Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Idiotfel orbitrol???? eller skit bakom tangenterna??

40 inlägg • Sida 2 av 3
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Joe

#16 » 11:33:25, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OPSC och OPSQ har backventil på LS
OPSF och OPSL har inte det.

Det verkar som Valtra har en egen variant av OPSQ där backventilen är utbytt mot en strypning? Om nu 150G8011 är fabriksmonterad.

Sen vad det egentligen ska vara för orbitrol på dubbelkommandot är frågan, du för höra med någon som har det fabriksmonterat.


Bild

1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.



Åsa-Nisse (trådstartaren)

#17 » 15:55:10, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:OPSC och OPSQ har backventil på LS
OPSF och OPSL har inte det.

Det verkar som Valtra har en egen variant av OPSQ där backventilen är utbytt mot en strypning? Om nu 150G8011 är fabriksmonterad.

Sen vad det egentligen ska vara för orbitrol på dubbelkommandot är frågan, du för höra med någon som har det fabriksmonterat.


Det är en Valtralevererade orbitroler till både framåt och bakåtstyrningen. OPSC 200Ls 150-8270 bakåt och den är låst i Danfoss listor så jag får ingen hjälp därifrån att se vad de har gjort för speciallösningar i den. Men som sagt tidigare. Likadana prylar fungerar i andra maskiner så varför inte i min? Som jag ser det är det skyttelventilen ( Nr 12) i ovanstående schema som bråkar. Jag kan bara inte förstå varför. Den är ju lika komplex som ett järnspett.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Jac

#18 » 21:07:27, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du verkligen, verkligen tror att det är skyttelventilen det är fel på så byt den då och bli färdig med det.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Joe

#19 » 22:00:02, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Men som sagt tidigare. Likadana prylar fungerar i andra maskiner så varför inte i min?

Vad är likadana prylar? Två orbitroler och en skyttelventil?
De flesta traktorer har fyra hjul och en motor, det betyder inte att "prylarna" passar emellan alla traktorer..

Om det sitter OSPQ 125/250 150G8011 och OSPC 200 LS 150-8570 och OLS 120 152B8132 originalmonterat i en likadan traktor med närliggande serienummer så då ligger troligen felet i skyttelventilen

1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#20 » 08:42:18, 15-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja. När jag skriver likadana prylar så menar jag i detta fallet att det är samma Danfoss nummer på alla detaljerna och de är kopplade enligt Valtras schema. Det är inte bara det att de är runda och svarta.
Jag förstår inte hur en orbitrol kan vara både statisk och dynamisk. Det borde vara antingen eller och jag kan inte se någon backventil på Valtraschemat ovan. Bara en strypning på Ls ledningen.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Jac

#21 » 16:19:50, 15-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:Valtras servicemanual säger att det är dynamisk och statisk LS på orbitrolerna?
Bild

Bild

Källa: Valtra/Valmet 6000 - 8950 / 6600E - 8750E servicehandbok


Framåt-orbitrolen är dynamic utan backventil.
Bakåt-orbitrolen är static.
Prioventilen ser helt felritad ut men antagligen dynamic.
Skyttelventilen är en dubbel backventil.

Ärligt talat ser jag inte hur detta ska kunna funka med tanke på att där är en dubbel backventil, den borde tvinga prioventilen till att öppna fullt och stå på maxtryck hela tiden. Eller...? :klia:

Hade den dubbla backventilen istället varit en skyttelventil med slid och biasfjäder som pressar sliden åt ena hållet (öppet mot framåt orbitrolen, blockerad i övergången) så hade det haft en chans att funka i mitt huvud. Tror jag... kanske... :klia:
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Joe

#22 » 16:46:15, 15-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Tja. När jag skriver likadana prylar så menar jag i detta fallet att det är samma Danfoss nummer på alla detaljerna och de är kopplade enligt Valtras schema. Det är inte bara det att de är runda och svarta.

Bra! Då är det troligen ventil 12 som är boven, råkar den också komma ifrån Valtra?

Åsa-Nisse skrev:Jag förstår inte hur en orbitrol kan vara både statisk och dynamisk. Det borde vara antingen eller och jag kan inte se någon backventil på Valtraschemat ovan. Bara en strypning på Ls ledningen.

Inte jag heller, men som Valtra har ritat så går flödet åt två håll. Jag saxade ihop från 610-8 för att förtydliga lite:
Övre schemat är när ratten är i rörelse. Flödet går från P till LS
Nedre schemat är när ratten är still. Flödet går ifrån LS till T
Bild
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#23 » 17:49:14, 15-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är med på funktionen och flödena. Ls flödet när ratten är stilla kommer från lågtryckskretsen in i P ledningen I CF på prion, genom denna och ut i Ls till den orbitrol som ventil 12 har öppnat till. Det är då ett pilottryck på 18 bar i P på båda orbitrolerna och cirkulerar ett Ls tryck till tank genom den ena. När man sedan tar någon ratt så ska P ledningens D-strypning öppna och skicka en Ls signal andra hållet via 12:an in i prion som då ska mata på styrtryck. Det är nu det spännande ska ske att kulan ska hoppa över i 12:an ( skyttelventilen), men det sker inte. Jag har kopplat bort denna och testat med en orbitrol i sänder och de funkar klockrent var för sig. Låter jag Ls slangarna ligga öppna och starta så kommer det olja från prioventilen men inget från orbitrolerna förrän jag rycker i rattarna. ( helt OK) Har även kollat kulan och sätena i skyttelventilen och den verkar helt OK. kulan klonkar fram och tillbaka när jag vickar på den utan tillstymmelse till att kärva.
Vad betyder det i schemat att vissa ledningar är streckade och andra heldragna?
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#24 » 17:58:31, 15-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästa fundering. Det står i Valtras servicebok att det är styrcylinderns tryck som ska påverka Ls trycken till prioventilen, när man börjar svänga, men styrcylindern är väl trycklös i stort sett innan man börjar svänga om man inte vridit mot ändläge.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#25 » 09:04:48, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bytt skyttelventil för att säkerställa om den var problemet, men det hjäpte inte. :svettas: :klia:
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

bonnen513

#26 » 19:32:03, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag reagerar på är att du har en enkel skyttelventil och inte en sån som visas i schemat men men
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#27 » 19:45:56, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Det jag reagerar på är att du har en enkel skyttelventil och inte en sån som visas i schemat men men


?? Hjälp mig, för jag förstår inte vad du ser för ventil. Den det handlar om i serviceboken ovan är nr 12 men du kanske har något bättre.
Jag är själv inne på att det ska vara en riktningsventil istället. Det finns utföranden som prioriterar ett flöde i en riktning till det kommer en signal från annat håll och byter då riktning för att sedan återgå. Alltså en automatisk 3/2 ventil.
JAC ledde in mina funderingar i detta spåret och ju mer jag tänker på det så lutar det nog mot att införskaffa en sådan ventil och testa.
Senast redigerad av Åsa-Nisse 19:49:21, 17-10-2019, redigerad totalt 1 gång.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Jac

#28 » 19:49:09, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Det jag reagerar på är att du har en enkel skyttelventil och inte en sån som visas i schemat men men


Den dubbla backventilen som visas i schemat blockerar LS flödet från prioventilen. Blockeras flödet från en dynamic prioventil så blir trycket på bägge sidor om sliden lika och fjädern trycker över sliden åt fullt flöde/Max tryck till orbitrolen, se #15 för symbol.
Funkar alltså inte i mitt huvud.

Sen är frågan vilken prioventil som sitter i traktorn och hur/om Valmet har moddat den...
Senast redigerad av Jac 20:01:06, 17-10-2019, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#29 » 19:53:15, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har jag inte observerat att de ritat en dubbel backventil. Det stämmer helt som du säger för jag testade att mäta trycket i Ls ledningen från prion och det stack mätaren runt direkt när jag kopplade mätaren i prion. Det går inte att ha en sådan och det som levererats är en skyttelventil med en kula som slår fram och tillbaka.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Jac

#30 » 21:30:39, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jomenvisst, det är så dynamic LS är tänkt att funka. Olja strömmar i LS linjen från prioventilen till orbitrolen och rakt igenom och till tank. Fjädersidan av priosliden är då trycklös och oljan från pumpen trycker lätt sliden åt sidan så att EF porten öppnar.
När man svänger stryps genomströmningen av LS olja i orbitrolen gradvis och ett tryck på fjädersidan av prioventilen byggs upp gradvis vilket stryper EF porten gradvis så att trycket till orbitrolen byggs upp gradvis tills tillräckligt tryck för att flytta styrcylindern har uppnåtts. När cylindern rör sig kommer följer orbitrolen efter och trycket finner sin jämvikt.

Dynamic LS är alltså inte som klassisk LS med deltaP och precis styrning av flödet, det är mer typ ”dra upp trycket gradvis tills ting börjar röra sig”. Min tolkning så långt
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se