Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Hydraulikbekymmer JCB 4CN -91

78 inlägg • Sida 3 av 6
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

jessejcb (trådstartaren)

#31 » 20:21:29, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80



bonnen513

#32 » 21:16:12, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kör du vänster stödben med skopfunktionen?
ang den här växlingsventilen så är det alltså fyra slangar till den? En från joysticken, en till bommen, en till stödbenet och en till ?? (evakuering eller nåt annat)?
hur mycket hade du isär den? jag har varit med om att det varit skit inne i den så den inte gjort fullt utslag.
finns det mätuttag på servoledningarna? har du tillgång till mätare?
och om du kör bomsvängen i ändläge hur reagerar den då?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#33 » 23:23:27, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

är det mycket frispel i joysticken innan det händer nåt?
såg en bild på ett jcb ventilpaket och är ditt kopplat likadant så fattar jag dina konstiga mätresultat och avsaknaden av logik i felen.hoppas jag tolkade bilden fel men det verkar lite engelskt
går det ta en bild på hur slangarna kommer ut ur ventilpaketet?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

jessejcb (trådstartaren)

#34 » 11:14:18, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

På ventilen är det 4 ingångar. Överst slang från joystick, bakre till bomventilpaket, främre till stödben hö. och nedre till nån form av ansl. block ovanför ventilerna. (retur?) syns på bilden tror jag. Var inne på om servotrycket kunde vara lågt men då borde inte vä stödben vara snabb. Styrs från hö joystick. Serotrycket till hö och vä spak verkar komma från en T-koppl. så det boder väl bli samma tryck till båda joystickarna.
Har inte testat bomsväng samtidigt då ventilen ligger lös för tillfället.
Ventilpaketet har följande utgångar. från vä. om man står bakom maskinen.
Skopa bom stödben hö. stödben vä sticka bomsväng. Hoppas det blev begripligt. Har en mätklocka som kanske kan användas till servotrycket med en T-koppl. på nåt vis.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jessejcb (trådstartaren)

#35 » 11:15:24, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och joysticken är lite glapp men känns som den ventilen (pinnen) öppnar fullt.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

bonnen513

#36 » 12:54:34, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Servotrycket borde nog kräva en manometer som går över 30 bar
Ventilordningen är begriplig
Undrar nog om inte problemet sitter vid den där växlingsventilen ändå, med tanke på att du fick den till att funka lite efter att du varit där o pillat
kanske kolla om det kommer mycket olja i desss returledning. och även kolla den som växlar mellan bomsänk o stödben ner om den kanske inte släpper ur sig oljan.
det är svårt att se slangdragningen från ventilpaketet på bilderna men om du kollar så är min fråga: går slangarna direkt från ventilerna ut till resp funktion eller är det några konstiga t-kopplingar och rör mellan de olika funktionerna
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

jessejcb (trådstartaren)

#37 » 19:21:48, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla ikväll eller imorgon. Återkommer med uppdatering.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jessejcb (trådstartaren)

#38 » 21:57:26, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ledningarna går direkt från ventilpaket till resp. funktion. Förutom slangbrottsventiler vid stödbenen. Kanske skulle testa med en annan växlingsventil, alt. ta en annan styrning från vä. joystick till växlingsventilen. Även retur ideén känns ju rimlig. Fortsättning följer...
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jessejcb (trådstartaren)

#39 » 10:15:50, 21-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderade bara. På växlingsventilens undersida där kontakten sitter har jag ju 3 stift. Fungerar den som följande. Jordning på en. Styrning med + på antingen det ena eller andra stiftet. Dvs. drar den åt ena hållet och trycker åt andra eller trycker den bara vid spänning och ligger i "neutral med hjälp av dom små fjädrarna i varje ände av sliden.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

Jac

#40 » 12:07:59, 21-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trycker när det går ström i spolen (oavsett vilken väg). Fjäder som håller den på plats i andra läget.
Den ventilen är standard, kan ersättas av den här: http://www.oie.se/Produkt/ventilsektion ... 1000629534
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

jessejcb (trådstartaren)

#41 » 13:36:46, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Fick låna denna ventil. Kan det stämma?? Skulle isf. köra med 12 spole. Men pilarna gör mig fundersam. // Jens
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jessejcb (trådstartaren)

#42 » 20:25:07, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom underfund med att ventilen inte gick att testa med, skiftade då över ventilen från stickan. Men samma bekymmer ändå :help: Börjar få slut på ideèr. Funderade på lågt servotryck till joysticken men vänster stödben är det ju fart i från den joysticken. Annars om det sitter skit i slangen från joystick till växlingsventilen.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

bonnen513

#43 » 22:08:58, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har frågat om det sitter lasthållningsventiler på bommen, har du kollat detta?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#44 » 22:17:16, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska inte utesluta lågt servotryck. de olika ventilerna kan mycket väl behöva olika högt tryck beroende på fjädrarnas beskaffenhet

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

jessejcb (trådstartaren)

#45 » 22:28:23, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr inte koll på hur en lasthållningsventil ser ut. Men från ventilpaketet går det rör och slang raka spåret ut till bommen. Är det dom som sitter uppepå ventilpaketet (chockventiler??) så har jag provat att skifta plats på dessa. Sitter som en förlängningshylsa direkt på bommens uttag på ventilpaketet innan rör börjar. Men tror den bara är förlängning för att inte ta i rören bredvid. Ska försöka mäta upp servotrycket med mätare så man får lite mer att gå på.

Stort TACK för ditt genuina intresse och hjälp.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se