Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vart tar 39,5 mm hydraulslang i midjan på Huddig 960 C6 vägen?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

Magnus_Olofsson (trådstartaren)

#1 » 20:57:07, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått läckage på en 39,5 mm (yttermått) hydraulslang i midjan på 1989 års Huddig 960 C6 genom nötning av slangen undertill en bit in i framdelen av maskinen. Slangen startar på vänster sida i den bakre maskinhalvan där den ansluter till ett rör.

Slangen svänger ner under motorn till högra sidan av främre maskinhalvan som det ser ut men det är svårt att se var slangen kommer upp. Trångt! Tips om var slangen kommer fram och hur den kan bytas tas tacksamt emot.

Jag lyckas dessvärre inte ladda upp foton men foton med förklarande text finns här: https://photos.app.goo.gl/JSxiKRwWxizEEpNU8
Magnus_Olofsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:19, 03-11-2019
Ort: Mellansel
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 C6



Bygert

#2 » 22:50:24, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En grov slang som börjar i bakänden och letar sig framåt under motorn kan på rätt goda grunder misstänkas gå till pumparna längst fram. Man kommer åt i så fall genom att fälla ner främsta bukplåten. Är det så bör du räkna med två man, en dag och många svordomar. Det du måste tänka på är att när du drar ut slangen fästa ett rep i den så du har nåt att dra in den nya med. Fäst ordentligt så du inte tappar taget på varken in eller utvägen. Mät noga så nya slangen verkligen blir lika. Se också till att bli helt säker på vilken slang det verkligen gäller i framänden. Lycka till typ...

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Magnus_Olofsson (trådstartaren)

#3 » 23:22:20, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter klokt! Det finns två kandidater slang till stora hydraulpumpen (tror jag det är) allra längst fram i maskinen. På högra sidan upptill finns en likadan slang med metallvinkelböj som jag redan lossat men så såg jag en likadan långt ner också (men utan vinkelböj). Frågan är väl vilken slang det är... Det går inte att följa slangen med ögat. Om det är metall hela vägen i slangen fram till metalländarna skulle det gå att mäta upp rätt slang (lossad i minst ena änden) med en ohmmeter (och en extra elektrisk ledning från ena till andra änden). Annars är det knepigt att veta att det verkligen är samma slang i båda ändarna...

Bukplåt låter bra om det är den nedre slangen... Jag tyckte mig inte se att det går att ta bort någon plåt undertill men det går det alltså vilket är bra.

Bygert skrev:En grov slang som börjar i bakänden och letar sig framåt under motorn kan på rätt goda grunder misstänkas gå till pumparna längst fram. Man kommer åt i så fall genom att fälla ner främsta bukplåten. Är det så bör du räkna med två man, en dag och många svordomar. Det du måste tänka på är att när du drar ut slangen fästa ett rep i den så du har nåt att dra in den nya med. Fäst ordentligt så du inte tappar taget på varken in eller utvägen. Mät noga så nya slangen verkligen blir lika. Se också till att bli helt säker på vilken slang det verkligen gäller i framänden. Lycka till typ...
Magnus_Olofsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:19, 03-11-2019
Ort: Mellansel
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 C6

rospigg

#4 » 23:34:22, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju 4 rillor i presshylsan i ena änden, rimligtvis borde även hylsan i andra änden ha 4 rillor.
(bara för att jäklas så har väl båda slangarna 4 rillor i sina presshylsor i båda ändar...)
Bygers förslag att dra ur slangen fäst i ett rep är helrätt! :thummar:
Det är heller inte fel att skaffa en gängad propp och dra i slangänden,
så det inte kommer in allsköns föroreningar i slangen när du drar i den nya.
Det är i stort sett omöjligt att tvätta bort all smuts som samlats under åren.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Magnus_Olofsson (trådstartaren)

#5 » 23:48:48, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själva slangen har en viss profilering. Denna sort med ett nedsänkt spår som löper runt slangen så det är lätt att utesluta de flesta kandidater. Men då det bara verkar finnas en med den här dimensionen genom midjan tänker jag att det borde gå att veta var den kommer fram vid motorn. Rimligen på högra sidan längst fram till stora pumpen om jag får gissa. Återstår att veta om det är den övre eller den undre på pumpen...

Effektivast vore ju att veta exakt längd från ritning och så köpa en sådan och dra in den nya samtidigt som den gamla åker ut men det går ju inte om det är den med vinkelböj förstås för det lär vara den med rak ände som går att få igenom... Sedan får jag hoppas att det verkligen var denna som läckte men så såg det verkligen ut.

rospigg skrev:Det är ju 4 rillor i presshylsan i ena änden, rimligtvis borde även hylsan i andra änden ha 4 rillor.
(bara för att jäklas så har väl båda slangarna 4 rillor i sina presshylsor i båda ändar...)
Bygers förslag att dra ur slangen fäst i ett rep är helrätt! :thummar:
Det är heller inte fel att skaffa en gängad propp och dra i slangänden,
så det inte kommer in allsköns föroreningar i slangen när du drar i den nya.
Det är i stort sett omöjligt att tvätta bort all smuts som samlats under åren.
Magnus_Olofsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:19, 03-11-2019
Ort: Mellansel
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 C6

Bygert

#6 » 00:23:11, 04-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har tagit lös i båda ändar är ju en variant att sätta en plastpåse över, köra igenom ett tryckluftsmunstycke och blåsa. Då lär det märks i andra änden om det är samma slang.

Med bukplåt menade jag baljan som man fäller för att komma åt pumparna. Om det ser ut som på 1160 så har du en stor plåt bakom som du inte rör om du inte måste! Kan ju bli nödvändigt om slangen är fäst i nåt därinne. Måste du på den plåten så kolla genom att skruva bort en skruv i taget om nån är längre. I så fall släpper du den något, tar bort de andra och svänger undan plåten. Släpper du ner den helt och hållet får du ett rent h-e med att få den tillbaka.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

CountyBruff

#7 » 00:27:16, 04-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollar i bok till 960 84, där går en grov slang från höger gavel på lastarens ventilpaket
till ett rör som slutar vid bakre ventilpaketets vänstra gavel.

Byt ut en av mittre bultarna i främre-mittre bukplåten mot en längre
så kan du svänga undan den utan att släppa den till marken.
( Kanske redan gjort?)

1 person gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Magnus_Olofsson (trådstartaren)

#8 » 00:37:15, 04-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, det låter som den slang som med rak ände ligger långt ner längt fram till höger. Låter rimligt och då har jag lossat fel slang som går till pumpen lite högre upp (men lätt att skruva tillbaka igen). Att lossa den nedre ska nog göras underifrån och då får jag se om det går att ta bort en bukplåt allra längst fram undertill på maskinen. Skulle det gå att få fram exakt längd på slangen skulle det kanske gå att göra en ny och dra in den samtidigt som den gamla dras ut...

CountyBruff skrev:Kollar i bok till 960 84, där går en grov slang från höger gavel på lastarens ventilpaket
till ett rör som slutar vid bakre ventilpaketets vänstra gavel.

Byt ut en av mittre bultarna i främre-mittre bukplåten mot en längre
så kan du svänga undan den utan att släppa den till marken.
( Kanske redan gjort?)
Magnus_Olofsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:19, 03-11-2019
Ort: Mellansel
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 C6

CountyBruff

#9 » 10:19:09, 04-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga måttuppgifter om slanglängd.
Skissen´säger rak ände bak, troligtvis mutter,
fram 90 grader in i ventilpaket.
PS
Främre plåten har gångjärn i bakkant.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Magnus_Olofsson (trådstartaren)

#10 » 15:42:06, 04-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

2550 mm mellan tätningsytor enligt Staffare och de säger också 90 grader in i ventilpaketet men jag tyckte det såg rakt ut. Och helt riktigt. Det finns gångjärn bak i tråget så det är bara att fälla ner! Tack för alla råd. Och ja, det är mutter i bakre änden och den är lossad.

CountyBruff skrev:Inga måttuppgifter om slanglängd.
Skissen´säger rak ände bak, troligtvis mutter,
fram 90 grader in i ventilpaket.
PS
Främre plåten har gångjärn i bakkant.
Magnus_Olofsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:19, 03-11-2019
Ort: Mellansel
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 C6

Magnus_Olofsson (trådstartaren)

#11 » 23:27:19, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slangen sedan länge bytt och det gick fint. Däremot var det lögn att dra den över ett fäste där den blivit nött. Så nu går den en enklare väg under detta fäste och är upphängt i det istället. Slutet gott allting gott. Och tack för alla goda råd i tråden!

3 personer gillar det här inlägget.
Magnus_Olofsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:19, 03-11-2019
Ort: Mellansel
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 C6


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se