Rapport från dagens övningar....den skiljer sig från många andra välgjorda trådar på forumet men alltid är det nån som har nytta av infon...eller får sig ett gott skratt..det fick iaf jag...man lär sig saker hela tiden.
Upptäckte idag att om man klämmer en hydraulslang tillräckligt mycket så börjar den läcka...
Hydraulslangen till inre änden av svängkolven hamnade i kläm när man svängde bommen max. Om det beror på att den är för lång eller annat får utvisa sig när den nya slangen monteras. Då får man väl se till att fästa upp eller på annat vis skydda den.
men det var ju inte bara att skruva loss den gamla slangen...
Den sitter låååångt in i fästet till aggregatet. Konstaterade snabbt att man måste ta bort kolven för att komma åt kopplingen. Pinnen som sitter i bussningen i själva aggregatet satt som tur väl var inte fast, sen blev det till att skruva bort anslutningen på ovansidan och själva järnet som håller kolven i ovankant. Och då blev jag tvungen att skruva bort anslutning till den andra svängkolven också eftersom järnet håller båda kolvarna.
För att sen kunna lyfta fästet så blev jag dessutom tvungen att koppla bort den nedersta slangen som går till bommen eftersom den var i vägen.
Till slut gick det att lyfta kolven rakt upp så att tappen som håller i underkant kröp ur sitt hål.
Passade på att plocka isär kolven för att kolla status på packningarna....och jippie...de var iaf helt ok. Alltid kul när nåt är bättre än man tror.
Nu ska det pressas ny slang och monteras tbx....och se till att de nya slangarna INTE kan hamna i klämm när man svänger.
Strax väntar sölet...i nederkant den klämda slangen
Främre slangen borta och nu ska fästjärnet bort..
Slang till bommen bortmonterad så man kom åt att vinkla upp fästjärnet för att frigöra övre tapparna
Och nu lyfta rakt upp...åheej
Fortsättning följer...