Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Rostigt cylinderör på stickcylinder

8 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Digger_gbg (trådstartaren)

#1 » 21:35:16, 09-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tagit isär stick-cylindern på min MF50B för ompackning. Såg då att röret var rostigt på insidan. Sannolikt för att den stått still länge.

Så nu måste jag ju få bort rosten och läst att jag måste hona ytan.

Någon här som försökt sig på detta?

Vad ska jag ha för grovlek på stenen på honingsverktyget? För jag kan väl använda ett sånt där tre-armat honingsverktyg?

Hur får man bort oljan enklast? Misstänker man måste skölja ur cylindern noga innan honingen.

/Stefan
Digger_gbg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:42:13, 06-05-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF50B



manken

#2 » 06:20:15, 10-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag hade samma problem med katapultcylindern på min maskin där någon kopplat ur och pluggat hydraulslangen till den.
Det var ganska stora rostgropar inne i cylinder som jag provade hona med ett sånt där honingsverktyg, själva honingen gick bra eftersom cylinder är kort(ca 25 cm) och jag nådde in i botten med en vanlig modell från biltema som man honar bilmotorer.
Tyvärr så var groparna så stora/djupa att det inte hade blivit tätt, så jag köpte nytt cylinder rör och gick till en kompis som jobbar på en mekverkstad.
Där kapade dom bort botten och bultkransen framtill, dessa svetsade dom fast på nya cylinderröret.

Så för mig hjälpte det inte att hona, å andra sidan så var min maskin i behov av mycket kärlek när jag köpte den!

//Manken
Bild
Bild
manken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:33:25, 01-06-2015
Ort: Kiruna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474 -76
LM 641 -73

Digger_gbg (trådstartaren)

#3 » 09:14:03, 10-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Det är detta jag är orolig för. Att rosten gått får långt. Men om jag honar bort rosten så ytan åtminstone inte skadar de nya packningarna så kan det ju vara värt att testa hur pass tätt det blir.
Körde du först med grov sten och avslutade med fin? Eller körde du med fin hela tiden?
Stefan

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Digger_gbg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:42:13, 06-05-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF50B

jörgen.ottosson

#4 » 19:44:12, 10-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är cylindern så pass stor att man få in handen kan man lika gärna putsa med smärgelduk/"sandpapper" då syftet är att bli kvitt den delen av rosten som kan nöta packningen.... så länge som du avslutar med ... :klia: 120 eller finare så borde inte ytfinheten vara något problem. (känn med fingrarna om det känns "slätt" och "mjukt" eller om det känns som en "fil" när du är klar ....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

igelkottar

#5 » 09:58:22, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips för att känna ojämnheter är att ta ett tunt tyg att hålla mellan fingrar och ytan som ska kännas över.
Då känns ojämnheter lättare. :nikka:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Digger_gbg (trådstartaren)

#6 » 10:06:05, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Ett tips för att känna ojämnheter är att ta ett tunt tyg att hålla mellan fingrar och ytan som ska kännas över.
Då känns ojämnheter lättare. :nikka:
Tack för tipsen :-) Cylidern är ca 1,20 lång. Svårt att komma in med näven hela vägen.
Tips på var man kan köpa rör om det skulle läcka för jävligt internt? Alternativt köpa komplett bättre beg cylinder?


Skickat från min D5803 via Tapatalk
Digger_gbg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:42:13, 06-05-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF50B

jj@zg

#7 » 10:19:41, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tibnor tex har "cylinderrör rullpolerade/henade", köpte själv hos en firma som säljer stål mm, gick att beställa även korta stumpar.

Janne
jj@zg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:46:32, 13-07-2011
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: BM Volvo GM614
BM-ÖSA Bamse -62

manken

#8 » 11:09:58, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Digger_gbg skrev:Hej.
Det är detta jag är orolig för. Att rosten gått får långt. Men om jag honar bort rosten så ytan åtminstone inte skadar de nya packningarna så kan det ju vara värt att testa hur pass tätt det blir.
Körde du först med grov sten och avslutade med fin? Eller körde du med fin hela tiden?
Stefan

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Körde med fin sten hela tiden.
Problemet för mig med katapultcylindern är den fungerar som en enkelverkande cylinder, hade jag inte fått den tät så hade den droppat olja hela tiden vid kolvsidan.
Skillnaden med en dubbelverkande cylinder är att man kanske har bara ett "inre" läckage som man kanske inte märker utvändigt, eftersom där har du en kolvtätning i gavel/kolvsida som håller tätt.

Cylinderrör köpte jag på en annan mekverkstad som håller på med mycket hydrauljobb och eftersom det var en spillbit på ca 25 cm så fick jag den för 100 sek.
manken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:33:25, 01-06-2015
Ort: Kiruna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474 -76
LM 641 -73


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se