Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Idiotfel orbitrol???? eller skit bakom tangenterna??

40 inlägg • Sida 3 av 3
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#31 » 19:19:34, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu funkar det. Enligt Jac i inlägg 21 så blev det efter mycket klurande och funderande en tur till Lantmännen igen. Och vad hittar man där i deras gamla papperskatalog... jo en annan ventil till min traktor med ett annat reservdelsnummer.. Exakt det Jac beskrivet. Det var bara det att den fanns inte i Sverige så antagligen tog den som packade prylarna det näst bästa till en annan traktor som de trodde skulle funka.
Nu fick de ta hem en via Valtra i Finland och vidare från deras leverantör, men NU FUNKAR DET!!

5 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



Turbodiesel

#32 » 19:26:55, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för ventil du fick då?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#33 » 19:52:19, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en slidventil som ligger öppen till OSPQ orbitrolen och sedan skiftar över med Ls signalen från OSPC. Den prioriterar främre orbitrol så länge man inte rör den bakre.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Turbodiesel

#34 » 19:58:41, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det skrev du. Men vad har den för beteckning, hur gör den sig på bild, och hur ser den ut inuti i detalj? Jag är hungrig nu ikväll. :mrgreen: :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#35 » 20:37:24, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul å höra att det funkar! :thummar:
Trasslig tråd blev det med modifierade komponenter och felritade schema.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Joe

#36 » 21:51:10, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Och vad hittar man där i deras gamla papperskatalog... jo en annan ventil till min traktor med ett annat reservdelsnummer..
Åsa-Nisse skrev:Det var bara det att den fanns inte i Sverige så antagligen tog den som packade prylarna det näst bästa till en annan traktor som de trodde skulle funka.

Så du menar att personen på lagret tog och skickade en annan ventil? Trots att du i meningen innan skriver att det finns två olika ventiler varav du hade beställt den första (felaktiga) tidigare? :klia:


Åsa-Nisse skrev:Det är en Valtralevererade orbitroler till både framåt och bakåtstyrningen. OPSC 200Ls 150-8270 bakåt och den är låst i Danfoss listor så jag får ingen hjälp därifrån att se vad de har gjort för speciallösningar i den. Men som sagt tidigare. Likadana prylar fungerar i andra maskiner så varför inte i min? Som jag ser det är det skyttelventilen ( Nr 12) i ovanstående schema som bråkar. Jag kan bara inte förstå varför. Den är ju lika komplex som ett järnspett.

Bevisligen var det inte likadana prylar i andra maskiner.. Det hade underlättat, framför allt för dig själv om du kunde ha angett Valtras nummer för ventilen du först testade.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#37 » 09:18:44, 23-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Virrigt var bara förnamnet. Någon bild på ventilen kan jag inte ta nu för den sitter monterad väl gömd under hytten, men den ser inte så märklig ut. Ett block med tre 1/4" hål och en genomgående patronventil.
Beträffande rätt/fel detaljer så beställdes hela satsen från Valtras moderna datakatalog med endast ett reservdelsnummer. De ingående komponenterna är sedan specade på 6 sidor och den levererade ventilens nummer överensstämde inte med listans nummer. Inte så konstigt tyckte jag för det var många andra detaljer som var nummerändrade. Oavsett detta så var varken ventilens nummer i satsen eller den levererade ventilens nummer rätt enligt den gamla papperskatalogen. Nu när jag fick den gamla modellen så blev det bra.
För övrigt har det varit mycket rännande hos Lantmännen för att komplettera/byta detaljer som saknats eller varit fel+ att jag har en låda med överblivna prylar att lämna tillbaka. Den lokale lagerkillen har ett tålamod som få personer kan uppvisa. Tack för det.

3 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Turbodiesel

#38 » 10:53:33, 23-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trehålsblock och patronventil, och att dom har reservdelsnummer,, då framgår funktionen och vad det handlar om för detaljer. Glasklart. :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#39 » 16:21:28, 26-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro att Danfoss letar lämplig skyttelventil hos Comatrol (som Danfoss äger). En bra kandidat där är CP240-1 som ser ut som på bilden.
1 - static orbitrol (bakåt)
2 - prioventil
3 - dynamic orbitrol (framåt)

Öppningstrycket måste vara lägre än prioventilens öppningstryck (som väl är typ 7 bar), annars sker ingenting bakåt.
Bild
http://old.comatrol.com/attachments/art ... atalog.pdf

Det är ju inte säkert det är denna ventilen, kan ju vara en specialare också (som då antagligen inte är justerbar), det är ju bara en liten slid och en fjäder.
Senast redigerad av Jac 19:16:53, 26-10-2019, redigerad totalt 3 gånger.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#40 » 16:42:08, 26-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Skulle tro Danfoss letar lämplig ventil hos Comatrol (som Danfoss äger). En bra kandidat där är CP240-1 som ser ut som på bilden.
2 - prioventil
1 - static orbitrol (bakåt)
3 - dynamic orbitrol (framåt)


det är ju bara en liten slid och en fjäder.

Exakt så.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se