Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Hydraulmotor för drift av hemmabyggd lastmaskinsgrävare.

68 inlägg • Sida 1 av 5
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Sikko (trådstartaren)

#1 » 09:37:34, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag håller på att bygga om en backhoe grävare typ Digger. Jag har byggt en midjestyrd ram till den och tänkte använda en 9hp Honda motor med hydraulpump till den som satt på grävaggregatet.

Problemet är driften! Den är jätte svag pumpen och motorn är ny.

Är det någon som har förslag på hydraulmotor??
Fakta om delarna som ska användas.
2st Volvo bakaxlar med 3.74 utvxl däcken är 265 70 17. Jag kör idag på kjedjedrift till en axel med en FFPM50CD motor 22 kugg på bakaxeln och 14 på motorn.
Pumpen är på max 31l/min min 7.56l/min på max tryck tvåstegs cbna. Motorn är på 9hp men ska uppgraderas till en 15-20hp. Som max hastighet duger gånghastighet ca 5km/h

Jag misstänker att pumpen är för liten den fungerar bra till grävaggregatet. Eller motorn är av fel typ ffpm??

Jag vill antingen driva med en motor med kjedjedrift eller
2 motorer som sitter direkt på bakaxeln.

Mvh Mikko jag är ny på forumet så om jag startat tråden i fel avd så får ni flytta tråden.

Tacksam för hjälp/förslag!

1 person gillar det här inlägget.
Sikko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:40, 02-07-2018
Ort: Älandsbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: En liten digger av märket Jansen.
Men som är nu hjulburen.



Jac

#2 » 10:15:51, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är driften svag behöver du en större hydraulmotor. Dubblar du hydraulmotorstorleken så blir den dubbelt så stark och går hälften så fort.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Sikko (trådstartaren)

#3 » 15:04:44, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det spelar ingen roll vad man har för pump då?
Sikko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:40, 02-07-2018
Ort: Älandsbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: En liten digger av märket Jansen.
Men som är nu hjulburen.

SvampenT15

#4 » 16:26:59, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Sikko: jag har några hydrostater som suttit i stora gräsklippare (sundstrands) då har du fram och back funktion på en gång. Om dom får plats. Annars har jag några hydrostater som suttit på spak styrda maskiner och drivit ett hjul vardera. Om detta kan fungera behöver du inte använda gräv pumpen till drivningen på hjulen.
Mvh Curt
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

dc83

#5 » 18:33:13, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din motor ger 93Nm vid max tryck sen är det bara att räkna,

22/14 * 93 = 146
3,74 * 146 = 546Nm


5km/h

5000/60 = 83m/m
83/2,512(rullomkrets?) = 33rpm

33*3,74 = 124rpm
124*1,57 = 194rpm ska hydraulmotorn göra

194*50cc = ~10L

med 3ggr större motor når du 5km/h när pumpen går på lågtryck/ vid högtryck 1km/h och 3ggr vridmomentet om jag räknat rätt dvs :driver:

1 person gillar det här inlägget.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

toker

#6 » 18:56:39, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter konstigt om inte den motorn ska duga om det hamnar runt 500 nm. jag har en hydrovåg grävare och den har dubbla 315 cc motorer i original där bakhjulen sitter direkt på motorerna och orken var ok men det ville gärna slira så nu har jag satt dit en diffad Volvo bakaxel fram som drivs med en hydraulmotor på 190 cc så nu drar det bra. 315 motorerna är kopplade parallellt och därefter 190 cc motorn i serie för att ge lika hastighet på alla 4 hjulen vilket är ca 6 km timmen finns tråd på forumet där mera bilder kommer närmaste dagarna. Kommer inte ihåg storlek på hydraul pumpen men ger runt 30 liter l/min och drygt 150 bar den drivs av en 15 hk Backia motor vilket rekommenderas billig och har funkat alldeles utmärkt. Om trycket räcker till grävning bör det räcka till transport också naturligtvis beroende på vart du ska köra. Är du säker på att det inte är ytterligare tryck begränsning i hydraulpaketet just på drivningen. Hur blir det att gräva med 2 stegs pump blir det inte ryckigt när den byter flöde. Hur som helst jag vill se bilder på bygget är nyfiken.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#7 » 21:17:28, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sikko skrev:Men det spelar ingen roll vad man har för pump då?


Nej.
Motorns vridmoment ges av trycket och motorstorleken enligt formeln: Vridmoment[Nm] = Tryck[bar] * Deplacement[cm³]/(3,14 * 20)
Pumpens storlek och varvtal ger flödet. Flödet påverkar motorns varvtal men inte motorns vridmoment.



En hydraulpump ger inget tryck, en hydraulpump flyttar bara en bestämd volym olja per varv, oavsett motstånd (minus lite verkninggrad).
Trycket byggs upp när man belastar motorn. Max tryck ges av systemets tryckbegränsningsventil.
Senast redigerad av Jac 22:02:27, 01-09-2018, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

toker

#8 » 21:21:46, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag upplever det som att lågt flöde gör mina hydraul motorer svagare jag har inbillat mig att det beror på inre läckage men har ingen koll.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#9 » 21:44:45, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Internläckaget är normalt runt 5-10% av max flöde motorn är specad för, beroende på motortyp (och tryck, oljeviskositet, varvtal etc.)
Bygger man ett system där pumpen klarar mindre än 10% av motorns specade flöde så kan internläckaget bli en begränsande faktor för vridmomentet. Det gäller att finna en bra balans mellan komponenterna.
Är motorn sliten så den har ett större internläckage så ökar naturligtvis problemet. I tillägg så har de flesta motorer lägre mekanisk verkningsgrad vid riktigt låga varvtal. Kikade i första bästa datablad, den motorn hade ca 90% mekanisk verkningsgrad i sin "sweet spot" men bara 80% när noll varv/minut. Detta bidrar ju också till att motorn blir "svagare vid lågt flöde".
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Sikko (trådstartaren)

#10 » 21:52:20, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm varför har jag inte frågat er tidigare?? Jag har pratat med erfarna hydraliker och försäljare av komponenter ;(...

Jag är tacksam för alla svar!

SvampenT15 Du har pm!

dc83 snygg uträkning. jag ska analysera det svaret, jag är helt ny med hydraulik speciellt med motorer kolvar är lätt att räkna på. Jag har en 80cc på motordelen basic fråga är det bättre ha mer cc eller mindre och växla upp/ner vilken motortyp har bäst förutsättningar för drift av en maskin??

Toker.. Jag tycker ochså att det borde vara fullt möjligt att köra den kombon av pump och motor med utvxl den känns som motorn slirar, det kan bero på att jag kör motorn på grävarns tilt utgång kanske är nån begränsning i paketet för att inte sabba makaniska brytningen.

Intressant om det fins en tryckbegränsning som du nämde toker det hade ju löst det mesta. Nu kom nästa fråga jag kör motorn via grävaggregates paket. Jag ska koppla till ett nytt paket för lyftcylindrar tilt 3dje hst. hur kopplar man in det?? Tar jag ut retur på retur på paket nr1 och matar på p paket 2 sedan till returfilter?

Att gräva med 2 stegs liten pump fungerar kalasbra utan belastning tex skala av gräsmatta går det fort som tusan den bara plöjer, Ska man plocka upp en stubbe av större storlek gröver den snabbt och när belastningen ökar så slår den om själv går det tungt så jobbar hydrauliken mer ökar kraft och fördröjer vridet men är stark. Jag har gjort markberedning i en glänta 0.2h med storsten och stubbar på ca 60cm i diameter utan bekymmer.

Bilder på bygget finns kanske kan starta byggtråd men den är snart klar och kanske bättre den färdiga byggvideon hamnar på tuben och andra medier, Det fins nogon video/bild på instagram @novasikko

Kul att så många hjälper till när man står där när alla livlinor är slut! tack!

1 person gillar det här inlägget.
Sikko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:40, 02-07-2018
Ort: Älandsbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: En liten digger av märket Jansen.
Men som är nu hjulburen.

Sikko (trådstartaren)

#11 » 22:17:46, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac, det svarar ganska stor del av min grundfråga. man kan altså ha en monstrer motor med en liten pump typ.. om jag har en pump med max 30l min då går det använda en motor på tex maxflöde enligt spec tex på överdrivet 120l min max och sedan räkna om det till lämplig hastighet för drift och den utnyttjar bensinmotorn max?
Sikko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:40, 02-07-2018
Ort: Älandsbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: En liten digger av märket Jansen.
Men som är nu hjulburen.

Jac

#12 » 22:27:37, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kastade in lite chansartade verkningsgrader här och där, tar gärna kommentarer på dom.
Övre bild är 50cc, nedre är 160cc.
Pumpdatablad här? http://www.econ-handel.de/mediafiles/So ... Pumpen.pdf
Chansade på CBNA-6,3/2,1.
Jag får 29rpm på hjulet där dc83 fick 33. Det beror på att jag läste av 27,5 lpm i grafen i databladet. Konklusion är alltså att våra formler för hastighet är lika, bara lite skillnad i indata.

Bild



Bild
Senast redigerad av Jac 23:16:17, 01-09-2018, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#13 » 23:15:02, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sikko skrev:Jac, det svarar ganska stor del av min grundfråga. man kan altså ha en monstrer motor med en liten pump typ.. om jag har en pump med max 30l min då går det använda en motor på tex maxflöde enligt spec tex på överdrivet 120l min max och sedan räkna om det till lämplig hastighet för drift och den utnyttjar bensinmotorn max?


Jo.
Typ så här nånting:

1. Räkna fram en hydraulmotor som ger det vridmoment/dragkraft som behövs för maskinen
2. Baserat på systemets högsta tryck, räkna ut största pump som bensinmotorn orkar dra. Räkna på vridmoment, bensinmotorn ska ha bra mycket högre vridmoment än vad som krävs för att dra runt pumpen på maxtryck.
3. Kolla att maxflöde från pumpen är innanför motorns spec.
4. Räkna ut hastigheten. Om den är för låg, finn en större bensinmotor som orkar dra större pump.


Alternativ för att få ut högre hastighet utan att gå upp i storlek på bensinmotor är som du själv har funnnit, en tvåstegs pump.
Det finns även tvåstegs motorer samt variabla pumpar och motorer men dessa komponenter finns inte riktigt i hobbystorlek/hobbypris.
Senast redigerad av Jac 08:26:09, 03-09-2018, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#14 » 23:19:06, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sikko skrev: Nu kom nästa fråga jag kör motorn via grävaggregates paket. Jag ska koppla till ett nytt paket för lyftcylindrar tilt 3dje hst. hur kopplar man in det?? Tar jag ut retur på retur på paket nr1 och matar på p paket 2 sedan till returfilter?


Nyckelordet är serienippel.
[Traktorer] Varför 7 slangar till lastaren?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

toker

#15 » 08:05:55, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Internläckaget är normalt runt 5-10% av max flöde motorn är specad för, beroende på motortyp (och tryck, oljeviskositet, varvtal etc.)
Bygger man ett system där pumpen klarar mindre än 10% av motorns specade flöde så kan internläckaget bli en begränsande faktor för vridmomentet. Det gäller att finna en bra balans mellan komponenterna.
Är motorn sliten så den har ett större internläckage så ökar naturligtvis problemet. I tillägg så har de flesta motorer lägre mekanisk verkningsgrad vid riktigt låga varvtal. Kikade i första bästa datablad, den motorn hade ca 90% mekanisk verkningsgrad i sin "sweet spot" men bara 80% när noll varv/minut. Detta bidrar ju också till att motorn blir "svagare vid lågt flöde".

Där har vi det jag har nog runt halva max flödet vid full gas och fullt öppet men det är sällan det funkar ofta vill man smyga sakta men ha full kraft men det funkar hyffsat och är ju budget grejer.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se