Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Skummande Hydraul

11 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Ebbe14 (trådstartaren)

#1 » 14:42:02, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Har en Hydrema 808, årsmodell 93. När temperaturen är ca under 10- grader låter hydraulen skrikande. Inte något runt 20- grader. Bytt olja i hydraulen och bytt sugslang från tank till pump.

Kollat i tanken och då märkt att när det skriker i hydraulen så skummar oljan, så pumpen kaviderar. Vad kan detta bero på? Någon som är bra på dessa modeller?

Haft skummande hydraul på en traktor en gång. Letade väldigt mycket efter felet och lösningen var den gången ny pump. Men dessa kolvpumpar är dyra.

Tacksam för tips kring detta!
Ebbe14
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:43, 27-02-2016
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare



bonnen513

#2 » 14:45:55, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det något sugfilter på sugledningen?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Ebbe14 (trådstartaren)

#3 » 15:19:13, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Nej! Filtret sitter i tanken och är rengjort, så allt e frid. Skulle det va problem med tilloppet skulle man få problem även vid varm väderlek skulle jag tro.
Ebbe14
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:43, 27-02-2016
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare

Jac

#4 » 15:26:30, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där sitter väl en kugghjulspump till styrningen, den kan suga luft. Kolla både sugslang och axeltätning.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Ebbe14 (trådstartaren)

#5 » 15:28:58, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Nja, sitter väl enbart en kolvpump som även går till styrningen?
Ebbe14
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:43, 27-02-2016
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare

AN

#6 » 15:57:03, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ebbe14 skrev:Hej! Nej! Filtret sitter i tanken och är rengjort, så allt e frid. Skulle det va problem med tilloppet skulle man få problem även vid varm väderlek skulle jag tro.

Kan nog bli annat när oljan är kall. Viskositeten ändrar sej ju med temperatur.
Det är väl bara "optimala" dysor, som är oberoende av viskositet.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

SvampenT15

#7 » 18:33:37, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej här kommer en kommentar från en o kunnig!! Men för många år sen var jag med om något liknande... Det visade sig då att det var returen som var orsaken. Det var för smal ledning och det vart för högt motstånd där. Då vart oljan varm och började skumma. Och blir det oväsen i oljan då går det tung någonstans. En vild gissning kan vara en klämd ledning??
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

akkamaan

#8 » 19:40:54, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanligen beror skummande olja på att lyft blandas in i oljan. Det sker vanligen på två sätt. Låg hydrauloljenivå som gör att returoljan kommer tillbaka till tanken ovanför eller strax under hydrauloljennivån. Alternativt att atmosfärstrycket tryck in luft i systemet då undertryck uppstår och det finns otäta anslutningar eller otät sugledning Undertryck kan uppstå i princip vart som helst i systemet.
Luft i oljan är inte nödvändigtvis ett tecken på laboration.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Ebbe14 (trådstartaren)

#9 » 20:10:48, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Per A, Du skriver att man kan få undertryck varsom i systemet? Men det är väl bara på sugsidan som luften kan sugas in? Inte på trycksidan?
Ebbe14
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:43, 27-02-2016
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare

akkamaan

#10 » 20:19:50, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ebbe14 skrev:Hej Per A, Du skriver att man kan få undertryck varsom i systemet? Men det är väl bara på sugsidan som luften kan sugas in? Inte på trycksidan?

Om en hydraulkolv av en yttre kraft rör sig utåt snabbare än olja hinner fyllas på så skapas undertryck. Därför har hydraulsystem sk återfyllndsventiler, ofta i kombination med chockventilerna. Dessa återfyllnadsventiler kallas ofta anti-kavitationsventiler.
Beskriv gärna lite mera om vilka laster och rörelser ditt system arbetar med så kanske vi kan ge förslag på vart ev tjyvluft "trycks" in
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#11 » 15:52:16, 07-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolvstänger som går ut och in i hydraulsystemet gör att nivån i tanken varierar. Nivå i tanken är som högst när alla kolvstänger är indragna i hydraulcylindrarna och nivån är som lägst när alla kolvstänger tryckts ut. Volymskillnaden i tanken måste kompenseras med luft för att inte riskera undertryck. Därför skall hydraultanken ha en fungerande ventilation. Om inte luft tillåts att strömma in i tanken så kommer det tidvis att skapas undertryck i tanken vilket kommer att öka undertrycket på pumpens sugsida och därmed riskera att luft sugs in på sugsidan.
En viktig del i detta är att inte tanken är överfylld (eller underfylld med olja). Om vi tänker oss en tank med en minimal luftficka och utan tillfredsställande ventilation och vi låter pumpen ensidig dra olja till en grov lång enkelverkande hydraulcylinder (utan minus-sida) så kommer under trycket i tanken att bli större än om det är en stor luftficka i tanken.
Kontrollera att tankventilationen fungerar utan restriktioner.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se