Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Svagt gung i hydraulkolv

26 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

ja-bond77

#16 » 22:21:03, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men alltså, 3-5mm är ju ingenting! Jag tror inte jag överhuvudtaget äger/ägt nån lyftutrustning som fjädrar så lite på lyftcylindern i belastat läge. Och jag har haft/har både splitternya och gamla grejor. Och jag har svårt att förstå hur det kan räcka med 40 cm slang till en traktorgrävares lyftcylinder då bommens lyftslang ledas både i bomleden och i svängen...

Och samma sak med hållfunktionen. Tror inte det är många traktorgrävare som håller bommen uppe i 3-4 dagar... Ens som nya. Nåja.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



Andreas Mattsson (trådstartaren)

#17 » 22:27:05, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Trasig tätning kan orsaka gungande på maskiner som lyfter bommen med kolvsidan, inte stångsidan som din maskin.
När en tätning läcker tillräckligt mycket på en maskin som lyfter med kolvsidan så blir det till sist bara stångarean som bär upp lasten. Trycket i cylindern blir då mycket högre än normalt.


var ut och testade mer nu och det är mot retursidan den fjädrar oavsett om jag höjer eller sänker.

dvs om jag sänker och släpper så fjädrar den från det läget och neråt,höjer jag och tvärsläpper så fjädrar den från det läget och uppåt,dvs den backar aldrig emot tillbaka från den punkt den kom ifrån,(eller hur man nu ska förklara) :screwy: :huh:

bra exakt 5mm är det rör sig om då jag ställde grävskopan mot marken och lyfte med frontskopan för att tvinga fram "fjädringen".
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Andreas Mattsson (trådstartaren)

#18 » 22:31:18, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Men alltså, 3-5mm är ju ingenting! Jag tror inte jag överhuvudtaget äger/ägt nån lyftutrustning som fjädrar så lite på lyftcylindern i belastat läge. Och jag har haft/har både splitternya och gamla grejor. Och jag har svårt att förstå hur det kan räcka med 40 cm slang till en traktorgrävares lyftcylinder då bommens lyftslang ledas både i bomleden och i svängen...

Och samma sak med hållfunktionen. Tror inte det är många traktorgrävare som håller bommen uppe i 3-4 dagar... Ens som nya. Nåja.



jag håller med om att det är ingenting,men detta är inte bara under belastning utan även om jag bara kör bommen utan något i skopan,med belastning menade jag tom skopa men full egenbelastning av aggregatet,skulle ha varit tydligare med vad jag menade där.men jag har inget att jämföra med och detta var en undran över om det är normalt eller inte??man måste ju fråga eller?

slangen är 40 cm och skopan faller ca 1 meter på en dag,inte ens min gamla mf 203 sjunker så mycket och då lyfter den stackaren knappt skopan så högt.

vänta här nu,måste ge mig på slangen faktiskt då det visade sig att den är 55cm lång mätt med måttband.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Michael Meier

#19 » 23:00:07, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

lite svävande förklaring, (i dubbel bemärkelse) om det finns fyratusen kubikcentimeter olja som kan komprimeras kvar i cylindern och tom skopa, frisläpp av bom, uppbromsning..

Tryckskillnaden i oljan (från undertryck till övertryck) kanske tvåhundra bars skillnad, trekvarttumsslang, tvåståls..

Plus eventuell gasinblandning, teoretiskt uträknat i huvudet ( i relevansform) så skulle jag säg att det är normalt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Andreas Mattsson (trådstartaren)

#20 » 23:06:24, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:lite svävande förklaring, (i dubbel bemärkelse) om det finns fyratusen kubikcentimeter olja som kan komprimeras kvar i cylindern och tom skopa, frisläpp av bom, uppbromsning..

Tryckskillnaden i oljan (från undertryck till övertryck) kanske tvåhundra bars skillnad, trekvarttumsslang, tvåståls..

Plus eventuell gasinblandning, teoretiskt uträknat i huvudet ( i relevansform) så skulle jag säg att det är normalt.


ja förklaringen är bristande,det tar jag :screwy: ,saker kommer man på efterhand och min första skrivelse gick fort och direkt utan eftertanke..

men jag har fått svar på att detta är normalt(även via pm) och det är det jag ville veta,min tanke var om det var ett haveri på gång eller om en tätning kan göra detta.

svaren jag fått säger att det inte är tätning och inte heller onormalt :smile: ,allt jag ville veta,jag är nöjd med detta och känner mig lugnare.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Martin.Eriksson

#21 » 23:53:44, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

du har ju fjädring på aggregatet helt enkelt :mrgreen: kanon vid transport,,,
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Andreas Mattsson (trådstartaren)

#22 » 00:07:55, 22-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:du har ju fjädring på aggregatet helt enkelt :mrgreen: kanon vid transport,,,


Ja nog fjädrar och gungar det en hel del när man närmar sig toppfart :mrgreen:
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

e_pettersson

#23 » 21:56:45, 22-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev: Tror inte det är många traktorgrävare som håller bommen uppe i 3-4 dagar... Ens som nya.


Pratade med en meck rent spontant om detta för några år sedan, om aggregat/ lastare sjunker mindre än 0,5m (eller var de 1meter :klia: Strunt samma ) på ett dygn. Ansågs iallafall som fullt normalt.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#24 » 22:18:30, 22-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är packningar och övrigt i skick anses hydraulcylindrar i det närmaste 100% täta, slidventiler har mer eller mindre inbyggt läckage av sin konstruktion.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

63an

#25 » 22:20:53, 22-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gummianka ska gunga :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Andreas Mattsson (trådstartaren)

#26 » 17:29:38, 02-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är gunget borta ska ni veta :grin: . och inte sjunker den lika mycket heller.

Packade om kolven och det gung jag retat mig på försvann,men mest gjorde nog ombussningen av den vänstra nedre tappen på bomen ,verkade som det gunget jag retat mig på var att tätningar och glappet gick hand i hand.skönt vilket som :thumme:.

Nu lägger den skopan i backen först efter 3 dagar med ihop fällt aggregat,förut var det med aggregat lyft till högsta punkt.(kallare ute nu också förstås)

Nästa nu blir att byta ena innre tappen på vänstra svängkolven,dåligt smord där då nippeln och slangen är av.

Men apprå på gung så har jag ett par ståpuckar på bakhjulen,och även om det har blivit mycket bättre sen jag började använda traktorn så kan det börja gunga rätt bra när båda dessa kommer i takt :razz: .
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris

1 person gillar det här inlägget.
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se