Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Nybliven ägare av MF 50B - Läckande hydraulcylinder

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

FredrikH (trådstartaren)

#1 » 17:11:26, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har varit passiv besökare på forumet under ett par år, men jag antar att det lär ändras nu när jag skaffat mig en 40-årig MF 50B .

Bild
Bild

Den är i hyfsat skick och normalglapp för åldern antar jag. Har inga direkta erfarenheter av äldre maskiner så jag har svårt att säga exakt hur illa ställt det är.

I vilket fall, ämnet för första frågan blir en läckande hydraulcylinder. Det är cylindern till stickan som droppar och till och med kissade en snygg liten stråle alldeles nyss. Det läcker inte från någon koppling utan det verkar läcka från en svetsfog i nedre delen av cylindern.

Bild
Bild
Bild

Jag har inte lokaliserat exakt var det läcker, men kan det vara så att det läcker från porer i svetsfogen?? Vad gör man? Bara svetsar? Det sprutar inte hela tiden och när jag sist la rejält med kraft på stickan så kom det faktiskt ingenting. Bör jag avstå helt från att använda hydraulcylindern till stickan eller kan man köra på som vanligt och fixa det "om ett tag"?

/F

1 person gillar det här inlägget.
FredrikH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:35:36, 27-10-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B -76



Åsa-Nisse

#2 » 17:49:35, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en svetspor så kommer det en stråle varje gång du belastar cylindern. Om det så skulle vara så är det lite svårt att bara svetsa för det måste rengöras innan, annars kokar oljan upp i svetsen och gör nya porer.
Slipa rent och värm med gassvets till det kokat färdigt. Se bara till att du har cylindern tom på olja och kolven långt från svetsstället, så du inte smälter ned några packningar.
Bäst är ju att du tvättar rent och sedan lokaliserar exakt var läckan är. Det kan komma en stråle eller droppe från helt annat ställe som landar där du tror att läckan är.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

FredrikH (trådstartaren)

#3 » 13:02:16, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Tack för tipsen. Jag kanske plockar ned hela cylindern och packar om den på en gång. Det skulle den nog inte må dåligt av då den även läcker en aning vid kolvstången.
Senast redigerad av FredrikH 13:43:32, 15-08-2016, redigerad totalt 1 gång.
FredrikH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:35:36, 27-10-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B -76

Mattias Petterson

#4 » 15:01:27, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var glad att det är kolven till stickan och inte till bommen.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

FredrikH (trådstartaren)

#5 » 07:19:35, 09-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mm, den verkar sitta lite jobbigt till...
FredrikH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:35:36, 27-10-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B -76

FredrikH (trådstartaren)

#6 » 13:41:40, 15-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, nu är det fixat. Hoppas jag...

Bild

Ett bandage borde hjälpa. Ha, ja det hjälper i alla fall att hitta läckan. Provade att hamra med ett dorn på svetsfogen där det fuktar och det hjälpte faktiskt. Nu är det helt torrt, men man kan ju tänka sig att det bara är en tidsfråga innan det börja läcka igen. Återstår att se.

Passade även på att byta smörjnippeln som var trasig. Den var av typen islagsnippel, men är numera en vanlig nippel med M6-gänga.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
FredrikH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:35:36, 27-10-2010
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50B -76


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se