Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Volvo BM 614, Packa om lyftcylinder?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Nailert (trådstartaren)

#1 » 20:48:45, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Packningen på lyftcylindern verkar ha gått och jag är lite för ny på området för att veta vad jag egentligen ska leta efter för att hitta reservdelar... Det är årsmodell 1969 på grävaggregatet men andra beteckningar verkar lite nedslitna. Har försökt hitta serviceinstruktioner men det är ju inte en purfärsk maskin :)

Någon som vet hur man tar reda på vad det är för cylinder och vilka packningar man behöver? Eller om du har en likadan maskin kanske :)
Ett extra plus vore om det finns nån instruktion för hur man demonterar cylindern, om armen skall stå i nåt speciellt läge etc... Jag gissar att den skall ligga så lågt mot marken som möjligt och i vinkel mot maskinen om man skall få ut cylindern men som sagt, jag vet inte.

Tacksam för all hjälp!

MVh
Micke
Användarvisningsbild
Nailert
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:42:37, 04-10-2018
Ort: Ystad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi ZX35



roddjer

#2 » 22:41:05, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Sökning på "Volvo" och "614" i "Downloads", kan de va nåt?

BM Volvo GM 614

BM Volvo GM 614 1969 instruktionsbok

BM Volvo GM 614 reservdelskatalog

---
Å så vill vi naturligtvis ha en :photograph: på underverket. . :grin:

:mon:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Mixon1

#3 » 08:37:51, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag och svärfar har en 614 som vi bytte tätningar i lyftcylindern på, det var ett tag sedan, men minns att det var betydligt enklare och smidigare än vi trott.
Vi la ner armen med stöd under (ett par sj pallar) och slog ur sprintarna, lossade hydraulslangarna, och jag själv lyfte ur den, tyngre var den inte!
Minns tyvärr inte hur vi demonterade cylindern, men inga specialverktyg användes, kanske någon rejälare rörtång, jag minns bara att det gick väldigt smidigt.

Tätningar köper du efter du fått isär allt och tagit med till närmsta butik för hydraultätningar, Momentum t.ex.
Själv köpte jag dem på Sverull i Jönköping som låg närmast för mig.
Jag har inte sparat några följesedlar på inköpen tyvärr.

1 person gillar det här inlägget.
Mixon1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:35, 29-05-2014
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: BM 614, Buster 400.

Nailert (trådstartaren)

#4 » 20:56:19, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar, inte sett att det fanns för nerladdning! Kanske blir ett försök i helgen att få loss den, låter ju inte farligt komplicerar. De byggde ju iofs maskiner förr för att det skulle gå att laga dem till skillnad från nu :)
Bild

Nån slags bild i vart fall tror jag, precis monterat ledlysning. :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Nailert
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:42:37, 04-10-2018
Ort: Ystad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi ZX35

Nailert (trådstartaren)

#5 » 20:38:47, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tog ett par timmar att få bort cylindern, den väger ju en del! Alla sprintar gick ur galant, inget som kärvade så den har nog smorts ordentligt i vart fall. Hydraulslangarna satt ordentligt men lossade till slut utan att gå sönder. Jag lämnade in cylindern på Vollsjö Lantbruksservice, två dagar sen var den ompackad för en (tyckte jag) vettig peng. Återmonterad med hjälp av grannen, tog tre timmar, mest tid gick åt för att få den rätt i fästet inne i armen, man ser ju inte ett skit där.

Gick i 20 liter hydraulolja, den verkar inte behöva nån luftning utan tryckte väl igenom olja helt enkelt. Körde en halvtimme sen hällde jag i ytterligare 20 liter, nu går den som en dröm :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Nailert
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:42:37, 04-10-2018
Ort: Ystad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi ZX35


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: P Andersson och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se