Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Danfoss PVG120

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

case (trådstartaren)

#1 » 17:38:36, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag har fått problem med en Case 580K grävlastare, tidig nittiotalare.
Först ville inte kombiskopan öppna/sluta sig och jag konstaterade att det inte klickade i elmodulen när jag rörde joysticken (det klickade från de andra funktionerna). Elmodulen, on/off, fick jag tag i till dyrt men inte oöverkomligt pris, typ 3500 kr.

Nu har en proportionalventil som styr grävskopan sagt upp sig. På ventilbryggan som styr grävaggregatet sitter fyra stycken, till synes likadana elmoduler, som alla är proportionalventil (+ en PVG 60 som är on/off). Tre av dem heter 155G4432 men den som strejkar heter 155G4112, jag får för mig att strejkaren kan vara bytt vid tidigare tillfälle. 4432 kallas passiv och 4112 kallas aktiv (faultmonitoring).

Fråga 1. Spelar aktiv eller passiv någon roll för funktionen? Kan man sätta en On/off ventil till grävskopans grävfunktion?

Fråga 2. Jag lyckas inte sälja maskinen för 80 000 kr och en ny PVEH kostar 8 -12 000 kr (+moms och frakt). Andrahandsmarknaden är svåråtkomlig, en Polsk nätsida vill ha drygt 800 Euro för en begagnad, Ebay har amerikanska säljare för motsvarande 3 500 kr + frakt. De två senare givetvis utan någon återköpsrätt. Det borde finnas åtskilliga skrotade maskiner med PVG120 system. Jag efterlyser härmed Danfoss elmodul PVEH 155G4112, 4072, 4092, 4432, 4172 eller motsvarande.

Fråga 3. Jag har skruvat isär modulen så långt det är möjligt. Mot hydraulventilen sitter det fyra nipplar, påminner om smörjnipplar. Kulan i en av dem verkar sitta lite hårdare, eller kanske helt orörlig. Är det någon mening att försöka få igång den gamla? Kan felet sitta någon annanstans än i själva PVEH:n. All elektrisk ohm-mätning visar samma på den kaputta modulen som på de andra.

Alla kunskaper mottages med tacksamhet.

Vänligen

Mats
case
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:58, 12-01-2007
Ort: Haninge



Jac

#2 » 01:29:27, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

case skrev:Hej.
Jag har fått problem med en Case 580K grävlastare, tidig nittiotalare.
Först ville inte kombiskopan öppna/sluta sig och jag konstaterade att det inte klickade i elmodulen när jag rörde joysticken (det klickade från de andra funktionerna). Elmodulen, on/off, fick jag tag i till dyrt men inte oöverkomligt pris, typ 3500 kr.

Nu har en proportionalventil som styr grävskopan sagt upp sig. På ventilbryggan som styr grävaggregatet sitter fyra stycken, till synes likadana elmoduler, som alla är proportionalventil (+ en PVG 60 som är on/off). Tre av dem heter 155G4432 men den som strejkar heter 155G4112, jag får för mig att strejkaren kan vara bytt vid tidigare tillfälle. 4432 kallas passiv och 4112 kallas aktiv (faultmonitoring).

Fråga 1. Spelar aktiv eller passiv någon roll för funktionen? Kan man sätta en On/off ventil till grävskopans grävfunktion?

Fråga 2. Jag lyckas inte sälja maskinen för 80 000 kr och en ny PVEH kostar 8 -12 000 kr (+moms och frakt). Andrahandsmarknaden är svåråtkomlig, en Polsk nätsida vill ha drygt 800 Euro för en begagnad, Ebay har amerikanska säljare för motsvarande 3 500 kr + frakt. De två senare givetvis utan någon återköpsrätt. Det borde finnas åtskilliga skrotade maskiner med PVG120 system. Jag efterlyser härmed Danfoss elmodul PVEH 155G4112, 4072, 4092, 4432, 4172 eller motsvarande.

Fråga 3. Jag har skruvat isär modulen så långt det är möjligt. Mot hydraulventilen sitter det fyra nipplar, påminner om smörjnipplar. Kulan i en av dem verkar sitta lite hårdare, eller kanske helt orörlig. Är det någon mening att försöka få igång den gamla? Kan felet sitta någon annanstans än i själva PVEH:n. All elektrisk ohm-mätning visar samma på den kaputta modulen som på de andra.

Alla kunskaper mottages med tacksamhet.

Vänligen

Mats


Fråga 1. Spelar aktiv eller passiv någon roll för funktionen?
Som jag fattar det så är skillnaden att aktiv stoppar vid fel medans passiv bara ger signal om att nåt är fel. I övrigt funkar dom lika.

Kan man sätta en On/off ventil till grävskopans grävfunktion?
Om du någon gång har kört grävmaskin och du vet vad on-off betyder så förstår du också att svaret är nej.

Fråga 2. Jag lyckas inte sälja maskinen för 80 000 kr och en ny PVEH kostar 8 -12 000 kr (+moms och frakt). Andrahandsmarknaden är svåråtkomlig, en Polsk nätsida vill ha drygt 800 Euro för en begagnad, Ebay har amerikanska säljare för motsvarande 3 500 kr + frakt. De två senare givetvis utan någon återköpsrätt. Det borde finnas åtskilliga skrotade maskiner med PVG120 system. Jag efterlyser härmed Danfoss elmodul PVEH 155G4112, 4072, 4092, 4432, 4172 eller motsvarande.

Jag tror kanske det är PVG60 du har. PVG120 är för stor ventil för en traktorgrävare. PVG32 är vanlig idag och är efterföljaren till PVG60. Bilder gör tråden intressantare.
Jag tror alla PVEH PVEA och PVES funkar. Bör ju vara rätt typ kontakt bara.

Fråga 3. Jag har skruvat isär modulen så långt det är möjligt. Mot hydraulventilen sitter det fyra nipplar, påminner om smörjnipplar. Kulan i en av dem verkar sitta lite hårdare, eller kanske helt orörlig. Är det någon mening att försöka få igång den gamla? Kan felet sitta någon annanstans än i själva PVEH:n. All elektrisk ohm-mätning visar samma på den kaputta modulen som på de andra.
De fyra nipplarna är små on-off pilotventiler som jobbar tillsammans för att styra sliden till rätt position. Funktionen visas på sidan 6 här: http://files.danfoss.com/documents/pvea ... 022641.pdf

Det kan mycket väl vara en sån liten ventil som har hängt upp sig, du har inte så mycket att förlora på att försöka fixa den.
Senast redigerad av Jac 22:41:31, 19-10-2017, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

case (trådstartaren)

#3 » 20:06:47, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jac för svar. Jag har funnit att proportionalventiler är ett moras av irrgångar. Jag har pratat med mekar och traktorskrotar i hela landet men ingen verkar kunna eller vilja delge sina kunskaper eller titta i sitt lager för att se vad som finns. Det här dokumentet är anledning att jag tror det är PVG120:
https://www.scribd.com/doc/116576821/PV ... -1997-2012
Idag lyckades jag ladda upp bilderna och så här ser 155g4112 ut:
Bild
Bild

Det är när man tar bort den gjutna aluminiumklumpen som "smörjnipplarna" tittar fram.

På elmodulen på bilden står bara G4112 (och 179 en bit ner) men på de andra står det 155G4432.

Vänligen
Mats
case
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:58, 12-01-2007
Ort: Haninge


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se