Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Hydraulikbekymmer JCB 4CN -91

78 inlägg • Sida 4 av 6
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Jac

#46 » 22:39:28, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sätter en spänn på servotrycket.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



bonnen513

#47 » 23:06:51, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

lasthållningsventiler eller slangbrottare sitter oftast som en klump på kolven. I sin enklaste form ser en slangbrottare ut som en sån hylsa du har på ventilpaketet men sitter på kolven
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

jessejcb (trådstartaren)

#48 » 07:07:41, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Godmorgon. Tänkte ge mig i kast med att försöka mäta servotrycket i helgen. Har 2 st mätuttag på ett block innan slangarna går upp till respektive joystick via en T-koppling. Se bilder. Är det någon speciell ansl. på mätslang / klocka som behövs och är det ca:30 bar eller 200 på den sidan?! Vill ju inte göra det mer spännande än det redan är :grin:
Har även lagt in en bild på en lite större ventil som trycket verkar komma ifrån. Kanske är omöjligt att se på bild. Är lite osammanhängade bilder och kopplingar.
Även en bild på hylsan ut från ventilpaketet till bommen men tror det bara är en förlängning och inget som har med saken att göra.

Har även märkt att vid kallare grader och kall maskin så går bommen upp 2-3 gånger i skaplig fart sen avtar det till slowmotion. Kanske inte betyder nåt men ändå.
Tack på förhand.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

bonnen513

#49 » 07:54:34, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det ser ju ut som du har riktiga mätnipplar. det bör väl vara runt 30 bar i servosystemet men föra att ha nån nytta av ditt mätvärde så måste du hitta uppgift på det.
Det är inte ovanligt att reduceraren behöver motioneras några varv pga skräp
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Turbodiesel

#50 » 08:05:53, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr har Jcb lyckats utrusta sina maskiner med riktigt udda mätuttag, men hittar du någon hydraulfirma som har sådana hondelar hemma så meddela gärna vilken. Har lyckats hitta en, men jag köper gärna några fler.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

jessejcb (trådstartaren)

#51 » 14:46:53, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätte upp servotrycket nyss med en T-koppling och trycket ligger på 15 bar ca. Friskt med varv och hyggligt varm olja. Har för mig att jag läste i downloads att servotrycket skulle ligga på ca: 30 bar?! Hittar dock inte samma info igen, har läst alldeles för mycket :coffee:

Vad kan detta lilla bekymmer bero på.
Bild
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

bonnen513

#52 » 16:47:35, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leta upp ventilen som reglerar servotrycket och motionera den.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#53 » 20:30:03, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nog demonterat den och bytt alla o-ringar. Kostar inte mycket men sparar trubbel.
Granska den noga, kolla efter skräp eller defekter (t.ex. trasig fjäder).

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

jessejcb (trådstartaren)

#54 » 21:12:27, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ger mig i kast med det imorgon. Måste väl vara den ventilen med 2 grova slangar in och 2 små ut till joystickarna. Med en liten burk uppepå. Typ som ett litet expansionskärl. Kan ta en bild imorgon bitti. Bättre sida får man leta efter :bira:
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

jessejcb (trådstartaren)

#55 » 12:56:27, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska vi se. Har demonterat tryckreduceringen. Vad jag inte kan förstå är varför den första ventilen (till vänster på bilden) verkar bli överst på bilden efter jag laddade upp den. är helt stängd? Kanske ska vara så men känns lite märkligt. Inget smuts eller trasiga o-ringar iaf. Kan man justera denna på plats med mätklocka eller har den havererat. Sitter en tryckklocka uppepå men den har jag inte gjort något med. // Jens.
Bild
Bild
Bild
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

bonnen513

#56 » 15:30:05, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är mer förvånad om den andra står öppen
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#57 » 15:49:03, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tryckreduceringsventil står normalt öppen, när trycket nerströms blir för högt så stänger den.
En tryckbegränsningsventil står normalt stängd, när trycket uppströms blir för högt så öppnar den.
Ofta på pilotkretsar så sitter det en tryckreduseringsventil som tar ner trycket och en tryckbegränsningsventil efter den, ställd 10 bar högre eller nåt sånt som skyddar mot tryckspikar och som säkerhetsbackup.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

jessejcb (trådstartaren)

#58 » 19:58:25, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kan det med andra ord vara normalt? Går det att få isär en sån ventil. Vet inte hur man ska motionera en annars.
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80

bonnen513

#59 » 21:17:58, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det inte en låsning i Änden?
Är den justerbar Utifrån?
Annars får du lägga i sims o prova dig fram.
Går servooljan till fler Funktioner? Sitter nog en överströmmare tidigare i systemet också
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

jessejcb (trådstartaren)

#60 » 21:28:29, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter en form av låsring i öppningen ca 1 cm nedanför gängen. Ses på övre ventilen på tidigare bild. Är justerbar utifrån med låsmutter och insexskruv. Har lyckas motionera båda. Förstod inte att innerdelen var fjädrande. Och det är bara en utgång med en T-koppling till höger respektive vänster joystick. Kan dom bli slitna så man behöver justera dom eller är dom inställda från fabrik så man inte ska pilla där.
Sitter bra till för en liten justering av trycket så det vore ju kul att prova :smile:
jessejcb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:57, 01-09-2016
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo F610
Scania 80


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se