Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Hydraulmotor för drift av hemmabyggd lastmaskinsgrävare.

68 inlägg • Sida 2 av 5
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Jac

#16 » 08:51:57, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare en stor faktor är att du har ventiler av open center typ. Det betyder att du måste ha ganska ordentligt med spakpådrag innan du får fullt tryck. Kör du lågt varvtal på pumpen så krävs det ännu mer pådrag. LS-hydraulik ger fullt tryck direkt vid små pådrag, på gott och ont.
Ytterligare en ting är pumpen, kör du riktigt låga varvtal och har en rejält sliten pump så är det inte säkert du får fullt tryck av den orsaken.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



Sikko (trådstartaren)

#17 » 08:58:04, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jac motorer för dummies. I ditt exempel förstår man verkningsgraden av cc, felet jag gjorde i min beräkning av motorval att jag räknade på maxflöde på min pump och valde största pump med det högsta cc för pumpen. Motorn jag har är en ffpm fins det nogon effektivare orbitrolmotor?

I exemlet med 160 cc motorn får man ut 3724kn? är det dragkraften på hjulet altså? och hur mycket är 3724kn orkar den dra 3,724t?

Jag upskattar verkligen all hjälp! tusen tack!
Sikko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:40, 02-07-2018
Ort: Älandsbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: En liten digger av märket Jansen.
Men som är nu hjulburen.

Jac

#18 » 10:03:36, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dragkraften på hjulet ja. Den är i Newton, inte kiloNewton.
För enkelhetens skull står dragkraften omvandlat i kg på raden under. :)
Skulle tippa en friktionskoefficient mellan marken och däcket på 0,5 är så högt det blir normalt, oftast är det nog lägre. Nån annan som har ett hum om friktionskoefficient?
Det betyder isåfall en dragkraft på ca halva axelbelastningen borde vara tillräcklig, har du mer än så slirar hjulen bara. Har du planer om att köra med last i skopan så bör du räkna med det också.

Jag får bara träff på flowfit när jag söker på motorn, jag gissar att den är av Kinesiskt ursprung. Kända märken såsom Danfoss och Parker har säkert nån procentst bättre verkningsgrad.
Det nämns inte heller i databladet nåt om rullar så antagligen är det inte rullar i motorn. En motor med rullar i har några procents bättre mekanisk verkningsgrad och kostar lite mer.
Sidan 10 här visar lite skillnaden http://files.danfoss.com/documents/orbi ... 0l0232.pdf
Senast redigerad av Jac 13:42:37, 03-09-2018, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Roine.e

#19 » 10:27:03, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du nån bild på skapelsen, har själv gått i byggtankar på en liten lastmaskin och har axlar å lådor från en zukijeep, men, jag har oxå en digger, typ, och har den senaste tiden funderat på att istället bygga en traktorgrävare på samma vis som du tydligen gör!
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

toker

#20 » 10:31:20, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Ytterligare en stor faktor är att du har ventiler av open center typ. Det betyder att du måste ha ganska ordentligt med spakpådrag innan du får fullt tryck. Kör du lågt varvtal på pumpen så krävs det ännu mer pådrag. LS-hydraulik ger fullt tryck direkt vid små pådrag, på gott och ont.
Ytterligare en ting är pumpen, kör du riktigt låga varvtal och har en rejält sliten pump så är det inte säkert du får fullt tryck av den orsaken.

Jusy sånt här som är fantastiskt med forum saker man funderat på får en enkel förklaring :thumme:
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Sikko (trådstartaren)

#21 » 11:01:43, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är inköpt på flowfit det stämmer och jag har för avsikt att bygga bort kjedjedriften och använda kraften direkt på pinjongen helst en på vadera axel det sitter 2st likadana axlar på den, då minimerar man sido brytningar och förlust av moment för att driva kjedje arrangemanget med.

Så ser styggelsen ut iaf. Tanken ska inte sitta där och är provisorisk för att kunna prova hydraulmotorn i verkligheten. Om man kollar på oie.se fins det en motor som heter mcr160 [url]https://www.oie.se/Produkt/hydraulmotor-mcr-160-cm-(565-MCR160)?sectionId=1002011877[url] den ser ut att ge 360nm istället för min som ger 157nm i bästa fall. sen om den går 1km/h vid maxlast det struntar jag i bara den orkar samt att den ska bära lite last i skopan med.

Bild

Serienippel borde altså vara den med pluggen? det står nog C på den och den med nippel står det T
Bild

Så ser drivningen ut och motorn, jag var ute och provkörde på plan mark och så gick den riktigt bra men om jag stannade i en svacka/sten så orkade den inte komma igång efter det.
Bild

Jag har läst men inte förstått pdfen är lite stressad och kan inte koncentrera mig men jag återkommer med reflektion om den.

1 person gillar det här inlägget.
Sikko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:40, 02-07-2018
Ort: Älandsbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: En liten digger av märket Jansen.
Men som är nu hjulburen.

Roine.e

#22 » 11:06:51, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn under förarsätet alltså, lite som Ahlmann o andra tyska småmaskiner. Blir nog bra det. har en Skodadiesel till min så det blir nog traditionellt stuk med motorn fram. men, jag har tusen andra grejer att göra med. Men nån gång ska det allt bli av!
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Sikko (trådstartaren)

#23 » 12:25:24, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roine.e skrev:Motorn under förarsätet alltså, lite som Ahlmann o andra tyska småmaskiner. Blir nog bra det. har en Skodadiesel till min så det blir nog traditionellt stuk med motorn fram. men, jag har tusen andra grejer att göra med. Men nån gång ska det allt bli av!


Motorn blir bakom ryggen i ett motorrum som ska blåsa in den fläktkylda varma luften till cupen med ett spjäll...
Sikko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:40, 02-07-2018
Ort: Älandsbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: En liten digger av märket Jansen.
Men som är nu hjulburen.

toker

#24 » 13:06:32, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sikko skrev:Den är inköpt på flowfit det stämmer och jag har för avsikt att bygga bort kjedjedriften och använda kraften direkt på pinjongen helst en på vadera axel det sitter 2st likadana axlar på den, då minimerar man sido brytningar och förlust av moment för att driva kjedje arrangemanget med.

Så ser styggelsen ut iaf. Tanken ska inte sitta där och är provisorisk för att kunna prova hydraulmotorn i verkligheten. Om man kollar på oie.se fins det en motor som heter mcr160 [url]https://www.oie.se/Produkt/hydraulmotor-mcr-160-cm-(565-MCR160)?sectionId=1002011877[url] den ser ut att ge 360nm istället för min som ger 157nm i bästa fall. sen om den går 1km/h vid maxlast det struntar jag i bara den orkar samt att den ska bära lite last i skopan med.

Bild

Serienippel borde altså vara den med pluggen? det står nog C på den och den med nippel står det T
Bild

Så ser drivningen ut och motorn, jag var ute och provkörde på plan mark och så gick den riktigt bra men om jag stannade i en svacka/sten så orkade den inte komma igång efter det.
Bild

Jag har läst men inte förstått pdfen är lite stressad och kan inte koncentrera mig men jag återkommer med reflektion om den.

Hur funkar driften är kardanknuten vid drevet stumvetsad ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Sikko (trådstartaren)

#25 » 18:07:10, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det sitter en 40mm lagerbock under ramen som ska vara som drivning till nästa axel. Jag ska dit med en drivaxel och en omkastarlåda för rotationsriktning för 4wd är det tänkt.
Sikko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:40, 02-07-2018
Ort: Älandsbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: En liten digger av märket Jansen.
Men som är nu hjulburen.

fretchi

#26 » 18:56:54, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte bara vända axeln uppochned för att få motsatt rotationsriktning?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

PerÖ83

#27 » 19:39:18, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fördelningslåda från en Suzuki samurai/SJ413 skulle nog passa bra direkt på bakaxeln och en kardan med teleskop från fördelningslådan till framaxeln utan stödlager. De skulle jag ha satsat på :smile:
Då slipper du kedjan och får urkopplingsbar FWD och hög/låg.
Utväxling på Suzuki lådan, H 1,409 L 2,268
Bild

Den här om vändlådor eller vända en axel som har diskuterats i flertalet trådar. De blir RÄTT utan att vända något :thummar: = du behöver inte någon vändlåda eller vända på en axel...
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Sikko (trådstartaren)

#28 » 21:11:01, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Du kan inte bara vända axeln uppochned för att få motsatt rotationsriktning?


Nej du vrider bara axeln 180 grader åt andra hållet. om det ska bli rätt ska bägge axlarna peka åt samma håll.
Sikko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:40, 02-07-2018
Ort: Älandsbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: En liten digger av märket Jansen.
Men som är nu hjulburen.

Sikko (trådstartaren)

#29 » 21:19:41, 02-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:En fördelningslåda från en Suzuki samurai/SJ413 skulle nog passa bra direkt på bakaxeln och en kardan med teleskop från fördelningslådan till framaxeln utan stödlager. De skulle jag ha satsat på :smile:
Då slipper du kedjan och får urkopplingsbar FWD och hög/låg.
Utväxling på Suzuki lådan, H 1,409 L 2,268
Bild

Den här om vändlådor eller vända en axel som har diskuterats i flertalet trådar. De blir RÄTT utan att vända något :thummar: = du behöver inte någon vändlåda eller vända på en axel...


När man ritar upp det på papper så har du rätt det blir vänt och det säger logiken med med facit i handen. Nice tack som fan för att du petade till de enda överlevande hjärncellerna :thummar:
Sikko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:40, 02-07-2018
Ort: Älandsbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: En liten digger av märket Jansen.
Men som är nu hjulburen.

MagnusGoransson

#30 » 01:29:55, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:Den här om vändlådor eller vända en axel som har diskuterats i flertalet trådar. De blir RÄTT utan att vända något :thummar: = du behöver inte någon vändlåda eller vända på en axel...


Agree. Jag ägnade en drös timmar åt att göra om mitt bygge pga ett totalt feltänk när det gäller axlarna.

Det som är upp på axlarna skall vara upp både fram och bak, då blir det rätt iom att medbringarna är vända mot varann.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se