Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Skum och oljud i hydraul vid kyla MF 50B. Ispropp?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Dymmeln (trådstartaren)

#1 » 20:55:10, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Det började skumma och rinna över ur påfyllningsröret till hydrauloljan i min MF 50b modell 1974. Före dess hördes mystiska ljud från lastare o grävare. Maskinen var nystartad. Kan det bero på att våren har tagit paus + vatten i hydraulsystemet? Det är många minusgrader på nätterna o inte mycket över noll dagtid här i östra götalands inland o fjälltrakter.
Var ska jag börja leta efter ispropp?
Eller kan det vara nåt annat?
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare



Digger_gbg

#2 » 21:53:40, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag fick också detta fenomen för några veckor sedan. Matar slangen till ventilpaketet brast, när ena stödbenet gick i bott med påföljd att pumpen tömde ur oljan innan jag hann stänga av motorn. Ca 15sek=mycket olja . När jag bytt slangen och fyllt på ungefär så mycket som jag tappade, flödade olja ut ur tanken via locket. Kliade mig i skallen och tömde ur lite olja via botten pluggen. Till min förvåning fick jag då bara ut ca 2-3 liter. Jag tror att luften i den tomma slangen tryckte ut oljan. Kanske denna historia kan bidra till en lösning. Hydraulik kan vara himla spännande (lr inte) ibland

Skickat från min G8441 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Digger_gbg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:42:13, 06-05-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF50B

Dymmeln (trådstartaren)

#3 » 08:37:49, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nåt med luft som trycker ut oljan kan det ju vara, luft vispas ju tydligen in i oljan. Ingen brusten slang eller andra större läckage på maskinen dock, utöver genom påfyllningen. Tänkte att om en ispropp hindrar flödet kanske det kan bli samma fenomen. Har jag tur kanske jag kan tappa av vattnet när det tinat utan att tömma all hydraulolja: 61 liter! Oljan verkar ok o inte dags att byta i övrigt. Vart kan vattnet ställa sig? På låga punkter i systemet tänker jag, nånstans på returen?
Bild
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare

Digger_gbg

#4 » 09:58:25, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vattnet ligger nog då i sugslangen till pumpen eller i filterhuset.
Jag har fortfarande luft i slangarna. Märker det när man tex ska lossa en slangkoppling. Igår fick jag byta en trasig på front lastaren och då spottar ock fräser det luft ut ihop med oljan. Var sugs luften in undrar man ju. För det läcker inte ut någon olja.


Skickat från min G8441 via Tapatalk
Digger_gbg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:42:13, 06-05-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF50B

BurstIntoFlames

#5 » 20:47:58, 11-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå!

Löste det sig?
Jag har en MF3305 60tal som helt plötsligt skumma över vid påfyllningen. Har plogat ett par gånger i år och inte haft några problem. Men efter att den stått en vecka så fick jag detta problem (-15/-20 hela veckan).

Då mitt nivårör va mer eller mindre omöjligt att se genom så misstänkte jag först för låg oljemängd och att den sugit luft.
Bytte nivårör fyllde på olja och körde försiktigt med lastaren upp och ned ett par ggr å så börja de skumma igen.

Kolla precis filtret och såg att det enbart satt insattsfiltret i. Och de va så sjukt skitigt. Dock ingen is.

Ska montera ett nytt yttre filter och göra rent inre så får vi se vad som händer.
Mvh Oscar Jakobsson
Användarvisningsbild
BurstIntoFlames
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:45, 17-10-2018
Ort: Kedjeåsen Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305

rp_92

#6 » 14:39:49, 12-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BurstIntoFlames skrev:Hallå!

Löste det sig?
Jag har en MF3305 60tal som helt plötsligt skumma över vid påfyllningen. Har plogat ett par gånger i år och inte haft några problem. Men efter att den stått en vecka så fick jag detta problem (-15/-20 hela veckan).

Då mitt nivårör va mer eller mindre omöjligt att se genom så misstänkte jag först för låg oljemängd och att den sugit luft.
Bytte nivårör fyllde på olja och körde försiktigt med lastaren upp och ned ett par ggr å så börja de skumma igen.

Kolla precis filtret och såg att det enbart satt insattsfiltret i. Och de va så sjukt skitigt. Dock ingen is.

Ska montera ett nytt yttre filter och göra rent inre så får vi se vad som händer.


Jag har haft liknande fel på min 50b då vart det så att pumpen drog tjuvluft vid axeltätningen. Är filtret skitigt så kan det va så att den får tag i luft vid någon slangklämma eller liknande.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

BurstIntoFlames

#7 » 15:23:36, 13-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inre filtret som sagt extremt skitigt. Inte konstigt när det yttre filtret saknades.
Bytte filter å körd hydrauliken i ca 40min utan bekymmer.
Bild
Bild
Bild
Mvh Oscar Jakobsson

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BurstIntoFlames
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:45, 17-10-2018
Ort: Kedjeåsen Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305

Dymmeln (trådstartaren)

#8 » 13:50:43, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma här: jag rengjorde och bytte filter. Har bytt nån cylinderpackning och några slangar också, inklusive den anakondatjocka returslangen. Så jag bytte tillslut hela hydrauloljemängden. Men den viktiga grejen var nog att se över filtren.
Funkar numera prima, även i många minus:)
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se