Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Hydraulolja MF702

26 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

MN

#16 » 16:06:44, 20-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

kombioljor brukar vara 10W/30 och den viskositet som rekas så varför vill du ha just 10W/40?
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



MF702 (trådstartaren)

#17 » 18:00:19, 20-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom kombioljor är dyrare. Den skillnad jag känner till är att den har friktionshöjande tillsatser för att klara våta bromsar. Något jag inte har nytta av, så det är snarare en nackdel. Att jag är inne på 10w40 var att det var den billigaste vettiga oljan jag hittade vid en snabb sökning. Spontant borde den ju vara mer viskositets stabil.
MF702
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:31:11, 09-09-2016
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF702

Bacon

#18 » 20:24:31, 20-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska det vara billigt så kostar Ullareds 15-40 mineral 99kr för 5 liter och det är ju med moms.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

mimeck

#19 » 20:00:20, 21-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring agrol, okq8 eller nånn annan oljesäljare dom kan ha information om fler maskiner än dom som är listade på deras hemsidor. Har du kollat hemsidorna?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MF702 (trådstartaren)

#20 » 08:13:22, 22-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissar deras listor inte har så många maskiner med över 50år på nacken. Om de ha det så utgår de sannolikt efter vad som rekommenderades för 50år sedan.
MF702
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:31:11, 09-09-2016
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF702

ac tc

#21 » 11:05:30, 22-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gl4 är inte hypoidolja!
Gl5 däremot är det det.( sen finns det Gl4/5 oljor, det är Gl5 olja som inte korroderar gulmetal mer än Gl4, nån finess med att välja den i en Gl4 app finns inte men det kan vara bekvämt att ha färre oljor hemma. Gl4 saknar extreme pressure tillsatser som krävs i en Gl5 app så det blir inte bra.)
Och visst du kan köra på vad dom rekomenderade i från början, men jag skruvar inte för hand längre med nån träspårskruv utan föredrar skruvdragare och torx...
Hydraulolja vs motorolja: Dom skiljer sig på hur dom hanterar vatten, partiklar, rengör, smörjer, skjuvstabilitet osv..det är inte samma olja.
Man ska också vara medveten om att fabrikanten ibland rekomenderar det som är bekvämt för service organisation istf för det som är bäst för
att minska antalet produkter som behövs och minska risken för misstag.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

MF702 (trådstartaren)

#22 » 21:54:26, 22-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

GL4 är en hypoidolja. GL4 är en prestandadeklaration inte en innehållsdeklaration. Kravet är att oljan ska klara belastningar som blir i en hypoidväxel. Lite beroende på var man läser så står det att de innehåller hälften av de aggressiva tillsatserna spm GL5 har. På andra ställen står det att det inte behövs tillsatser, och att många motoroljor klarar GL4 standarden. Oavsett så finns det inget krav i GL4 standarden om att den ska vars snäll mot gulmetaller. Som jag fattat det blev det nya typer av tillsatser i hypoidoljorna runt -90 på grund av miljöskäl. Så det som gällde -62 behöver inte vara aktuellt nu.

Faktum är att SAAB rekommenderat motorolja i en växellåda för framhjulsdrift. Vilket är ett tydligt tecken på att den är användbar till mer än motorer.
MF702
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:31:11, 09-09-2016
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF702

MN

#23 » 06:48:20, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du inte skall ha en GL4 - hypoid eller ej - så finns det ingen anledning att fördjupa sig mer i detta. Antinge köper du 80W/90 GL1 eller 10W/30. Vill du prompt köra 10W/40 så gör det. Antar att du kollat priser för 20L dunkar nu och inte mackpriser?

Att man använder motorolja i växellådor i synnerhet på bilar med felhjulsdrift beror ofta på att det inte finns ngn hypiodväxel där att ta hänsyn till...

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Johnj-e

#24 » 08:04:28, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Eftersom du inte skall ha en GL4 - hypoid eller ej - så finns det ingen anledning att fördjupa sig mer i detta. Antinge köper du 80W/90 GL1 eller 10W/30. Vill du prompt köra 10W/40 så gör det. Antar att du kollat priser för 20L dunkar nu och inte mackpriser?

Att man använder motorolja i växellådor i synnerhet på bilar med felhjulsdrift beror ofta på att det inte finns ngn hypiodväxel där att ta hänsyn till...

M


Det är även skillnad på 10w30 och 10w30 universal den senare har tillsatser för att lämpa sig bättre i transmissioner, hydraul och för våta bromsar

Tillbaka till bilspåret Volvo hade atf olja i sina manuella oavsett om de var overdrive eller inte
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

MF702 (trådstartaren)

#25 » 11:01:40, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN:
Jag har inte tänkt att använda en GL-4 olja. Men det finns ju de som argumenterar starkt för en sådan olja.
Japp de priser jag jämfört är 20l dunkar.

Just SAAB har ju varit lite udda med framhjulsdrivna bilar med längsmonterad motor. Men jag är inte SAAB expert.

Johnj-e:
Jag har inte våta bromsar, så de tillsatserna är snarare en nackdel. Frågan är om det finns fördelar med den olja som jag har nytta av.




På sidan 10 i det här dokumentet från OKQ8 står det rakt ut att en motorolja motsvarar en GL-1 olja.
MF702
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:31:11, 09-09-2016
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF702

ac tc

#26 » 12:59:35, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok Gl4 är ok att använda i LÄTT lastade hypoidväxlar, det är förövrig GL1 också. Märk att Gl1 inte används som standard längre utan den har i praktiken blivit ersatt av Gl4.
Anledningen till att volvo valde atf till vxl lådorna var nog flera.
- atf brukar nästan kunna uppnå Gl4 spec och lådorna var välbyggda så om dom blev utslitna lite tidigare spelade ingen roll då bilen redan var skrot.
- atf´s friktionsmodifierare brukar lira bra med synkringar, lådan växlar bättre.
- atf är generellt mera temperatur stabil än vxl olja så kylan påverkade inte lådan spec mkt.
- verkstan fick en sort mindre att hålla reda på.
Det är oftast svavel tillsatserna i oljan som ger korrosions problem, Gl4 kräver ungefär hälften av dessa jmfr med Gl5 så kemiskt sett så är Gl4 mindre aktiv.
( du känner igen en gl5 på lukten, den luktar skit...dvs svavelföreningar. Problemet existerar inte alls om oljan och metallerna kan hållas vattenfria.)
Du verkar prompt vilja ha EN billig olja.
- enkelt agrol kombi klassik/ okq8 T1000
Kan du tänka dig att ha TVÅ billiga oljor.
- en motorolja avsedd för dieselmotorer samt en utto olja till resten tex agrol hybran Classic/ okq8 T2200

Ok´s dokument är enligt mig mest samling av floskler och halvsanningar som bitvis är helt felaktigt...Men visst motorolja motsvarar Gl1 olje mässigt men absolut inte kemiskt sett. Gl1 har aldrig innehållit additiv för att neutralisera syror, hantera sot, lösa upp beläggningar osv.( det gör förövrigt inte växelolja överlag.)
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se