Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Hymas 474 C 2wd 1979 Driver EJ! Överhuvudtaget. Alls!!

4 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Tompe (trådstartaren)

#1 » 23:08:50, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Nu är det stopp i maskineriet, så jag vänder mig till den samlade expertisen här på Maskinisten för hjälp!

Läge:
September 2013:
Hymas enl. rubrik (Valmettraktor under påbyggnaden. Motor 411B) började tömma ur sig rejält med transmissionsolja. (Finns en annan tråd om detta)
Körde (både framåt och bakåt) ner maskinen i en gammal gödselgrop under ladugården. Torrt och bra under tak!
Rev ur motorn och konstaterade att convertern var slut.
Efter några månaders sökande fick jag tag på en renoverad converter från USA.

Har dock ingen aning om hr den är bestyckad på insidan så att säga. Alla mått jag kunnat mäta utan att dela converten stämde med den som satt där tidigare dock. Splines stämmer även de.

13 februari 2018 rasade hela lagårn ihop under snömassor.
Traktorn blev bärande del för rasmassorna.

Sen kom våren på riktigt och all denna snö smälte.
Delar av denna vårflod letade sig ner i växelådan som ju stod öppen i väntan på nya delar.
Upptäckte detta på våren och sög ur vattnet och försökte göra rent och torrt så gott jag kunde.

Juli 2019:
Efter två tillökningar till familjen, husrenoveringar, ladugårdsrivning och (för mycket) lönearbete så var det äntligen dags att sätta ihop allt igen.

Har bytt alla packboxar och O-ringar man kan med motor urtagen, men med transmissionen kvar i traktorn.
Fyllde upp med nya oljor och startade upp.

Konstaterade att hydraulröret till bomkolven fått en smäll med en spricka som följd precis i under vinkelkopplingen, så jag duschade min mekhjälp med olja när jag försökte manövrera grävaggregatet.

Försökte trots detta se om den nya convertern skulle förmå Hymasen att röra sig.
Icke en millimeter kom jag. Varken framåt eller bakåt. Hände absolut inget alls.
Ställde alla växelspakar i alla möjliga konfigurationer för att se om nåt skulle hända i nåt läge, men samma sak;noll drivning.

Funderade på om jag hällt i för lite olja i transmissionen, så jag följde instruktionerna som säger: maskinen i neutral, ca 1000 v/m och skruvade bort påfyllningslocket.

Ut väller uppskattningsvis 20 liter mjölkig, blaskig olja. (hade fyllt på 62 liter ny 10W30 STOU en timme innan.)
Jag hade väl räknat med att bita i det äpplet och spilla i ny olja ganska omgående, men surt ändå...

Här kommer frågorna:
Varför drar inte maskinen?
Kan det bli fel viskositet pga vatten kvar i lådan?
Har nåt rostat ihop? Vad?
Åtgärd?

Värt att nämna är att om jag tittar ner i lådan genom avluftningen på lådlocket så ser jag att det roterar där nere.
Ser även att hastigheten på rotationen ändras när jag ställer om växelspakarna mellan växel 1-4 och mellan transport och arbetslägena. Så convertern bör ju utföra ett visst jobb åtminstone.

Följdfråga 1:
Hissade upp bakhjulen med stödbenen för att se om jag kunde rotera dem för hand.
Men det gick inte heller. Kunde rucka dem max nån cm åt vardera hållet.
Borde man inte kunna snurra hjulen när alla växlar ligger i neutralläge?

Följdfråga 2:
Jag har ingen styrning heller.
Ratten går att vrida åt bägge håll. Känner ett visst "orbitrolmotstånd", men noll utslag på servokolvarna.
Hänger det ihop med problemen ovan, måntro?

Följdfråga 3:
Finns det nån stjärna på hydraulik och drivning i Sundsvall med omnejd som jag kan leja för att exempelvis mäta upp tryck i drivsystemet.
Jag har varken kunskap eller utrustning för detta själv.

Jag skulle vara så otroligt tacksam för lite hjälp på vägen..

Vänligen!

Thomas
Tompe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:48:08, 11-09-2012
Ort: Västernorrland, Medelpad, Sundsvall, Kovland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg Valmet 343 -89/90 eller nåt.
MF 3165R -67. Industritraktor
Hymas 474 C2 -79. Traktorgrävare



dea

#2 » 09:12:49, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara att bromsarna har fastnat? Eftersom du inte kan rotera hjulen.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Tompe (trådstartaren)

#3 » 09:43:18, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dea skrev:Kan det vara att bromsarna har fastnat? Eftersom du inte kan rotera hjulen.
Också.
Tror jag.
För när jag läst på lite, så är det en hydraulpump som servar både drift och styrning.
Jag har ingetdera.
Måste nog börja söka i den änden, tror jag.


Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Tompe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:48:08, 11-09-2012
Ort: Västernorrland, Medelpad, Sundsvall, Kovland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg Valmet 343 -89/90 eller nåt.
MF 3165R -67. Industritraktor
Hymas 474 C2 -79. Traktorgrävare

dea

#4 » 09:58:30, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, för på en äldre manuell så är där en egen pump och oljebehållare för styrning.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se