Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Hydraulmotor för drift av hemmabyggd lastmaskinsgrävare.

68 inlägg • Sida 4 av 5
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Sikko (trådstartaren)

#46 » 21:09:40, 05-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Det sitter en grupp 2 kugghjulspump som bör ge knappt 30 liter min vid max varv och har för mig trycket ligger på lite drygt 150 bar och den drivs av en 15 hk bensinare typ Honda kopia. Hjulen bak sitter direkt på 315 Danfoss motorer och dom är kopplade parallellt fram sitter det en motor från Flowfit på 200 och den är kopplad på returen från de andra dvs i serie men det sitter ju på en bakaxel med utväxling 3:73 på bakaxeln sitter vanliga hjul 175/70/14 bakhjulen kommer jag inte ihåg men dom är nån cm lägre. Maskinen väger nog lite under 1000 kg gissar jag ligger på 750 kg från fabrik men har ju byggt om en del. Lägger in länk på de grejer jag vet sitter där https://www.flowfitonline.com/hydraulic ... ocked-item
https://www.flowfitonline.com/hydraulic ... flange-8cc


Hur fort går din ca? Toker
Sikko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:40, 02-07-2018
Ort: Älandsbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: En liten digger av märket Jansen.
Men som är nu hjulburen.



toker

#47 » 21:57:59, 05-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att den går ca 6 km timmen. Blev otroligt stor skillnad efter ombyggnation är fullt tillräckligt stark nu planerade ut en grus hög i dag bara köra ner skopan och åka det fanns det ingen chans till tidigare.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Sikko (trådstartaren)

#48 » 17:41:16, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är lite som min setup förutom att du har fler motorer. har du någon tråd eller bilder på din? har kikat lite på nätet och hittat ganska många men ingen som drivs av motorer av den typen som vi använder. hur gör du med skopan när du ska planera? för du har väl drift på första funktionen? så den tar över? Jag seriekopplar 2pkt och tänkte använda en "spak" till drift och göra länkage för fotpedal både åt grävarns håll och en åt lastarns håll. fins det kanske nogot lättare sätt?
Sikko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:40, 02-07-2018
Ort: Älandsbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: En liten digger av märket Jansen.
Men som är nu hjulburen.

toker

#49 » 20:34:50, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör jag full hastighet så blir ingen olja över till de andra funktionerna men det funkar hyffsat att köra sakta och köra andra funktioner samtidigt men det är ett större problem att jag inte har 3 händer för man gräver med 2 och hjular med 1 men köra tilten på skopan och hjula funkar bra. Har funderat på fotpedal till fram/back men har redan 1 pedal till tilten och har trångt utrymme för fötterna. Blev lite nyfiken på 2 stegs pump funderade på en sån förut men trodde inte det skulle funka när den växlar mellan stegen blir det inte ryckigt då. Vore smidigt med en pump som ger 40 liter min vid tex 90 bar och 20 liter vid 180 bar. Finns lite bilder på axel bygget här annars har jag inte byggt om maskinen så mycket men gjort lite tillbehör som tilt och fixat till ett S30 hydrauliskt snabb fäste naturligtvis.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Sikko (trådstartaren)

#50 » 23:42:48, 06-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte med lägga drift som pkt 1 utifall man hamnar i knipa, men att köra 2steg påverkar inte grävningen jag märker inte av det, säg att du drar av en gräsmatta då använder du inte stag nr 1 det kraftiga dvs, bryter du en stubbe tex så länge du orkar dra sticka så går du på höga flödet stannar det av och du börjar bryta med tilten så går låga delen in då tar det tid men den är stark. jag har markberett område på 100x150m med tall björk sten utan bekymmer grövsta björken var roten större än maskin midja på70cm. Det vore intressant att se hur mycket man kan ta ut i tryck och flöde med 15hp jag tror gränsen ligger på 15/20 på låga delen
???

Jag har med tillverkat ett eget fäste med snabblåsning med grimma den ska jag ha plung och håller på att bygga tiltrotator som blir elstyrd med hydraulik dvs väljarventil på tiltspaken till/från på el manöver på tiltcylinderns hydraulik.

det fins begränsningar med det men jag håller på hemma och behöver/kan inte köra alla funktioner på samma gång dvs glad ammatör.
Sikko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:40, 02-07-2018
Ort: Älandsbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: En liten digger av märket Jansen.
Men som är nu hjulburen.

toker

#51 » 09:37:03, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du bild eller ritning hur du bygger tiltrotatorn en sån vill jag också ha. Jag nästan 30 liter minuten med drygt 150 bar vilket är max med min motor som ska ge 15 hk men sänker man trycket kan man ju öka flödet eller tvärtom höja trycket och sänka flödet. Att hydraulfunktionerna påverkar varandra det kan man lära sig hantera och driften påverkar inte mera än andra funktioner. Ett alternativ är ju egen hydraulpump till driften men i mitt fall med maxat flöde efter vad 15 hk motor klarar av går det inte stoppa dit en till pump som sköter enbart driften och hade jag haft motor effekt till en större pump hade jag inte gjort det i alla fall då vore det bättre med en större pump som sköter allt och jag kan gräva bra med lägre varvtal men är kanske lite annorlunda på en maskin som din som blir lastmaskins liknande.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Roine.e

#52 » 10:48:32, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har du löst styrningen, ser ut att sitta en vanlig snäcka?
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Sikko (trådstartaren)

#53 » 20:08:08, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Har du bild eller ritning hur du bygger tiltrotatorn en sån vill jag också ha. Jag nästan 30 liter minuten med drygt 150 bar vilket är max med min motor som ska ge 15 hk men sänker man trycket kan man ju öka flödet eller tvärtom höja trycket och sänka flödet. Att hydraulfunktionerna påverkar varandra det kan man lära sig hantera och driften påverkar inte mera än andra funktioner. Ett alternativ är ju egen hydraulpump till driften men i mitt fall med maxat flöde efter vad 15 hk motor klarar av går det inte stoppa dit en till pump som sköter enbart driften och hade jag haft motor effekt till en större pump hade jag inte gjort det i alla fall då vore det bättre med en större pump som sköter allt och jag kan gräva bra med lägre varvtal men är kanske lite annorlunda på en maskin som din som blir lastmaskins liknande.


Tiltrotatorn byggs av en industri växel av typen
Bild

Jag tömmer innehållet och kör hydraulmotorn direkt på wormgearet gör en låda mellan snabbfästet och maskin den blir att bygga ca 3-4cm med lager och 60 mm axel roterande delen kommer att stötta mot plattan där växeln sitter. Brytningen blir på en yta av 20cm diameter och mot axeln att den ska tvingas ner i hålet ev att jag fräser in gliddelar emellan jävligt luddigt jag vet. Ritningen är i huvve så det blir svårt att ctrl+c...
2st tiltcylindrar som sitter på traditionellt fästet och en väljarventil som normalt ligger på tilt och två knappar på rotor och tilt på samma spak. det fins några som byggt en egen på nätet det är ju inte jätteavancerat så. Jag kan försöka knäppa lite kort på grundkonstruktionen när jag börjar bygga den så får du se principen. :bira:

1 person gillar det här inlägget.
Sikko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:40, 02-07-2018
Ort: Älandsbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: En liten digger av märket Jansen.
Men som är nu hjulburen.

Sikko (trådstartaren)

#54 » 18:03:20, 08-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja roine.e just nu sitter det en styrsnaäcka till en bmw 540 jag letar efte orbitrol och cylindrar men nu får det bli denna lösning med styrdämpare med flödes regulator som blir låsningsbar tex vid grävning.

1 person gillar det här inlägget.
Sikko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:40, 02-07-2018
Ort: Älandsbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: En liten digger av märket Jansen.
Men som är nu hjulburen.

Sikko (trådstartaren)

#55 » 21:26:28, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu sitternya motorn på och förvånad vart jag! Den går lika fort som tidigare men stark, hur stark vet jag inte men körde över ett dike och ett hinder som var som en stubbe på 1/3 gas märkte när andra steget gick i på pumpen den segade sig upp men det är bra för markfästet.

Jag vill verkligen tacka alla som spånat och hjälpt till att hitta lösningen!

Jag hade kunnat starta en projektråd men är så dålig på att följa upp dessa, jag har knäppt kort och filmat så man kan göra en video om bygget troligtvis till våren när rototilt mm är på plats och allt är lackat.

2 personer gillar det här inlägget.
Sikko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:40, 02-07-2018
Ort: Älandsbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: En liten digger av märket Jansen.
Men som är nu hjulburen.

Jac

#56 » 00:17:04, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad blev det för motor och utväxling?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#57 » 09:51:02, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att den går lika fort kan bero på att den ofta gick på maxtrykk tidigare så att tryckbegränsningsventilen öppnade.
Montera en manometer så ser du hur mycket av tillgänglig kraft du använder i olika situationer.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

toker

#58 » 12:28:06, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sikko skrev:Nu sitternya motorn på och förvånad vart jag! Den går lika fort som tidigare men stark, hur stark vet jag inte men körde över ett dike och ett hinder som var som en stubbe på 1/3 gas märkte när andra steget gick i på pumpen den segade sig upp men det är bra för markfästet.

Jag vill verkligen tacka alla som spånat och hjälpt till att hitta lösningen!

Jag hade kunnat starta en projektråd men är så dålig på att följa upp dessa, jag har knäppt kort och filmat så man kan göra en video om bygget troligtvis till våren när rototilt mm är på plats och allt är lackat.

Bra att det löste sig med driften i alla fall. Väntar med spänning på film och bilder.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Sikko (trådstartaren)

#59 » 20:06:44, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Att den går lika fort kan bero på att den ofta gick på maxtrykk tidigare så att tryckbegränsningsventilen öppnade.
Montera en manometer så ser du hur mycket av tillgänglig kraft du använder i olika situationer.


Jag köpte en på flowfit en mw 200cc som var något dyrare än den på oie denna hade rullar. Jag använder nu den utväxlingen som du räknade på, men jag kommer att byta det lilla drevet till 11kuggars kör med 9hp motor fortfarande.

Ska se om jag kan hitta en manometer, det Skulle vara intressant att se hur den beter sig. Måste man koppla in casedrain? Eller är det bara vid högre tryck?
Sikko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:40, 02-07-2018
Ort: Älandsbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: En liten digger av märket Jansen.
Men som är nu hjulburen.

Sikko (trådstartaren)

#60 » 20:08:20, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kommer så småningom Toker ;)
Sikko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:40, 02-07-2018
Ort: Älandsbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: En liten digger av märket Jansen.
Men som är nu hjulburen.


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se