JD400 skrev:Svullet
cylinderrör? Hur skulle det ha kunnat gå till? Överbelastning? Syns det i så fall utanpå, för det kan väl inte bara svullna inuti?
Funderade på om det kunde ha med lastarens geometri att göra också men det känns som sagt som den blivit klart sämre vid en viss punkt i lyftrörelsen.
Ja, svullet cylinderrör kan mätas upp på utsidan, men jag tvivlar på att man kan se det med blotta ögat. Det kan ju röra sig om bara nån/några tiondels millimeter, men tillräckligt för att skapa kolvläckage, speciellt om kolvtätningarna är gamla och förhårdnade.
Dåliga kolvtätningar kan definitivt vara början till cylinder "ballooning", dvs svullet cylinderrör. En
traktorgrävare kör ju mycket transport med grävarmen vilande på trycket i lyftcylindern. Då kommer sk tryckutjämning att ske mellan cylindern båda sidor, och då är det kolvstångens area som bestämmer trycket i HELA cylindern. Om kolvstången har en
diameter som är 50% av cylinderdiametern så medför tryckutjämningen en tryckförstärkning på 400%. Exempel om grävarmens tyngd vilar på kolvdiameter (bra kolvtätngar) och ger ett
tryck på 75bar, så kommer trycket att bli 300 bar när tryckutjämning skett. Och det sker ganska snart även med bra tätninger. En elementär anledning till att ovan nämnda tryckutjämning kan ske är att lyftcylindern är aktivt
dubbelverkande dvs kan både lyft och trycka neråt. Cylinderns båda sidor är helt avstängda i riktningsventilen när den är i neutralläge. Endast shockventilerna är avsedda att "lätta på tryck" när det blir för högt. Kan tänka mig att vissa shockventiler på grävare kan vara ställda högre en pumpens arbetstryck, med det kanske Jac kan verifiera eller avfärda...
Den här tryckutjämningen kan dock inte ske under grävning då cylinderns ena sida är ansluten till pump och motstående sida till en "trycklös" tank.