Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

styrning av elhydralik Case 580SK

34 inlägg • Sida 3 av 3
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Ulrik95

#31 » 18:43:08, 08-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars.Borlid skrev:Hej, låter toppen - tack på förhand :shake_hands:
Mvh Lars


Fikk løsnet staget med glidehammer, og testet potensiometeret. Det ser ut til å være i orden. Testet det ved å montere det på maskinen, og brukte en skrutrekker for å dytte ned på potensiometeret til å regulere spenningen.
Den får 12v fra styreboksen, og sender mellom 9v (topp-posisjon) og 3v (bunn-posisjon) tilbake. La til noen bilder som forklarer under her.
Målte spenningen på potensiometeret da den var tilkoblet, slik at du kan sammenligne på din.


Spenning:
Bild
Bild

Fra side 15 i Training Manual:
Bild
Senast redigerad av Ulrik95 17:22:30, 14-03-2022, redigerad totalt 1 gång.
Ulrik95
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:04, 25-01-2022
Ort: Innlandet
Norge
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Case 580SK 1995 SERVOPOWER



Lars.Borlid (trådstartaren)

#32 » 15:13:42, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, bra att ni lyckades - grattis :buga:
Går det att slå/tvinga stången ur huset, inga låsringar eller andra infästningar?
Kan ni mäta vad det är för slaglängd på stången?
Har haft fullt upp med att byta kyl, trodde det skulle räcka med vattenkylaren men ser att även en av oljekylen läcker, fick tag på en ny vattenkylare för 3 500SEK, jagar utbytes oljekylare.
Mvh Lars
Lars.Borlid
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:58:30, 21-05-2008
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Case 580SK Servopower 4x4 -95

Ulrik95

#33 » 18:12:06, 14-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei igjen,

Kjedelig med lekkasje på oljekjøler også. Kan den sveises eller tettes på et vis? Har sett noen delemaskiner rundt om kring på nettet... Feks:

https://www.sjorupgroup.com/en/ophug/en ... graver.htm
https://www.mascus.no/anlegg/annet-anle ... jijih.html

Mascus er en stor markedsplass med delemaskiner rundt omkring i hele verden.


Angående potentiometer med tilhørende stag


Lars.Borlid skrev:Går det att slå/tvinga stången ur huset, inga låsringar eller andra infästningar?

Det er bare å tvinge stangen ut av huset. Ingen låseringer eller festeanordninger. Tipper den kommer raskt hvis du setter den i skrutvingen og slår den ut med en improvisert glidehammer, feks med en stor mutter. Spesielt etter din omfattende rustløser-operasjon. Feks som dette:
Bild

Jeg brukte et metallborr i samme størrelse for å renske åpningen, uten å røre potensiometeret i bånn selvfølgelig. Slipte staget med sandpapir og smurte med litt bremsekaliperfett for å sørge for fri bevegelse. Gummibelgen smurte jeg med silikonfett og strammet med en strips i toppen for å hindre inntrengning av vann. Det er vel årsaken til alle problemene...

Lars.Borlid skrev:Kan ni mäta vad det är för slaglängd på stången?

Denne filmen viser potentiometer som beveger seg fritt etter montering. Slaglengden er vel på ca 2-3 cm? https://1drv.ms/v/s!AnFGXTjPQqTIhNl7iJi0r4VLtlApuQ
Etter montering på maskinen fungerte anti-tipp funksjonen som bare det. :hurra:

Jeg filmet også en video som viser hvordan spenningen på potensiometeret påvirker spenningen på ventilen for skuffa: https://youtu.be/YTwY6ystJ84

Sjekk også at denne sikringen (under setet) er hel. Det er en 2,5 eller 5 Ampere 32mm glassikring. Jeg tok den sikringa på grunn av en kortslutning forrige helg, og brukte flere timer enn jeg vil innrømme nå i helgen på EL-feilsøking før jeg fant ut at den var problemet...
Bild

Til slutt kan det være lurt å sjekke inni kontakten til potensiometeret, min hadde betydelig med irr og rust.
Bild

En annen god nyhet er at jeg fikk liv i "Retur til graving" og "Flytestilling"-funksjonene ved å skjøte sammen kabelen til sensoren / bryteren som hadde røket på et tidspunkt.
Bild

En god helg med mye fremgang. :)

1 person gillar det här inlägget.
Ulrik95
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:04, 25-01-2022
Ort: Innlandet
Norge
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Case 580SK 1995 SERVOPOWER

Lars.Borlid (trådstartaren)

#34 » 09:00:29, 15-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt - tackar, hoppet lever, ska ge mig på min potentiometer ikväll.
Mvh Lars
Lars.Borlid
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:58:30, 21-05-2008
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Case 580SK Servopower 4x4 -95


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se