet en sväng precis och startade den bara för att höra ljudet. Skall läsa igenom era kloka och sporrande inlägg och se hur jag går vidare.
Stabo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:46, 20-04-2010
Ort: Vellinge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305

Stabo (trådstartaren)

#23 » 21:30:25, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:sök sugsilen mellan pumpen och botten på oljetanken. jag vet ej.
det låter som pumpen får för lite olja

Tack för svar. Mitt problem är att jag inte vet vilket som är sug och vilket som är primär. As-svårt att se var ledningarna går bakom "tanken" framför hytten men skall på det när det slutar regna.
Stabo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:46, 20-04-2010
Ort: Vellinge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305

Stabo (trådstartaren)

#24 » 21:31:31, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:sök sugsilen mellan pumpen och botten på oljetanken. jag vet ej.
det låter som pumpen får för lite olja

Ok jag skall följa slangarna och skruva loss dem vid tillfälle.
Stabo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:46, 20-04-2010
Ort: Vellinge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305

Stabo (trådstartaren)

#25 » 21:32:16, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

BMC skrev:Flytläge= om du trycker spaken för lyft av frontlastarmarna framåt så pressas armarna neråt. Trycker du lite till kommer du förbi detta läge och armarna blir helt opåverkade, då flyter skopan bara löst uppe på marken och följer markens höjning och sänkning. Används tex om du skall skrapa snö med skopan eller liknande.


Tack för all info :hurra:
Stabo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:46, 20-04-2010
Ort: Vellinge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305

Stabo (trådstartaren)

#26 » 21:34:43, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skall gå på den i dagarna (om en vecka) och skall ta bort lite slangar och kolla vart filtret snurrar samt se vad som händer om jag startar den med en slang loss på bakdelen - kommer det att spruta olja?
Någon som bara snabbt kan säga om pumpens sug sitter till vänster eller höger sett framifrån - se bild 19 tror jag det är eller 15.
Startade den och skruvade loss påfyllningen upptill och mätte oljenivån när motorn var igång - nästan ända upp.
Stabo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:46, 20-04-2010
Ort: Vellinge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305

Stabo (trådstartaren)

#27 » 21:25:02, 30-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

BMC skrev:Tvådelad avtappning= På min maskin (de är ju inte helt lika) sitter den skruv du tog bort (för att tappa av hydrauloljan med) iskruvad i en plugg och på insidan av pluggen sitter ett rör som är lika långt som oljefiltret under golvet är högt.
När du tog väck skruven tappar du bara av det som kan rinna in i röret dvs ca 20 cm upp, som ett bräddavlopp.
Vill du tömma hela systemet-som du nog vill om du har vatten i oljan- får du skruva ur den stora pluggen som skruven satt i också.
Vatten i oljan ger inget ljud eller hindrar rörelsen.
Att inget händer och att det börjar skrika när du lyfter tyder på att pumpen inte får tillräckligt med olja, som någon redan varit inne på.
Dubbelkolla oljenivån, sugsilen som nämnts, byt filtret det kan vara igensatt om du fått vatten i oljan-det växer och geggar igen då. Åtminstone ta av locket och kolla på det.
Mätare för oljetryck har jag ingen, bara oljetemp, kylvattentemp, laddning och bränslemätare.
Jag åkte med mitt nivårör till en hydraulverkstad (Hydroscand) så tryckte de en ny slang till mig.

Tack BMC
Tack för uttömmande svar!!!
Jag har bättre koll nu. Filtret sitter i hytten och är monterad på ramen så nu ser jag vilken som är retur/sug och primär från pumpen.
Jag har kollat nivån på olja dels när motorn är igång och dels när den är avstängd. Den är ungefär fylld upp till 2/3 vilket nog är i värsta laget - lite för mycket.
Jag har också koll på oljebehållaren och dess olika tömningslägen och skall tömma ut så att den inte flödar över när jag kollar filtret.
Skall skruva av locket på filtret och kolla oljan efter att jag tömt ut en del olja.
Om allt ser ok ut så är det väl dags att kolla pumpen? Eller finns det andra saker som kan vara värt att kolla?
Rekommenderar ni att jag tömmer all olja även om filtret är ok och oljan inte ser ut att vara löddrig eller mycket vatten?
Flytläge finns eventuellt men jag får titta på det senare. Den står i alla fall i det läge dit den fjädrar tillbaka till dvs ventil stängd.
Om jag har luft i systemet skall jag då öppna en ventil ex försöka höja skopan tills den då slutligen höjer sig och sedan göra samma sak på alla "ventiler"? Eller finns det ett annat sätt att få ut luft ur systemet?
Stabo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:46, 20-04-2010
Ort: Vellinge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305

BMC

#28 » 18:53:56, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

För hög nivå i oljetanken är inget farligt - det enda som kan hända är att det svämmar över genom avluftningen (påfyllningen) när oljan expanderar pga värmen.
Som jag skrev innan att har du vatten i oljan påverkar egentligen inte funktionen i systemet (vätska som vätska).
Däremot är det inte bra i längden då det kan som någon skrev bildas gegga och rost i systemet.
Om oljan emulgerat-är vit och geggig- är det läge på att byta den, ser den fin ut är det ingen panik.
Kolla först att pumpen verkligen snurrar med under belastning, be någon kolla på axeln att den roterar när du lägger manöver.
Min axel brast för ett tag sedan, men då fungerade inga manövrar.
Kolla att du inte har en läcka på sugsidan mellan pump och tank.
Har du vatten i oljan kan det vara så att vattnet frusit till is under vintern och vingarna i pumpen brutits av
Är filtret ok skall du nog försöka lufta systemet.
Det enklaste är att helt enkelt att göra som du skrev, köra en manöver till det händer något och sedan låta den jobba en stund mot ändläget , obs inte för länge.
Annars kan du tex lossa på en oljeslang till en cylinder och sedan lägga manöver på spaken tills det flyter ren olja, då ser du ju även att det verkligen kommer någon olja i ledningen.
Du kan ju lätta på en slang efter pumpen och se om det kommer något (du skall ju ändå tappa av oljan :grin: .

Trägen vinner :thumme:
BMC

1 person gillar det här inlägget.
BMC
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:15, 30-12-2006
Ort: Nättraby/Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3060
BM 430
MF 3305
Åkerman H11B

bonnen513

#29 » 22:48:44, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

fundera inte på att lufta. det sköter sig självt. kolla sugledningen så den inte är klämd eller separerat invändigt o stryper flödet. och även att det inte suger in luft

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Stabo (trådstartaren)

#30 » 11:24:21, 08-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

BMC skrev:Kolla först att pumpen verkligen snurrar med under belastning, be någon kolla på axeln att den roterar när du lägger manöver.
Min axel brast för ett tag sedan, men då fungerade inga manövrar.
Kolla att du inte har en läcka på sugsidan mellan pump och tank.
Har du vatten i oljan kan det vara så att vattnet frusit till is under vintern och vingarna i pumpen brutits av
Är filtret ok skall du nog försöka lufta systemet.
Det enklaste är att helt enkelt att göra som du skrev, köra en manöver till det händer något och sedan låta den jobba en stund mot ändläget , obs inte för länge.
Annars kan du tex lossa på en oljeslang till en cylinder och sedan lägga manöver på spaken tills det flyter ren olja, då ser du ju även att det verkligen kommer någon olja i ledningen.
Du kan ju lätta på en slang efter pumpen och se om det kommer något (du skall ju ändå tappa av oljan :grin: .
BMC


Jag kan inte se att pumpaxeln snurrar eftersom den är helt inkapslad - se min bild på fronten. Men skall be någon känna.
Det verkade vara väldigt lite vatten i den när jag lossade på bulten kommer dock inte ihåg om det var den mindre eller den större som jag lossade - skall kolla det.
Skall ta av en slang och se om det kommer olja. Gör det det så skall jag tömma och kolla filtret.
Vad är det som styr hur mycket pumpen arbetar? Är det någon tryckventil som känner av behovet och varvar upp motorn eller hur funkar det?
Stabo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:46, 20-04-2010
Ort: Vellinge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se