Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran. Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
JD400 skrev:Misstänkte det. Ja då är ju frågan om man törs hona lite i ventilen då för att få bort var det nu kärvar.
Vad har du att förlora? Testa!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran. Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Ventilpaketet lossat på bänken. Lite irriterande att det verkar nypa på ett ställe, näst sista sektionen inne i ventilhuset. En precis kännbar repa är det nog som ställer till det. Knepigt att komma åt. Har kört lite med ett 1200 våtslippapper med lite olja på men ännu så länge nyper det för mycket.
Jag är rädd för att horna inte är att föredra, då lär du ta material där du inte vill det, du vill ju bara få bort upphöjningen som blivit av repan/skadan, frågan är om det inte skulle vara bättre att ta en brotsch och ställa den exakt som loppet och försiktigt brotscha bort förhöjningen, sen en eventuell light honing, men där är jag skeptisk, detta är ju bara en ide, kanske tokig sådan...
edit: ser att du skrivit om brotsch när jag satt å skrev..
Du behöver åxå en bore gauge, fan man läser bara engelska, cyllinder mätare? så att du kan få rätt mått, duger inte med ett skjutmått..=) vad är Sliden/axeln föressten, den kan du ju mäta hyfsat rätt
Skavjärn har jag använt för att få bort utstående grader/toppar i div ventiler, alltså ett sådant som användes till babbitslager. Smärgelduk brukar aldrig ta där det ska, utan mest bredvid topparna.. Kniv är nog ett bättre redskap än sandpapper i det fallet.
Det är nog bättre att ha en något djupare repa/skada på ETT ställe, än att loppet blir för stort runt om.