Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Lastaren går långsamt vid en viss punkt

22 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

akkamaan

#16 » 17:08:57, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Jag tänkte samma sak först.
Jag misstänker dock att det är konstanttrycksystem här och då blir det svårt att förklara.
JD400, vet du om det är konstanttryck? Har du bild på pumpen?

Och jag antog att det var rundpumpning då maskinmodellen såg ganska gammal ut...
Men JD har alltid haft egna lösningar på hydraulik och var nog tidiga med konstanttryck också...
Har haft JD litteratur om EL, Hydraulik och Tranmsissioner tryckta i början av 1970-talet. Fantastiskt fina och pedagogiska utbildningsböcker i fyrfärg. Fanns i Svensk upplaga. I dessa beskriv grundläggande om olika hydraulssytem och exempel på JD applikationer.
Nu när du nämner det så skulle jag inte bli förvånad om det sitter en variabel "radial-kolv-pump" i maskinen...
Behöver nog årsmodell för att kunna spåra detta...

Hittade denna länk som indikerar "Closed center" (konstanttryck)
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



Jac

#17 » 17:34:31, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tippar på att radialkolvspumpen anlände 30 augusti 1960. Ett stycke industrihistoria/jordbrukshistoria: https://www.deere.com/en_US/docs/Corpor ... ssue14.pdf

Hängde med in på 90-talet tror jag, lista över alla maskiner i pdf'en här. Ser ut som det fanns en LS-version också på slutet: https://www.scribd.com/document/3634342 ... ump-jd-pdf


Edit: Those were the days.... https://www.youtube.com/watch?time_cont ... VQoz58mh7I

Risk för avspårning här men, men... :mrgreen:
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#18 » 18:32:19, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Hängde med in på 90-talet tror jag, lista över alla maskiner i pdf'en här. Ser ut som det fanns en LS-version också på slutet: https://www.scribd.com/document/3634342 ... ump-jd-pdf

Kunde inte ladda ner eller läsa den här Scribd-pdf'n utan "trial-prenumeration"....
Men det gör inget, jag har läst om dessa pumpar tidigare...
Angående JD LS-system så tror jag det har det funnits (alt finns) såna LS-system
med med icke variabel pump (konstantflöde), samt en "LS" (lastkännande) dumpningsventil sittande före en riktningsventil med "closed center"...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

JD400 (trådstartaren)

#19 » 19:47:30, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nu är vi inne på ett område som jag inte alls är hemma på men att det är en radialkolvpump är jag rätt säker på. Är i alla fall en pump med kolvar i en stjärna runt centrumaxeln. Och i så fall är det då konstanttryck?

Ska fixa lite efterfrågade bilder och grejer när jag kör nästa gång! Och ja, det är en sån maskin som i de upplagda bilderna av akkamaan.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#20 » 20:11:39, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju förresten några bilder här i galleriet kom jag på:

Några bilder på pumpen:

Bild

Bild

Bild

Här syns lastaren lite:

Bild
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Jac

#21 » 20:54:01, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Kunde inte ladda ner eller läsa den här Scribd-pdf'n utan "trial-prenumeration"....

Finns även på allas vårt favoritforum :)
John Deere Radial Piston Pumps component technical manual CTM7


akkamaan skrev:Angående JD LS-system så tror jag det har det funnits (alt finns) såna LS-system
med med icke variabel pump (konstantflöde), samt en "LS" (lastkännande) dumpningsventil sittande före en riktningsventil med "closed center"...

LS-ventiler konfigurerade för fast pump verkar vara ett budgetalternativ på mellanstora traktorer. Stora traktorer, oavsett tillverkare, har riktiga LS-system med axialkolvspump sedan många år.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#22 » 23:02:22, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev: Är i alla fall en pump med kolvar i en stjärna runt centrumaxeln. Och i så fall är det då konstanttryck?

Nej, radialkolvpump (eller axialkolvpump) innebär inte nödvändigtvis att det är ett konstanttrycksystem. För konstanttryckssystem så måste dessa pumpar måste ha "variabelt deplacement" dvs kunna variera pumpad oljevolym per pumpvarv från 0 till X cm3 per pumpvarv. Det finns axial- och radialkolvpumpar med fast deplacement också.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se