Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Hydrema 807 demontering svängkolv

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

SwedeTee (trådstartaren)

#1 » 23:04:31, 17-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rapport från dagens övningar....den skiljer sig från många andra välgjorda trådar på forumet men alltid är det nån som har nytta av infon...eller får sig ett gott skratt..det fick iaf jag...man lär sig saker hela tiden.

Upptäckte idag att om man klämmer en hydraulslang tillräckligt mycket så börjar den läcka... :aaargh:

Hydraulslangen till inre änden av svängkolven hamnade i kläm när man svängde bommen max. Om det beror på att den är för lång eller annat får utvisa sig när den nya slangen monteras. Då får man väl se till att fästa upp eller på annat vis skydda den.

men det var ju inte bara att skruva loss den gamla slangen...
Den sitter låååångt in i fästet till aggregatet. Konstaterade snabbt att man måste ta bort kolven för att komma åt kopplingen. Pinnen som sitter i bussningen i själva aggregatet satt som tur väl var inte fast, sen blev det till att skruva bort anslutningen på ovansidan och själva järnet som håller kolven i ovankant. Och då blev jag tvungen att skruva bort anslutning till den andra svängkolven också eftersom järnet håller båda kolvarna.
För att sen kunna lyfta fästet så blev jag dessutom tvungen att koppla bort den nedersta slangen som går till bommen eftersom den var i vägen.
Till slut gick det att lyfta kolven rakt upp så att tappen som håller i underkant kröp ur sitt hål.
Passade på att plocka isär kolven för att kolla status på packningarna....och jippie...de var iaf helt ok. Alltid kul när nåt är bättre än man tror.
Nu ska det pressas ny slang och monteras tbx....och se till att de nya slangarna INTE kan hamna i klämm när man svänger.


Bild

Strax väntar sölet...i nederkant den klämda slangen

Bild

Främre slangen borta och nu ska fästjärnet bort..


Bild

Slang till bommen bortmonterad så man kom åt att vinkla upp fästjärnet för att frigöra övre tapparna

Bild

Och nu lyfta rakt upp...åheej

Fortsättning följer...

2 personer gillar det här inlägget.
SwedeTee
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:49, 22-08-2018
Ort: I skogen utanför Älmhult
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 807 -82



SwedeTee (trådstartaren)

#2 » 23:40:06, 21-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...och såklart tänkte jag...hmm..ska jag ändå inte montera bort den andra kolven också...jag ska ju ändå byta den slangen också...
Sagt och gjort...men för att kunna lyfta kolven ur nedre fästet så måste man trycka ihop den helt.

Och det tog tvärstopp halvvägs....men va i he*#"te.....såklart så är kolven lite krokig..och dessutom med lite skavanker.
Bildamen då tar vi och lämnar den för renovering...

Snart har jag nog ordning och reda på sakerna...

Jag kan för övrigt upplysa om att 4 nya packningssatser till bromsarna kostar 15 000 hos Hydrema....och det verkar inte finnas nåt gigantiskt lager kvar. Nu går det kanske få tag i gummibälgar och packningar på annat håll...men jag kan tycka att affärsidén är smart men inte schysst.
Vi bygger ett fordon med tvivelaktigt bromssystem...sen när det ska lagas så tar vi dessutom hutlöst betalt...hahaha

To be continued...

1 person gillar det här inlägget.
SwedeTee
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:49, 22-08-2018
Ort: I skogen utanför Älmhult
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 807 -82

aasmilyy

#3 » 22:48:15, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat!.
Köpte du packningarna till bromsarna? Lägg gärna upp en bild då på hur en sådan sats ser ut.
aasmilyy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:26, 15-05-2007
Ort: sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ih584, Volvo 620, Komatsu truck

807hydrema1984

#4 » 21:10:40, 21-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Hade också problem med mina cylindrar för sväng på Hydrema 807. Mitt problem var att 90-graderskopplingarna längst in tog i varandra.
Min lösning blev att vrida den högra ett steg.
Inte säker på att det är det problem du hade, men hör av dig om du vill veta mer :)



Skickat från min iPhone med Tapatalk
807hydrema1984
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:35:59, 05-07-2018
Ort: Muskö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 807

SwedeTee (trådstartaren)

#5 » 21:03:57, 27-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var man tillbaka i verkligheten efter en sommar fullmatad med jobb....inte rört grävaren sen i maj men provade att starta förra veckan och den hoppade igång direkt.
Mina 90 graders kopplingar sitter på utsidan av resp kolv. Jag vet dock inte hur de sitter original...

Anledningen till slangbrottet var att jag vek ut armen för långt och klämde slangen mellan stativ och arm. Gummibussningen som ska dämpa samt de ev bromsventilerna har nog gjort sitt.

Ang packningarna till bromsarna så köptes de direkt av den verkstaden jag anlitade för att få ordning på bromsarna. Så tyvärr har jag inte full koll på innehållet i en sådan sats..

Snart blir det tid att gräva lite så då lär jag återkomma med nya bravader :grin:
SwedeTee
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:49, 22-08-2018
Ort: I skogen utanför Älmhult
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 807 -82

807hydrema1984

#6 » 18:47:21, 30-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande att dina 90-gradare sitter på utsidan. Det gör mina också, nu :).

Ventilerna som ska hindra att man svänger för långt med kranen fungerar nog ute på min heller. Och det ser minst sagt utmanande ut för slangar mm om man går för långt.

Tyvärr så gör det grävandet lite ineffektivt ibland eftersom man inte får undan materialet ordentligt. Speciellt om man jämför med en runtomsvängande grävare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
807hydrema1984
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:35:59, 05-07-2018
Ort: Muskö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hydrema 807


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se