Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Sjunkande grävarm på BM 616B

15 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Mullvad (trådstartaren)

#1 » 23:52:57, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glad Påsk alla maskinister.
Har en BM 616B med en grävarm som sjunker väldigt fort, kan det vara ventilen i ventilpaketet som släpper förbi så mycket olja eller är det troligast att det är ett inre läckage i bomcylindern.
Har någon av er erfarenhet hur mycket som kan passera baklänges i en riktningsventil i centralläge ?
Frågan uppstår då cylindern kan plockas ut på kort tid medans ventilpaketet skulle ta mig flera dagar och kräva blocknyckel i storlek som jag inte har. :help: Dessutom skall det tillbaka igen.

Hoppas här finn någon med erfarenhet att dela med sig.

Här nere är det kolsvart.
Mvh. Mullvad :help:
Mullvad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:20:59, 05-11-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: IH 674. BM 616b.



Turbodiesel

#2 » 00:06:38, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du håller bommen mot ändläge en bra stund och samtidigt känner på cylindern så blir den snabbt ljummen/varm om du har inre läckage, är den tät ska cylindern inte bli ens det minsta varm.

Riktningsventilerna på 616B har jag för mig var av två olika fabrikat (Nordhydraulic & Monsun-Tison) de är ganska olika vad beträffar utförandet på återfyllare & chockventiler.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mullvad (trådstartaren)

#3 » 00:18:35, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Turbodiesel !
Ventilpaketet är Monsun & Tison, blockmonterat; HV någonting ( kanske 07 )
Mullvad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:20:59, 05-11-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: IH 674. BM 616b.

Turbodiesel

#4 » 00:20:39, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog snarare HV09, 07 är för litet.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Åsa-Nisse

#5 » 12:59:57, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Chockventiler brukar ha en förmåga att ge upp efter en tid. Vet inte vad det är för typ på denna maskin, men på hjullastare har Volvo haft en typ som renoverades med en o-ring och en plastring. Sen var dom som nya igen.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

bonnen513

#6 » 13:42:46, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

om du trycker ner aggregatet i backen så maskinen lyfter, blir den kvar där?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Mullvad (trådstartaren)

#7 » 14:00:14, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla goda råd. Måste gå ut och prova, vet ej var chockventilen sitter men det måste väl vara en för varje funktion.
Mullvad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:20:59, 05-11-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: IH 674. BM 616b.

Mullvad (trådstartaren)

#8 » 14:39:45, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har provat råden jag fått ; 1. Cylindern blir inte varm om jag kör den till ändläge och håller där men motorn sackar, kanske pga. ålder.
2. Om jag höjer maskinen med grävarmen sjunker den trots att motorn går.
Mullvad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:20:59, 05-11-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: IH 674. BM 616b.

Mullvad (trådstartaren)

#9 » 14:41:03, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma sak med stödben.
Mullvad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:20:59, 05-11-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: IH 674. BM 616b.

Mullvad (trådstartaren)

#10 » 01:56:04, 18-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt instruktionsboken skall det vara en kombinerad chock och återfyllnadsventil. Vet någon om dessa delar går att få tag i ?
Mullvad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:20:59, 05-11-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: IH 674. BM 616b.

Turbodiesel

#11 » 02:06:00, 18-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får väl kolla om du behöver några delar först, har glömt att kolla i boken, jag kan nog fixa några bilder på hur det ser ut. Om du inte har löst den biten redan.

Stödbenen bör väl (på en såpass modern maskin som 616B) ha egna låsventiler ute på cylindrarna och då motorslid i ventilbordet, vilket i så fall gör att det är ute vid cylindern felet sitter. Nu har jag inte svart bälte på 616B direkt, så det är ju inte säkert att det jag skriver har någon substans.


Båda cylindrarna kan du plugga i ena änden och prova om de fortfarande sjunker, men speciellt i bommens fall så krävs det ju att man vet vad man gör så att man undviker skador, i alla fall på sig själv.

Jag vet att det ena fabrikatet på ventilbord hade högre felfrekvens än det andra, men jag kommer inte ihåg vilket. Men delar borde ju finnas på skroten om inte annat.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mullvad (trådstartaren)

#12 » 23:51:54, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren !
Hade trög och ryckig gång på höger stödben, dessutom lät det en hel del, tog bort ventilen och satte dit raka rör utan samband med varandra, nu går det tyst och relativt fort men maskinen sjunker fortfarande
dessutom har ventilerna till stödbenen läckt hela tiden.
Jag har tittat på bilder, som jag förstår sitter chockventilen under riktningsventilen. ( Rätt eller fel ? )
Fråga : Kan man ta ut dessa och byta oringar utan att demontera hela paketet. Om inte det är fallet finns det någonstans i Sverige som renoverar sådana ? (Helst i närheten av Borås )
Ett begangnat kanske inte är ok. heller och då har ju mycket arbete gått åt i onödan.

Tack på förhand till er som vet.

Mullvad är en blind varelse.
Mullvad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:20:59, 05-11-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: IH 674. BM 616b.

Turbodiesel

#13 » 00:15:15, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De kombinerade chock & återfyllnadsventilerna sitter ju både uppåt och nedåt på upp & nedsida av ventilpaketet under varsin plugg. Pluggen har o-ring & stödring som kan vara trasig, men ventilen har inga särskilda tätningar. Ventilerna går att vända fel, så det är viktigt att du är noga med hur dom var monterade.

Studera dess tätytor noga. Är det blindskrift på tätytorna så läcker dom garanterat.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mullvad (trådstartaren)

#14 » 19:18:23, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack än en gång !
Var ute och tittade på ventilpaketet och mycket riktigt, det sitter bulthuvuden både uppe och nere bakom riktningsventilen sett om man sitter i förarstolen, dom övre får man kanske ut med magnet (eller ?)
dom undre bör väl påverkas av jordens dragningskraft och komma ut av sig själva.
Har aldrig haft problem med hydraulik förut, så jag är väldigt okunnig just här trots att jag kört maskiner för skotning, lunning,kvistare & kapare, skogsdikning. Bara filterbyte och trasiga slangar inget invecklat
men jag har väl haft tur.
En fråga till; dom är väl olika så man får inte blanda dom?


Mullvad är en blind skapelse.
Mullvad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:20:59, 05-11-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: IH 674. BM 616b.

Turbodiesel

#15 » 19:34:16, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är olika inställning på de.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se