Fragen skrev:Ingen som har nått tips?
Jo då
Den sista bilden visar på en sk IPS box med en massa lysdioder och små justerskruvar
Varje hydraulfunktion har ett eget kretskort (styrkort) i IPS boxen. Alla styrkorten sitter nerstuckna i ett sk moderkort. När du gör
sänkrörelse på spaken så skall det tändas en
röd lysdiod för det styrkortet.
På alla styrkorten finns justering av starthastighet med en "Min"
skruv samt maxhastighet med en "Max" skruv.
Nu har du ju redan gjort en stor del av felsökningen genom att kasta om "Hirschman"-hattarna på riktningsventilens förstyrventiler. Är det rätt uppfattat?. Och det förändrade inget på sänkfunktionen?!
Då kan det vara som du säger att en returfjäder har brustit bakom riktningsventilens
slid. Sprängskissen som Hymax delade med sig visar hur fjödern kan tas ut genom att lossa luckan med alla detaljer inramat i #23.
På den luckan sitter ett antal justerskruvar. En av dessa kallas slaglängdsbegränsare. Den skall skruvas in så att en sänklast inte kan gå fortare än vad säkerheten tillåter. Det är vanligt när IPS boxar används att detta glöms bort. Alla hydraulfunktioner med sänklast skall had riktningsventilsliden slaglängdsbegränsad till en max tillåten sänkhastighet. Om den skruven tidigare var rätt justerad men av nån anledning plötsligt lossnat så kan ditt felsymptom uppstå. Prova att skruva in den skruven #79 (låst med
kontramutter #80) och se om sänkhastigheten minskar. Annars får du nog konttrollera fjädern.
Om du lyfter av Hirschman-hatten för sänkfuntionen så är det på motsatt sida du skall kolla fjädern dvs på den sida där Hirschman-hatten för lyftfuntionen sitter.