Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Lagat läckage ventilpaket grävaggregat hymas 41

2 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Skogsliden (trådstartaren)

#1 » 12:20:53, 02-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Om det är fler som har problem med läckande ventilpaket vill jag dela med mig av min "resa". Efter ett närmast galet letande och kontakter med diverse experter både i Sverige och norge (grävaggregatet är tillverkat i Norge) lyckades jag till slut att stoppa läckaget i ventilpaketet till grävaggregatet (hymas 41 -1973) på min volvo BM 650.

Till att börja med var det helt omöjligt att få tag på någon beskrivning av paketet. Lika svårt var det att hitta någon som hade kunskap om hur det är uppbyggt. Som om det inte var nog med det hade jag, efter att jag plockat isär det hela och upptäckt att flera brickor som tydligen håller oringarna på plats hade spruckit, enorma problem att hitta någon som hade dessa brickor till försäljning. Det kan ju tyckas som ett relativt simpelt fel, men när man inte hittar reserdelarna blir även ett "mindre" fel frustrerande besvärligt. Nåväl, jag ska inte gå in på alla dessa turer och kontakter som jag tagit för att hitta en lösning. Det hela löste sig till slut genom att jag hittade en mekanisk verkstad (skäves mekaniska verkstad i åkersstyckbruk) som hade ett fantastiskt trevligt bemötande och förståelse för även ett mindre problem som detta. De hjälpte mig med att tillverka nya brickor med exakt rätt mått och nu är ventilpaketet helt tätt. Det mesta går att lösa bara man hittar rätt ställe. När jag ändå var i kontakt med Skäves passade jag på att fråga om de kunde hjälpa med med andra lagningar av tex sprucket stödben och nya stag till skopan. Det var inga problem så nu är "Harry" som en 17 åring igen. Det kan som sagt vara ett elände att hitta rätt när en gammal maskin går sönder. Själv höll jag nästan på att ge upp hoppet i min jakt på reservdelar så därför kan jag verkligen rekommendera Skäves mekaniska verkstad om ni stöter på problem, stora som små. Det är ju synd om fler ska lägga så mycket onödigt tid på sökande som jag fick göra. Deras hemsida är: http://www.skave.se och telefonnummer: 0159-31430. Bifogar några bilder på ventilpaketet, det kanske finns fler som har samma. Bild
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Skogsliden
1 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:46, 08-10-2016
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: BM 650 - 70



ac tc

#2 » 10:58:43, 09-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska inte förakta små lokala verkstäder, dom är ofta vana med små specialuppdrag och dessutom uppfinningsrika.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se