Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Konstig tidsfördröjning i hydrauliken. Volvo BM GM410

9 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

iommi (trådstartaren)

#1 » 17:41:56, 19-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Jag har en Volvo BM GM410 som har ett litet lustigt beteende när man kör bommen. När man drar i spaken för att sänka bommen så rör den sig direkt som sig bör. Men när den når marken så tar det ett par sekunder innan det blir någon kraft neråt. Ibland är denna fördröjning längre, ibland kortare. Kan röra sig om flera sekunder, sen kommer kraften på en gång.
Vad beror denna fördröjning på?

Ibland kan det faktiskt vara användbart när man bara vill "kratta" på ytan, typ som flytläge på en lastmaskin. Så jag har egentligen ingen större anledning att bli av med detta beteende. Men jag är ändå nyfiken på vad det kan vara som orsakar detta.


/TL
iommi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:20, 10-07-2013
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM GM410
Atlas Copco Cobra MMB47L



Martin.Eriksson

#2 » 17:55:57, 19-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är att bommen faller av egen tyngd och det inte hinner fylla olja i kolven..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

iommi (trådstartaren)

#3 » 21:30:13, 19-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, intressant, tack för svaret! :smile:
iommi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:20, 10-07-2013
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM GM410
Atlas Copco Cobra MMB47L

Bygert

#4 » 14:36:03, 20-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Som Martin säger, bommen går ner av tyngden och pumpen hinner inte med. 410 har ett enkelt system utan några finesser. Nyare maskiner har oftast lösningar på det där problemet. Det kan finnas en återfyllnadsventil, då kan kolven dra åt sig olja från retursidan så man inte behöver vänta på att fylla upp den. Eller så sitter det en styrd backventil eller nåt liknande, då kan inte bommen sjunka i snabbare takt än vad pumpen kan ge olja.

Om du får vänta i flera sekunder har du kanske sänkt lite onödigt fort. Stryper du farten lite så hinner det fylla upp på nervägen. Det går ju att öka motorvarvet också, det ger mer flöde så det hinner med när du sänker. Fast det kostar bränsle. Vill man lösa det ordentligt går det ju att sätta dit en pilotstyrd backventil. Den får effekten att det inte släpps ut olja förrän det finns lite tryck på andra sidan, alltså sjunker inte bommen fortare än vad pumpen kan leverera olja och man får ingen fördröjning. Nåt åt det hållet sitter det på moderna maskiner men då är det inte bara det här med den där fördröjningen det handlar om, det ska också förhindras att bommen rasar i backen okontrollerat om det blir fel som en sprucken slang.

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Jac

#5 » 15:23:36, 20-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, inte pilotstyrd backventil, overcenterventil ska det vara. I övrigt är jag enig.
Pilotstyrd backventil blir nästan bara on-off.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

iommi (trådstartaren)

#6 » 21:30:53, 20-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det kan vara praktiskt med ett "flytläge" ibland så jag kommer inte försöka bygga bort beteendet. Men hydraulik är intressant, och något jag inte har mycket erfarenhet av. Så jag tackar och bockar för det utförliga svaret. Nu ska jag tänka lite så jag förstår vad du skriver. =)

Föresten, är den där bilden från en manual till GM410??

1 person gillar det här inlägget.
iommi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:20, 10-07-2013
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM GM410
Atlas Copco Cobra MMB47L

Bygert

#7 » 10:29:12, 21-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en risk att det blir hackigt med en pilotstyrd backventil och overcenterventilen är ett snyggare val, fast dyrare också. Jag har dock petat in backventiler på några ställen där det handlat om att hålla last och inte sett några problem men visst, vill man gardera sig för smidig gång så är overcenter bättre.

Det är inte ur manual utan en produktinformation. Vilket är intern information till återförsäljare om vad de säljer för något.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Bygert

#8 » 10:30:36, 21-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en risk att det blir hackigt med en pilotstyrd backventil och overcenterventilen är ett snyggare val, fast dyrare också. Jag har dock petat in backventiler på några ställen där det handlat om att hålla last och inte sett några problem men visst, vill man gardera sig för smidig gång så är overcenter bättre.

Det är inte ur manual utan en produktinformation. Vilket är intern information till återförsäljare om vad de säljer för något.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Jac

#9 » 00:02:12, 24-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En pilotstyrd backventil funkar alldeles utmärkt för att förhindra att en cylinder sjunker över tid.
Är det hängande last så sitter det ofta strypbackventil i serie som stryper vid sänkning av lasten vilket tvingar den pilotstyrda backventilen att öppna fullt så fort man sänker, då blir det inget hackande. Alternativt så gör cylinderration att strypningen i riktningsventilen vid sänkning blir tillräckligt för att tvinga psbv'n att stå fullt öppen hela tiden. Då blir det hackfritt men det är alltså inte psbv'n som gör jobbet utan strypningen.

Att proportionalstyra en psbv går inte.

En overcenterventil är det ända jag kan rekommendera, den går att proportionalstyra. Tyvärr är det inte ens då säkert att det blir bra, overcenterventiler hittar ibland frekvenser som dom gillar att jazza till.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se