Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Huddig 960 C6-92 tillvnr. 3286

2 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Magnus-73 (trådstartaren)

#1 » 12:49:45, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Har problem med min gamla huddig. Grävbommen och svängen av grävaggregatet är väldigt sega/klena, när oljan är ordentligt varm orkar inte grävbommen lyfta överhuvudtaget ibland. Dom andra funktionerna tycker jag fungerar bra. Jag har ju ingen erfarenhet av dessa maskiner så jag vet ju egentligen inte om även dom övriga funktionerna ska vara ändå starkare, men enligt mig fungerar dom.
Något annat jag märkt är att två gånger när den stått stilla längre tid (minst en månad) när jag då startat så har det låtit illa och ingen hydraulik har fungerat. Då har jag fått öppna någon luftskruv fram på båda hydraulpumparna och blåst fram olja från hydraultanken med tryckluft tills det har kommit olja ur dom öppnade luftskruvarna på pumparna. Då har allting funkat igen, förutom då att det fortfarande är lika klent på just dom två funktionerna.

Nu funderar jag på hur jag kan börja utesluta saker? Vill ju helst slippa testa byta pumpar det första jag gör:( hoppas någon har något tips på vart man kan börja leta.

Det sitter ju dubbla pumpar på dessa, jag har fått berättat att man ska kunna slå på eller av dubbelpump, men vart??? Hittar inget i instruktionsboken om knapp till dubbelpump, känns som att det borde ju göra det hela bättre iaf, om man fick igång en till pump (om det inte är så att den alltid är igång). Om det är så att den ska startas automatiskt borde jag väl märka något på motorns varvtal eller så om en till pump slås igång ibland?
Hur vet jag om jag har båda pumparna igång eller bara en?

Ursäkta om det blev mycket och konstiga frågor men jag är ny på sådant här så hoppas på expertishjälp härifrån:)
Magnus-73
1 inlägg
 
Blev medlem: 08:39:34, 13-11-2010
Ort: Uppsala
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 C6



Håkan.E

#2 » 21:00:26, 23-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min -96 så finns det ingen brytare till dubbelpumpen.
På min förra -88 fanns det en brytare men man hörde inte någon skillnad på motorn når man kopplade in den, men man såg på aggregatet att det gick lite fortare.
På -88an var det fel på regleringen av last kännande(LS) pumpen så när man kopplade in den så orkade den inte lyfta skopan från backen.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se