Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Lastaren går långsamt vid en viss punkt

22 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

JD400 (trådstartaren)

#1 » 22:42:23, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har märkt att lastaren på min JD traktorgrävare har börjat gå långsamt vid en viss punkt ungefär mitt i höjningen där jag antar att cylindern är på mitten i sin rörelse. Dubbelverkande lastare. Vad tyder detta på? Är det nåt internt läckage så att olja smiter över till fel sida tro? Tycker mig ibland uppleva att höjningen kan gå lite fortare om jag samtidigt kör både lyft och tilt men jag måste nog testa det lite mer för att känna mig säker.

Nån som känner igen symtomen?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



Jac

#2 » 22:50:33, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svullet cylinderrör i kombination med dåliga kolvtätningar kanske?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

JD400 (trådstartaren)

#3 » 23:09:47, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svullet cylinderrör? Hur skulle det ha kunnat gå till? Överbelastning? Syns det i så fall utanpå, för det kan väl inte bara svullna inuti?

Funderade på om det kunde ha med lastarens geometri att göra också men det känns som sagt som den blivit klart sämre vid en viss punkt i lyftrörelsen.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Jac

#4 » 23:23:41, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om kolvtätningarna är dåliga så bärs lasten upp av stångens area, då ökar trycket mycket.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#5 » 03:28:28, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Svullet cylinderrör? Hur skulle det ha kunnat gå till? Överbelastning? Syns det i så fall utanpå, för det kan väl inte bara svullna inuti?

Funderade på om det kunde ha med lastarens geometri att göra också men det känns som sagt som den blivit klart sämre vid en viss punkt i lyftrörelsen.

Ja, svullet cylinderrör kan mätas upp på utsidan, men jag tvivlar på att man kan se det med blotta ögat. Det kan ju röra sig om bara nån/några tiondels millimeter, men tillräckligt för att skapa kolvläckage, speciellt om kolvtätningarna är gamla och förhårdnade.

Dåliga kolvtätningar kan definitivt vara början till cylinder "ballooning", dvs svullet cylinderrör. En traktorgrävare kör ju mycket transport med grävarmen vilande på trycket i lyftcylindern. Då kommer sk tryckutjämning att ske mellan cylindern båda sidor, och då är det kolvstångens area som bestämmer trycket i HELA cylindern. Om kolvstången har en diameter som är 50% av cylinderdiametern så medför tryckutjämningen en tryckförstärkning på 400%. Exempel om grävarmens tyngd vilar på kolvdiameter (bra kolvtätngar) och ger ett tryck på 75bar, så kommer trycket att bli 300 bar när tryckutjämning skett. Och det sker ganska snart även med bra tätninger. En elementär anledning till att ovan nämnda tryckutjämning kan ske är att lyftcylindern är aktivt dubbelverkande dvs kan både lyft och trycka neråt. Cylinderns båda sidor är helt avstängda i riktningsventilen när den är i neutralläge. Endast shockventilerna är avsedda att "lätta på tryck" när det blir för högt. Kan tänka mig att vissa shockventiler på grävare kan vara ställda högre en pumpens arbetstryck, med det kanske Jac kan verifiera eller avfärda...
Den här tryckutjämningen kan dock inte ske under grävning då cylinderns ena sida är ansluten till pump och motstående sida till en "trycklös" tank.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

bonnen513

#6 » 06:53:22, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

man kan ofta se skador i färgen vid svullen cylinder

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

JD400 (trådstartaren)

#7 » 09:05:22, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, det här låter ju inte så kul. Antar att det bara är byte av hela cylindern som gäller i dessa lägen? Samtidigt, jag har bara kört snö och flis under tiden lastaren fått de här symtomen. Det är ju bara lätta saker... :klia:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

bonnen513

#8 » 17:57:50, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hissa upp lastaren till det läget och stäng av motorn, testa sen att höja med motorn avstängd och se vad som händer

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

JD400 (trådstartaren)

#9 » 18:16:46, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, vad borde hända med frisk lastare? Antar att den borde hålla sig kvar så länge jag inte sänker, eller?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Åsa-Nisse

#10 » 19:02:01, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du drar spaken i höjläge så öppnar du till alla läckage i hela systemet via ventilpaket/pump baklänges till tank.
Det borde gå att se en sänkning av aggregatet med spaken i neutralläge om du placerar kolven i överkant på det läge där du tycker det går sakta. Har du en svullen cylinder borde det bli ett inre läckage som gör att kolven sjunker.
Ändå lättare att se om du kör kolven i topp innan du stänger av motorn och sedan sänker till ditt övre läge. Då får du ingen återfyllning på minussidan i kolven och ev. läckande olja får lättare plats att smita förbi.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

bonnen513

#11 » 21:00:13, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Okej, vad borde hända med frisk lastare? Antar att den borde hålla sig kvar så länge jag inte sänker, eller?


ja, om inte det är nåt konstigt JD special
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

JD400 (trådstartaren)

#12 » 13:02:11, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för tipsen! Får kolla upp det här när jag har maskinen igång nästa gång.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

QV_

#13 » 15:09:35, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min grävare går långsamt på en punkt mitt på kolven. Eller för att vara korrekt så stannar rörelsen om man kör sakta.
Nu har jag inte grottat i detta utan löst bekymret med mera motorvarv eller större spakrörelse men ett förslag jag fått är krokig kolvstång.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

akkamaan

#14 » 16:24:35, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev: Tycker mig ibland uppleva att höjningen kan gå lite fortare om jag samtidigt kör både lyft och tilt men jag måste nog testa det lite mer för att känna mig säker.

Om det skulle vara så att lastaren går lite fortare när du kör tilten (i botten?) samtidigt kan vara ett tecken på att manöversliden till lyften är lite mekaniskt blockerad och hindras att ge fullt utslag. Kolla på ventilpaketet, där spakarna är mekaniskt länkade till ventilsliderna, om lyftsliden kan flyttas exakt lika långt som t ex tiltsliden. 0.5-1 mm minska slidutslag kan göra att sliden inte fult stänger centrumkanalen i paketet och pumpen kommer då att lläcka olja till tank och fullt tryck till lyften kan inte uppnås. Lyften kommer också att gå långsammare då den intte får fullt flöde.
Genom att dra i tiltspaken så blockerar du centrumkanalen och all olja går till lyften (om tiltcylindern är körd i botten).
Om länksystemet mellan lyftspak och ventilslid är slitet och glappar mycket så är det också möjligt att själva spaken bottnar i något annat externt. Kolla att detta (alla dessa) länksystem har alla leder och sprintar i gott skick. Ju mera dödgång eller slack spaken har utan att påverka sliden desto större risk för såna här problem.
Sen att lyftcylindern (2 st) går långsammare vid en viss punkt kan ju ev också bero på att "hävarmarna" i lyftkolven passerar ett ogynnsamt läge just när kolven passerar mitten på cylindern. Skulla vara intressant att se lite bilder på bl a ventilpaketets spakdetaljer och en video från sidan med ljud på din maskin när du kör lastaren.
Det är väl en sån här du har?

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#15 » 16:44:49, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
JD400 skrev: Tycker mig ibland uppleva att höjningen kan gå lite fortare om jag samtidigt kör både lyft och tilt men jag måste nog testa det lite mer för att känna mig säker.

Om det skulle vara så att lastaren går lite fortare när du kör tilten (i botten?) samtidigt kan vara ett tecken på att manöversliden till lyften är lite mekaniskt blockerad och hindras att ge fullt utslag. Kolla på ventilpaketet, där spakarna är mekaniskt länkade till ventilsliderna, om lyftsliden kan flyttas exakt lika långt som t ex tiltsliden. 0.5-1 mm minska slidutslag kan göra att sliden inte fult stänger centrumkanalen i paketet och pumpen kommer då att lläcka olja till tank och fullt tryck till lyften kan inte uppnås. Lyften kommer också att gå långsammare då den intte får fullt flöde.
Genom att dra i tiltspaken så blockerar du centrumkanalen och all olja går till lyften (om tiltcylindern är körd i botten).
Om länksystemet mellan lyftspak och ventilslid är slitet och glappar mycket så är det också möjligt att själva spaken bottnar i något annat externt. Kolla att detta (alla dessa) länksystem har alla leder och sprintar i gott skick. Ju mera dödgång eller slack spaken har utan att påverka sliden desto större risk för såna här problem.
Sen att lyftcylindern (2 st) går långsammare vid en viss punkt kan ju ev också bero på att "hävarmarna" i lyftkolven passerar ett ogynnsamt läge just när kolven passerar mitten på cylindern. Skulla vara intressant att se lite bilder på bl a ventilpaketets spakdetaljer och en video från sidan med ljud på din maskin när du kör lastaren.
Det är väl en sån här du har?

Bild


Jag tänkte samma sak först.
Jag misstänker dock att det är konstanttrycksystem här och då blir det svårt att förklara.
JD400, vet du om det är konstanttryck? Har du bild på pumpen?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se