Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Hydrema 806, gängor hydraulslang

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

labb (trådstartaren)

#1 » 13:09:19, 12-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild på mitt nyförvärv, en Hydrema 806 militär med 1500 timmar på mätaren :)

Bild

Men nu till min fråga: Vilken gänga är det på kopplingarna till hydraulslangarna? Lossade en slang och fick det till (standard) metrisk gänga, kan det stämma?

Slangarna är inte dåliga men fick erbjudande om gratis pressning så jag tänkte passa på att ha några i reserv för de mest utsatta slangarna.

1 person gillar det här inlägget.
labb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:30, 15-12-2015
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 806 Militär



Jac

#2 » 13:11:09, 12-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanliga skärringskopplingar. Ermeto kallas det också ibland.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

labb (trådstartaren)

#3 » 13:34:34, 12-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skärringskoppling, är inte det bara en koppling för rör och med olika anslutningsgängor? Jag var kanske lite otydlig men det jag behöver veta är vilken gänga pressnipplarna på hydraulslangen har.
labb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:30, 15-12-2015
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 806 Militär

Jac

#4 » 14:22:59, 12-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är en metrisk gänga. Samma gänga som skärringskoppling, det är samma system och dom passar i varandra. Är väl säkert lätt serie på din maskin. Det står ibland 12L eller 15L eller nåt sånt på muttern. Det indikerar rörets ytterdiameter och L för lätt serie (S för stark). Jag menar det är mer korrekt att säga t.ex. 12L, en del L fittings har samma gänga som en del S men dom passar inte i varandra. En del slangfirmor gillar att ange gängan istället. Som vanligt är det allra enklaste att ta med slangen.

Slangar som är till eftermonterad utrustning kan ha rörgänga. Det är ett helt annat system och då är det gängan man anger alltid.

Här är lite att bläddra i. http://mdmetric.com/4100/Chapter%20I%20UK.pdf Finns nån hose fittings metric katalog också 4400 tror jag den heter.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

labb (trådstartaren)

#5 » 16:35:33, 12-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är med på vilka du menar, tack!

1 person gillar det här inlägget.
labb
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:30, 15-12-2015
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 806 Militär


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron