Ok Gl4 är ok att använda i LÄTT lastade hypoidväxlar, det är förövrig GL1 också. Märk att Gl1 inte används som standard längre utan den har i praktiken blivit ersatt av Gl4.
Anledningen till att volvo valde atf till vxl lådorna var nog flera.
- atf brukar nästan kunna uppnå Gl4 spec och lådorna var välbyggda så om dom blev utslitna lite tidigare spelade ingen roll då bilen redan var skrot.
- atf´s friktionsmodifierare brukar lira bra med synkringar, lådan växlar bättre.
- atf är generellt mera
temperatur stabil än vxl
olja så kylan påverkade inte lådan spec mkt.
- verkstan fick en sort mindre att hålla reda på.
Det är oftast svavel tillsatserna i oljan som ger korrosions problem, Gl4 kräver
ungefär hälften av dessa jmfr med Gl5 så kemiskt sett så är Gl4 mindre aktiv.
( du känner igen en gl5 på lukten, den luktar skit...dvs svavelföreningar. Problemet existerar inte alls om oljan och metallerna kan hållas vattenfria.)
Du verkar prompt vilja ha EN billig olja.
- enkelt agrol kombi klassik/ okq8 T1000
Kan du tänka dig att ha TVÅ billiga oljor.
- en motorolja avsedd för dieselmotorer samt en utto olja till resten tex agrol hybran Classic/ okq8 T2200
Ok´s dokument är enligt mig mest samling av floskler och halvsanningar som bitvis är helt felaktigt...Men visst motorolja motsvarar Gl1
olje mässigt men absolut inte kemiskt sett. Gl1 har aldrig innehållit additiv för att neutralisera syror, hantera sot, lösa upp beläggningar osv.( det gör förövrigt inte växelolja överlag.)