Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

GM 614 - konstigt beteende grävaggregat

7 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

haakan (trådstartaren)

#1 » 09:15:52, 17-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

har sedan några år sedan en Volvo GM 614, 1971 årsmodell, som jag använder för att gräva sten och stubbar med. Men det senaste året har den börjat bete sig konstigt. Jag kan dra in stickan utan problem, men när jag skall trycka ut stickan så verkar det som om inte ventilen öppnar sig (eller bara väldigt lite) även om jag trycker ut spaken fullt. Men om jag samtidigt drar hem spaken för bommen något, så kan jag få ut stickan. Felet har gradvis förvärrats under sommaren.

Vad kan detta bero på? Kan det vara något i mekaniken från spakarna till ventilerna (jag har försökt kolla det medans frun trycker spakarna fram och tillbaka - men inte sett något), eller är det några konstigheter i ventilpaketet.

Tacksam om någon har någon erfarenhet av detta och kan peka mig i rätt riktning.

Vänliga hälsningar
Håkan
haakan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:55:38, 10-09-2016
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare



Turbodiesel

#2 » 15:46:33, 17-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla att sliden (den blanka stången som går in i ventilpaketet för respektive funktion) rör sig lika långt åt bägge håll, och jämför med andra funktioner som går bra. Även att den centrerar i neutralläget med liknande minimal dödgång som andra funktioner. Tänk på att ha aggregatet avlastat mot marken, och maskinen avstängd.

Ser du att den slidens rörelse avviker så kollar du i motsatt ända, där har du ett lock som rymmer centreringsfjädern. Kolla om det står rätt till där, och jämför med en annan funktion. Dra inte ut sliden ur ventilen, då kommer det olja från alla håll inom den och det kan överraska..

Kolla även att själva spakarna inte är begränsade inom sitt rörelseområde, så att de inte tar i någon plåtkant eller liknande. Känner inte 614 så väl dock..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Bacon

#3 » 22:05:46, 17-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190817/ffbc0ce35a3f0c347bee8826b9b2a0c4.jpg


Jag har en likadan grävare som var likadan när jag köpte den. På samma funktion, det är den som sitter först i ventilpaketet. Även sväng åt ena hållet trögade, den har ju egen pump så även den är först i sitt ventilpacket.
Under ventilsliden sitter en kupolmutter som är ventilerad
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190817/986e477194b7d42ec21b55251fc65942.jpg

Det ska ventilera ut någon droppe olja här då och då. Är olja lite sunkig sätter det igen med åren och kupolen blir full med olja, det låser sliden så den inte når ändläge. Skruva av muttern och blås rent så bör det funka i 50 år till .
När jag tog isär detta drog jag även ur sliderna och bytte o-ringarna men läcker inte ventilpaketet för mycket är det överflödigt. När kupolmuttern är borta sitter det en m8 där under som man släpper på, då kommer det ner ett gäng brickor och fjädrar, loss med länkaget och sen drar man ur sliden. Viktigt att hålla rent vilket är svårt.
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190817/27f1599098882f79e8fe1e299aa358da.jpg

Jag tog o-ringar från sortimentet som var lite för grova. Det blev inte samma känsla i funktionerna de första åren för sliderna gick lite trögt så ska du ta ur sliderna så skaffa rätt o-ringar först.
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190817/ae66a0c645a1f2fec0753ff73c377d7b.jpg


Det var många årsen jag gjorde detta så jag kan ha glömt någon detalj men vad jag mins gick det hela mycket smidigt.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Bacon

#4 » 22:12:54, 17-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo som TD skriver så kommer det ju olja om du drar ur sliderna så tejpa på dammsugaren på hydraltanken först.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

haakan (trådstartaren)

#5 » 09:28:22, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

jättetack för svaren. Det låter som det skulle vara det som hänt för min maskin, eftersom det långsamt blivit sämre. Jag går ut och skruvar idag och ser ifall jag får till det.

Vänliga hälsningar
Håkan

2 personer gillar det här inlägget.
haakan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:55:38, 10-09-2016
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare

haakan (trådstartaren)

#6 » 13:16:38, 18-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försökte lossa kupolen under ventilerna, men skiftnyckeln var för bred för att komma åt (gick emot närliggande kupol). Behöver skaffa en fast nyckel, och göra ett nytt försök. Eftersom traktorn står på sommarstället, så får jag göra ett nytt försök nästa helg.

Återkommer då om hur det går.

Vänliga hälsningar
Håkan

1 person gillar det här inlägget.
haakan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:55:38, 10-09-2016
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare

haakan (trådstartaren)

#7 » 21:16:58, 31-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

tänkte nu meddela att jag lyckades ta mig till stugan i helgen och följde instruktionerna som Bacon beskrev. Och det fungerade utmärkt. Jag var rädd att det skulle vara mycket bökigare att åtgärda, men efter att tagit bort och rengjort kupolmuttern så fungerade det igen och stickan kunde lätt köras åt båda hållen.

Tackar så väldigt mycket för tipset och den utförliga instruktionen.

Måste säga att detta är ett suveränt forum !

Vänliga hälsningar
Håkan

9 personer gillar det här inlägget.
haakan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:55:38, 10-09-2016
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se